کد خبر: ۱۳۰۰۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸

درخشش استان فارسی ها در جشنواره های علوم انسانی/ انتخاب دو شیرازی به عنوان تحلیلگران برتر سیاست خارجی

چند چهره از شیراز و استان فارس با درخشش در حوزه علوم انسانی مفتخر به دریافت جوایز از جشنواره های ملی و بین المللی شدند.

به گزارش شیرازه، در هفته ای که گذشت چند چهره از شیراز و استان فارس با درخشش در حوزه علوم انسانی مفتخر به دریافت جوایز از جشنواره های ملی و بین المللی شدند تا برگ دیگر بر تاریخ این استان کهن و بزرگ باشد.

انتخاب دو شیرازی به عنوان تحلیلگران برتر سیاست خارجی
به منظور شناسایی تحلیلگران حوزه سیاست خارجی ایران، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با همکاری برخی از مراکز پژوهشی معتبر کشور همچون انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن ایرانی روابط بین‌الملل و پژوهشکده مطالعات راهبردی اقدام به برگزاری جشنواره بین المللی انتخاب تحلیلگران برتر سیاست خارجی نمودند.
این جشنواره که با حضور خیل عظیمی از تحلیلگران سیاست خارجی از کشورهای مختلفی همچون چین، ترکمنستان، افغانستان و آذرابیجان برگزار شد، به 10 نفر از پژوهشگران و تحلیلگران برتر جوایز نفیسی اهدا شد که در میان 10 نفر برتر انتخاب شده به عنوان تحلیلگر حوزه سیاست خارجی ایران، نام دو استان فارسی، آقایان مجتبی اشرافی و مرتضی اشرافی به چشم می خورد.
در همین خصوص مجتبی اشرافی در گفتگو با خبرنگار شیرازه پیرامون این انتخاب گفت: برای این انتخاب، رزومه تحلیلگرانی که اعلام آمادگی کرده بودند را در روزنامه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مختلف بررسی کرده و براساس ملاک ها و معیارهایشان 10 نفر را به عنوان تحلیلگر برتر حوزه سیاست خارجی ایران انتخاب کردند.
وی در ادامه با اشاره به افراد شرکت کننده در این جشنواره اظهار کرد: تحلیلگران بسیاری از کشورهایی همچون چین، افغانستان و تاجیکستان در این جشنواره بین المللی شرکت کرده بودند که رقابت را سخت کرده بود و در نهایت در میان خیل عظیمی از شرکت کنندگان با انبوهی از تحلیل ها و مقالات، 10 تحلیل به عنوان برتر شناخته شده که جوایز نفیسی نیز دریافت کردند و تعدادی نیز لوحی به رسم یادبود به آن ها اهدا شده و مورد تجلیل قرار گرفتند.
این تحلیلگر سیاسی همچنین عنوان کرد: هر فرد متقاضی در این جشنواره از یک تا چند تحلیل خود را می توانست برای دبیرخانه آن ارسال نماید.
وی درمورد محور تحلیل ارسالی از سوی خود و برادرش به جشنواره بین المللی انتخاب تحلیلگران برتر سیاست خارجی متذکر شد: محور اساسی تحلیل های صورت گرفته ما در مقاله ارسالی وضعیت شیعیان در آسیای مرکزی، نقش دیپلماسی انقلاب اسلامی و ایران در تحولات آسیای مرکزی بوده است.
اشرافی در توضیح بیشتر تحلیل ارسالی گفت: در این مطلب به روشنگری و تحلیل در خصوص تکفیرگری، مشکلات شیعیان منطقه آسیای مرکزی و منحل شدن داعش  پرداخته شده است. 
وی با بیان اینکه عنوان مطلب تحلیلی تکفیری گری در آسیای مرکزی و چالش های کشورهای آسیای مرکزی می باشد، اضافه کرد: پس از انحلال داعش، افراد عضو آن اصالتا اهل کشورهایی هم چون قزاقستان، آذربایجان و تاجیکستان بودند، به کشور خود بازگشتند که ما در این تحلیل بررسی کردیم که علت چیست، وضعیت به چگونه می باشد، راهکار چیست و چگونه باید باشد تا از این معظل عبور کنند و نقش و جایگاه ما به عنوان یک کشور اسلامی و شیعه برای دفاع و حفاظت از دیپلماسی عمومی باید چه باشد.
در این نشست برخی مقامات کشوری همچون منوچهر متکی وزیر خارجه سابق و مصطفی کواکبیان نماینده کنونی مجلس حضور داشتند و نکاتی را درخصوص اهمیت تحلیل واقع‌بینانه در حوزه سیاست خارجی و تصمیم‌گیری ارائه کردند.
به گزارش شیرازه؛ مجتبي اشرافي مدير انديشکده مطالعات راهبردي کريمه، استاد دانشگاه، کارشناس رسانه ديپلماسي عمومي انقلاب اسلامي و مسايل ايران، نويسنده و پژوهشگر و برادرش، مرتضي اشرافي، فوق دکتري علوم  سياسي و روابط بين الملل، ريس انديشکده مطالعات راهبردي بين الملل و پژوهشگر جامعه المصطفي العالميه، استاد دانشگاه، نويسنده و پژوهشگر می باشد.


جایزه علامه جعفری برای پژوهش استاد دانشگاه شیراز

به گزارش شیرازه؛ اثر پژوهشی دکتر ترک زاده و همکاران تحت عنوان ''کاوش مفهوم سرمایه اجتماعی در قرآن کریم '' به عنوان اثر برتر، موفق به دریافت جایزه ویژه علامه جعفری در جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی کشور گردیده که این اثر در قالب یک کتاب در زمستان 1396 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
در همین خصوص دکتر جعفر ترک زاده و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: بنده به همراه خانم دکتر محترم، پژوهشی درمورد سرمایه اجتماعی بر اساس ملاک ها و نظریه های غربی انجام دادیم.
وی اضافه کرد: سپس برای ما این سوال پیش آمد که آیا در قرآن، به عنوان مهم ترین منبع قوانین اسلامی نیز سرمایه اجتماعی به همین منظور و مفهوم است و در ادامه تحقیق و پژوهشی را بر روی قرآن کریم انجام دادیم با این هدف که بتوانیم سرمایه اجتماعی در قرآن کریم چگونه مفهوم سازی می شود.
استاد دانشگاه شیراز همچنین عنوان کرد: اندیشکده حوزه و دانشکده و وزارت علوم پروژه ای را که به همین منظور تعریف کرده بودیم، حمایت کردند و حدود سه سال بر روی این پروژه کار و تحقیق کردیم و سرانجام پس از انجام این تحقیق بنا شد که کتابچه را منتشر کنیم که به صورت خلاصه مفاهیم و کارهای صورت گرفته را ارائه دهد که در زمستان سال 96 توسط پژوهشکده حوزه و دانشگاه این کتاب منتشر شد.
وی در پایان درمورد جایزه دریافتی در جشنواره تالیفات برتر علوم انسانی متذکر شد: در جشنواره تالیفات برتر علوم انسانی کشور در حوزه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به عنوان اثر برتر شناخته شده و مفتخر به دریافت جایزه ویژه، جایزه علامه جعفری شد.
به گزارش شیرازه، سرمایه اجتماعی منبعی مرکب از قابلیت های بالقوه و ظرفیت های بالفعلی است که سیستم اجتماعی را در جهت تحقق اهداف و مطلوبیت های فردی و جمعی توانمند می کند. این پدیده، به شدت جامعه محور و موقعیتی است. بنابراین، در صورتی نقش و کارکرد خود را به خوبی ایفا می کند که متناسب با فرهنگ رایج در هر جامعه باشد. در این مطالعه تلاش شد با استفاده از قرآن کریم، چارچوبی پیرامون سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی کشف و احصا شد. بر این مبنا، سرمایه اجتماعی از نظر ماهیت، محتوا و کارکرد آن می تواند در قالب چرخه ای پربُعد و زاینده مشتمل بر مبانی (ایمان، تقوا، یقین، بصیرت و اعتقاد به امامت)، ابعاد (شبکه اجتماعی، هنجار اجتماعی و اعتماد اجتماعی)، پیامدها (دنیوی و اخروی) و جهت گیری معنوی (قرب الهی و رستگاری) نمایش داده شود. در این چرخه ی پویا، کیفیت و تعامل ابعاد و عوامل، تحت تأثیر هم زمان همدیگر و کلیت سرمایه اجتماعی قرار دارد.

گزارش از محمد صادقی

نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
0
تبریک به به این دو برادر محترم (اشرافی) و تبریک به مردم شهرستان رستم به خاطر داشتن چنین سرمایه هایی