کد خبر: ۱۳۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي فارس خبر داد:

افزایش مهارت فنی مهندسان با اجرای طرح مهندس كارآموز برای اولین بار در فارس

جامعی از آغاز مرحله آزمایشی طرح مهندس کارآموز از بیستم خردادماه در فارس خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح تقویت مهارت فنی و کاربردی فارغ‌التحصیلان مهندسی است.

افزایش مهارت فنی مهندسان با اجرای طرح مهندس كارآموز برای اولین بار در فارسبه گزارش شیرازه، محمد جامعی، رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي فارس در نشست خبری گفت: فارس اولین استان در کشور به شمار می‌رود که طرح مهندس کارآموز را به شکل پایلوت اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مرحله پایلوت، اين طرح براي فارغ‌التحصيلان هفت رشته مهندسي زيرمجموعه سازمان نظام مهندسي اجرایی می‌شود، گفت: دانشجويان فارغ‌التحصيل رشته‌های مهندسي عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک از هر دانشگاه كشور كه تحصيلات دانشگاهي خود را به اتمام رسانده‌اند، مي‌توانند در اين طرح شركت كنند.

جامعي با ذکر این نکته كه تنها متولي آموزش‌هاي مهارتي در وزارت علوم دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است، گفت: در حال خريد تجهيزات تكميلي براي آغاز هر چه سريع‌تر اين طرح هستيم و امكانات سخت افزاري در دانشگاه فني و حرفه‌اي استان براي اجراي اين طرح در سطح گسترده در جنوب كشور فراهم است.

وي با بیان اینکه اگر اين طرح موفق اجرا شود در ساير استان‌ها عملي خواهد شد، تاکید کرد: این طرح با جدیت در سازمان نظام مهندسي استان دنبال شود، چرا كه دانشگاه نبايد تنها محلي براي آموزش و پژوهش صرف باشد.

رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي فارس همچنین با بيان اينكه بخش خصوصي تقبل كرده تجهيز كارگاره‌ها را بر عهده بگيرد، تصريح كرد: آمادگي داريم سرفصل‌هاي دانشگاه فني و حرفه‌اي در هفت رشته زير مجموعه نظام مهندسي توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بازنگري شوند.

جامعی با بیان اینکه فراخوان گسترده برای شرکت در اولین دوره این طرح به دلیل محدودیت‌ها نزده‌ایم، اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ متقاضی برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

شریفی، معاون آموزشی دانشگاه فنی حرفه‌ای شهید باهنر نیز با بیان اینکه این دانشگاه پس از دانشگاه‌های آموزش و پژوهش محور با رویکرد کارآفرینی و محصول محوری جزو دانشگاه‌های نسل سوم محسوب می‌شود، گفت: در سیاست‌های کلی مدیریت بحران بر بالابردن کیفیت ساخت و ساز ساختمان‌ها تاکید شده است اما دانشجویان در دانشگاه یک درس دو واحدی می‌گذرانند که به نتیجه مطلوب و اشراف به مقررات ملی ساختمان منجر نمی‌شود که در طرح مهندس کارآموز بر مهارت محوری تاکید شده است.

محرر، مدير اجرايي طرح مهندس كارآموز نيز با بيان اينكه از سال ٩٤ به عنوان مجري آموزش سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس انتخاب شده‌ايم، گفت: اولين بار در كشور دوره‌هاي نظام مهندسي را عملي برگزار كرديم و اين تفاوت مجري گري ما نسبت به مجريان در سازمان‌هاي نظام مهندسي كشور بود.

وی خاطرنشان كرد: رویکرد ما و هدف اصلی طرح مبنی بر حرفه‌ای کردن مهندسان موجب شد تا نظام مهندسي دانشگاه فني و حرفه‌اي استان را برای اجرای طرح انتخاب كند.

هدف از طرح مهندس کارآموز پر کردن خلاء آموزشی فارغ التحصیلان است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز که در این نشست حضور داشت با بیان اینکه هدف از اجرای طرح مهندس کارآموز پر کردن خلاء آموزشی فارغ التحصیلان و برطرف کردن نیازهای بعدی نظام مهندسی است، ابراز کرد: دوره های آموزشی و مهارتی این طرح به ما اطمینان خواهد داد که افراد توانایی لازم را کسب کردند و خدمات بهتری می‌توانند به مردم ارائه کنند.

مرتضی سیف زاده ادامه داد: استان فارس یک استان زلزله خیز است و رعایت ایمنی و مقررات ساختمان که مهندسین آن را اعمال می‌کنند نیز ضروری است البته غیر از ایمنی، آسایش و آرامش مردم، بهداشت و صرفه اقتصادی نیز قابل توجه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با بیان اینکه مهندسین ما به خصوص مهندسین پایه 3 اگر دانش لازم را نداشته باشند به اغلب مردم ضرر می رسد در خصوص محتوای طرح مهندس کارآموز گفت: آموزش های ارائه شده در این طرح آکادمیک و تئوری نیست بلکه کاربردی است و هدف طرح اشتغال زایی نبوده بلکه افزایش مهارت و بالارفتن آمار قبولی در آزمون های نظام مهندسی است.

به گزارش شیرازه، 31 هزار مهندس در فارس فارغ‌التحصیل شده‌اند که 15 هزار نفر از آنان پروانه کسب دارند. همچنین سالانه 4 هزار نفر در 7 رشته زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی در استان فارس فارغ‌التحصیل می‌شوند.


نظرات بینندگان