کد خبر: ۱۲۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
گزارش شیرازه از آخرین وضعیت مبارزه با آفت ملخ در فارس؛

آغاز دور سوم مبارزه با پوره‌های ملخ صحرایی در فارس/ تعداد شهرستان‌های درگیر مقابله با ملخ به 10 شهرستان رسید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی فارس از آغاز دور سوم مبارزه با پوره‌های ملخ صحرایی در 10شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 7هزار و 500 هکتار از زمین‌های منابع طبیعی و کشاورزی سمپاشی شده است.

آغاز دور سوم مبارزه با پوره‌های ملخ صحرایی در فارس/ تعداد شهرستان‌های درگیر مقابله با ملخ به 10 شهرستان رسیدبه گزارش شیرازه، ورود ملخ‌های صحرایی به کشور از ۸ بهمن ماه از شبه جزیره عربستان که شامل کشور‌های عربستان، قطر و عمان است، آغاز شده و ۶ استان جنوبی کشور یعنی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را مورد هجوم قرار داده‌اند.

این ملخ‌ها بسیار خطرناک هستند و در مسیر خودشان هر نوع گیاهی را کامل می‌خورند و از بین می‌برند و در سال‌های دور چندین بار به ایران حمله کردند و کشور را به مرحله قحطی رسانده‌اند که حتی شعر معروف «ملخ بوستان خورد و مردم ملخ» برگرفته از این حملات ملخ‌ها به کشور است. آخرین حمله ملخ‌ها در سال‌های ۴۰ و ۴۲ به کشور بوده که محصولات بسیاری از استان‌های کشور را از بین برده است.

عملیات مبارزه با این آفت از همان لحظه ورود آن‌ها آغاز شده است و تا کنون خسارتی به محصولات باغی و زراعی گزارش نشده است زیرا بلافاصله بعد از مشاهده توده ملخ‌ها کارشناسان جهاد کشاورزی مناطق مختلف با تجهیزات مورد نیاز به محل مورد نظر رفته و کار سمپاشی را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

سمپاشی حدود 8هزار هکتار از زمین‌های منابع طبیعی و كشاورزی در فارس

حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی فارس در گفتگو با شیرازه در این خصوص می‌گوید: چهار ماه است که درگیر مبارزه با آفت ملخ هستیم، در فاز اول حمله ملخ‌ها که در بهمن‌ماه بود حدود 200هکتار از اراضی سمپاشی شد اما از اواخر فرودین تراکم آفت افزایش یافته و تا کنون بیش از 7هزار و 500 هکتار از زمین‌های منابع طبیعی و کشاورزی که در آن پوره‌های ملخ وجود داشته سمپاشی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد شهرستان‌های درگیر مبارزه با ملخ از شش شهرستان به 10 شهرستان افزایش یافته است، گفت: ملخ‌ها از استان‌های بوشهر و هرمزگان وارد فارس شدند و شهرستان‌های جنوبی از جمله لار، لامرد، گراش، خنج، داراب، زرین دشت و قیروکارزین و دو شهرستان ممسنی و کازرون در غرب درگیر مبارزه با آفت ملخ هستند.

اعلام شکایت سازمان حفظ نباتات به فائو به دلیل کاهلی عربستان در مبارزه با ملخ‌ها

دبیری با اشاره به پیش‌بینی سازمان حفظ نباتات کشور به ادامه حمله ملخ‌ها تا تیرماه خاطرنشان کرد: کانون این ملخ‌ها در شبه‌جزیره عربستان است و آنجا با آن مبارزه می‌شد تا به سایر کشورها حمله نکنند و در همین راستا سازمان حفظ نباتات کشور به فائو به دلیل کاهلی عربستان در مبارزه با آفت اعلام شکایت کرده است.

لزوم تخصیص اعتبارات لازم برای مقابله با حمله ملخ

وی مبارزه با آفت ملخ و جلوگیری از پیشروی آن به سمت سایر شهرستان‌ها و استان‌های همجوار را نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های صنفی، تعاونی‌های روستایی و مردم دانست و اظهار کرد: مبارزه با آفت نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر برای تهیه تجهیزات و سم مورد نیاز است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی فارس در پاسخ به این سوال که اگر به باغ یا مزرعه کشاورزان خسارت وارد شد، آیا جبران خسارت می‌شود، گفت: تا کنون گزارشی از وارد شدن خسارت جدی به باغات و مزارع کشاورزی گزارش نشده است اما اگر خسارت وارد شود، تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود.

وی خواستار آن شد که همه کشاورزان، تشکل ها و مراکز دولتی نهایت همکاری را با مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های درگیر مبارزه داشته باشند و افزود: باید امکانات و تجهیزات لازم از قبیل تراکتور، سمپاش، تانکر آب و نیروی کارگری در اختیار مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار گیرد.

شماره تلفن های زیر جهت ارتباط سریع‌تر مردم در صورت مشاهده توده ملخ با مسئولان جهاد کشاورزی است.

مدیریت حفظ نباتات استان: فارس: ۳۲۳۰۷۴۳۶

مدیریت شهرستان ممسنی: ۰۹۱۷۳۲۲۸۹۳۰(آقای مهندس زارع خفری) مدیریت شهرستان کازرون: ۰۹۱۷۱۲۳۰۴۳۳(آقای مهندس راد)

مدیریت شهرستان گراش: ۰۹۳۸۱۹۳۰۹۸۵ (آقای مهندس راجی ) مدیریت شهرستان لارستان: ۵۲۲۴۱۱۰۲ (دفتر آقای مهندس قاسمی، مدیر شهرستان)

اعلام وضعیت زرد در کازرون

راد، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان کازرون نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه اکنون در این شهرستان وضعیت زرد است، گفت: مرحله قبلی حمله ملخ‌ها به این شهرستان هشتم فروردین بود و در چهار روز گذشته مرحله دوم حمله ملخ‌ها و مبارزه با آن‌ها آغاز شده است که تا کنون بیش از 400 هکتار از مزارع بدون کشت که پوره‌های ملخ در آن‌ها وجود داشت را سمپاشی زمینی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور فرماندار کازرون داشته‌ها و نیازها برای مبارزه با آفت ملخ بررسی شد، اظهار کرد: اقشار مختلف مردم از جمله دیده‌بانان، زنبورداران، کوهنوردان و دامداران بلافاصله پس از مشاهده توده پوره‌های ملخ مراتب را به نزدیک‌ترین واحد جهاد کشاورزی یا شماره‌های اعلام شده اطلاع دهند.

راجی، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان گراش نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه از سمپاشی بیش از 1400 هکتار از اراضی و مرتع‌هایی که کانون ملخ‌ها شده بود خبر داد و گفت: دو اکیپ پایش با ده دستگاه تراکتور در حال رصد منطقه هستند.

وی ضمن قدردانی از همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان جهت در اختیار قرار دادن به موقع سم و امکانات لازم از مردم خواستار آن شد که به محض مشاهده پوره‌های ملخ ‌در اولین فرصت به مسئولین جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان