کد خبر: ۱۳۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
گزارش شیرازه از وضعیت سیل زدگان بعد از حدود سه ماه؛

سکونت دوماهه در کانکس با دو فرزند/ حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد!/ مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال

نزدیک به سه ماه از سیل ویرانگر شیراز گذشته اما هنوز تبعات آن برای برخی وجود دارد و بعد از گرفتن عکس ها و فیلم های نمایشی مسئولین و وعده های سرخرمن آن ها، خبری از بهبود اوضاع و شرایط برای آن ها محقق نشده است.
به گزارش شیرازه؛ در روزهای اولویه پس از سیل، شاهد هجوم و بازدیدهای پشت سرهم مسئولین و مدیران شهری و استانی از مناطق سیل زده بودیم که با دادن وعده و وعیدهای مختلف به افراد، سعی در آرام کردن شرایط و برخی سعی در استفاده شخصی از اوضاع داشتند.
با وجود گذشت دوماه از سیل فروردین ماه در شیراز، بسیاری از خانه ها و مناطق سیل زده مرمت و تعمیر شده اما باز هستند مکان هایی که تقریبا اتفاق خاصی پس از سیل برای آن ها رخ نداده است.

خانه کارگری ساز در جنوبی ترین نقطه شهر
محمدمحسن زارعی، کارگر ساده شرکت دمس می باشد که در جریان سیل شیراز خانه خود را که در کوشک میدان پس از چندین سال کارگری ساخته بوده، از دست داده و هم اکنون با خانواده چهار نفره خود در یک کانکس در باغ جنت ساکن می باشد.
به پای حرف ها و درد دلهایش نشستیم، بسیار سخن برای گفتن داشت و دلش پر بود از ناگفتنی هایی که گویی با دیدن ما مقداری از آن سر ریز کرد.
محمد محسن در شروع حرف هایش از خانه ای که به زحمت ساخته گفت: خانه را دو سال و خورده ای پیش، در برج 8 سال 1395 در قسمت خانه های نوساز ساخته و در آن ساکن شدم.
وی درمورد هزینه های ساخت و ساز خانه اش در زمینی واقع در کوشک میدان عنوان کرد: برای ساخت این خانه هر موقع هر مقداری پولی دستم می آمد، برای اقساط و مخارج خانه صرف می کردم، طلای خانمم را فروختم و ذره ذره جمع کردم تا این خانه ساخته شد و حتی مالک به بهانه اینکه شهرداری فلان مقدار از من گرفته هیچ تخفیفی به من نداد و تا قران آخر را از من گرفت.
زارعی با بیان اینکه ما ساختمان را خوب ساختیم اما گل و پایه آن خوب نبود ادامه داد: پیش از این خانه در خانه های مستهلک بسیاری در کوشک میدان زندگی کردیم پس من خانه خود را با بهترین مصالح و بهترین اجناس ساختم که اگر فردا روزی خانواده دیگری در آن ساکن شدند، مشکلی برایشان پیش نیاید و نفرین و ناله پشت سر من نباشد.
سکونت سه ماهه در کانکس با دو فرزند/ حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد!/ مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال
مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال
وی با اشاره به مسافر بودنشان در زمان سیل بیان داشت:کوشک میدان در قسمت شیب قرار دارد و پس از سیل اخیر تمام آبی که از بالا جمع شده و برای اینکه به سمت بقیه خانه ها برنگردد، به سمت خانه ما آمده بود و به گفته همسایه ها دور تا دور خانه همچون دریاچه شده بود و در عین حال دو روز بعد این حجم از آب ناپدید شد.
این مال باخته در جریان سیل شیراز در ادامه به پیشینه زمینی که بر روی آن ساخت و ساز انجام داده متذکر شد: بعدا معلوم شد که زمینی که خانه ما بر روی آن ساخته شده، سابقا کوره آجرپزی و پر از گودال بوده که بعد برای فروش آن زمین را خودشان پر و سپس صاف کرده و سپس مالک آن زمان با رشوه به شهرداری شیراز توانست که مجوز ساخت و ساز بگیرد و در ادامه به عده ای بیچاره و بی خبر همچون من فروختند.
وی همچنین اضافه کرد: بعضی جاهای این زمین که خانه ما بر روی آن ساخته شده، گودال کوره بوده که بعضی از آن ها به ارتفاع 8 متر با گل دستی پر شده است که نتیجه آن می شود ناپدید شدن ناگهانی آب سیل در آن منطقه.
سکونت سه ماهه در کانکس با دو فرزند/ حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد!/ مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال
مجوزی که باعث تعجب خود مدیران شهری شد
محمدمحسن زارعی از تعجب خود مدیران شهرداری برای ساخت بر روی این زمین در هنگام بازدید از مناطق سیل زده گفت و تشریح کرد: در روزهای بعد از سیل و هنگامی که مسئولان و مدیران برای بازدید و گرفتن عکس و فیلم به  مکان های سیل زده می آمدند، یکی از معاونان شهردار شیراز به من گفت که چرا در این زمین ساخت و ساز کرده اید و چگونه مجوز گرفتید؟! این زمین مقرر بوده که فضای سبز شود!
وی ادامه داد: در روزهای عید که هنوز بارندگی بود، پس از بازدید به ما گفته شد که شاید دیگر مجوز ساخت و سکونت در این مکان به شما داده نشود.

به جای سیل، گویی خانه را زلزله زده
وی در تشریح وضعیت خانه پس از سیل عنوان کرد: آب رفته پایین و ساختمان نشست کرده، تمام دیوارها ترک خورده و حتی از داخل کوچه بعضی اتاق های خانه و وسایل ما پیدا می باشد، کف ویران شده و وضعیت به نحوی می باشد که هرکسی وارد خانه می شود، فکر می کند که به جای سیل، زلزله آمده است.
این کارگر کارخانه دمس از افت شدید قیمت خانه خود پس از سیل گفت و تصریح کرد: خانه را قبل از سیل حدود 500 میلیون تومان قیمت گذاری کرده بودند ولی اکنون شاید 200 میلیون تومان خریداری شود.
وی پیرامون جلسات رسیدگی به وضعیت خانه های سیل زده اذعان کرد: در جلسه اخیر که فرمانداری بودیم و هیئتی از استانداری، فرمانداری و شهرداری در آن مکان حاضر بودند، گفته شد که خانه شما باید نوسازی گردد یعنی کوبیده و از نو ساخته شود و به همین منظور باید کامل گل برداری شده و از پایه محکم سازی صورت بگیرد.
سکونت سه ماهه در کانکس با دو فرزند/ حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد!/ مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال
65 میلیون تومان برای ساخت یک خانه!
زارعی درخصوص وضعیت اینکه اگر بخواهد خانه اش را مرمت یا بازسازی کند، اظهار کرد: امروز اگر بخواهم این خانه را از اول بسازم، بیش از 200 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد اما به ما گفته اند که اگر می خواهید خانه را نوسازی کنید، 12 میلیون تومان بلاعوض و 50 میلیون تومان وام به شما داده می شود و اگر بخواهید خانه را مستحکم و مقاوم سازی کنید، 5 میلیون تومان بلاعوض و 12 میلیون تومان وام خواهند داد!
وی با ناراحتی عنوان کرد: می خواهم بدانم که با این مبالغ و با توجه به گرانی های بازار چه کاری می توان انجام داد؟! من آن زمان برای مثال آهن کیلویی 3 هزار تومان خریده ام اما اکنون بیش از 10 هزار تومان شده و به طور کلی همه چیز از جمله مصالح حداقل سه برابر شده است.
این مال باخته سیل شیراز اضافه کرد: پس آن زمان من حدود 86 میلیون تومان خرج ساخت و ساز خانه کردم و اکنون با توجه به سه برابری قیمت ها باید حداقل 200 میلیون تومان داشته باشم و این در حالیکه است که من از ساخت خانه هنوز 20 میلیون تومان بدهکار هستم.
وی درمورد وضعیت مالی خود ابراز کرد: من چهل و یک سالمه و کارگر در کارخانه دمس هستم، ناشکر نیستم و خدارو شکر می کنم که خانواده و فرزندانم سالم هستند ولی باید بگویم با توجه به اینکه پارسال پایه حقوق من یک میلیون و پانصد هزار تومان بود و امسال به دو میلیون تومان رسیده است و قسط های قبلی ام را به سختی پرداخت می کنم و وای به حال اینکه بخواهم وام جدیدی بگیرم! 
سکونت سه ماهه در کانکس با دو فرزند/ حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد!/ مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال
مشکلات جسمی در راه ساخت خانه
زارعی پیرامون آسیب هایی که در این مدت و در راه ساخت این خانه متحمل شده گفت: من در جنوبی ترین نقطه شهر به سختی و بدختی زمین را خریدم و ساختم، در همین راه کمر من مشکل دار شد که الان 6 قطعه پلاتین در آن کار گذاشته اند، قلبم را آنژی گرافی کرده ام و از زمان این سیل سردردهای میگرنی ام شدیدتر شده و با روزی 10 تا 15 عدد قرص روزگار می گذرانم. تا به حال چندین بار نیز اورژانس مرا از باغ جنت و داخل کانکس ها به بیمارستان منتقل کرده است.
وی در گلایه از عکس های نمایشی و استفاده از موقعیت ایجاد شده برای بهره برداری های مختلف سیاسی و اجتماعی خاطر نشان کرد: در زمان سیل و هنگام بازدید مسئولان بسیاری وعده و وعید و قول مساعدت دادند اما اکنون دو ماه و خورده ای از آن هنگام می گذرد، کجایند.   آن ها که قول دادند و کجاست آن وعده هایشان؟!
سکونت سه ماهه در کانکس با دو فرزند/ حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد!/ مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال
سکونت سه ماهه در کانکس با دو فرزند
این کارگر با بیان اینکه هم اکنون در کانکسی در باغ جنت ساکن با فضای حدود 18 متر مربع با خانواده چهار نفری اش ساکن می باشد، بیان داشت: برخی از وسایل ما که خراب شده اند، مقداری از آن ها هنوز در آن خانه سیل زده در اتاقی است که می ترسم هر آن دزد به آن وسایل بزند و هر روز به آن ها سر می زنم اما اوضاع و شرایط اقتصادی و معیشتی مردم خراب است؛ کانال کولر، در آلومینیومی و در آهنی را از جا در آورده و برده اند.
وی درخصوص مدت زمانی که شهرداری به آن ها اجازه سکونت در کانکس ها را داده توضیح داد: هنوز زمان خاصی را برای تخلیه کانکس ها به ما نگفته اند اما بلاخره باید از اینجا برویم و دائم که نیست.
وی از رسیدگی های به کاکنس های باغ جنت متذکر شد: چون در کانکس اجازه پخت و پز نمی دهند و استفاده از پیکنیک نیز ممنوع است اما به ما روزی دو وعده. غذا می دهند که باز خداخیرشان بدهد، هرچند که غذایشان تکراری می باشد.
سکونت سه ماهه در کانکس با دو فرزند/ حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد!/ مجوز شهرداری برای ساخت خانه برروی گودال
مشکلات روحی ساکنان کانکس های باغ جنت
این پدر خانواده درمورد وضعیت روحی و روانی خانواده اش عنوان کرد: خانمم افسرده شده، دو فرزند پسرم از لحاظ روحی و روانی مشکل پیدا کرده اند.
وی در اشاره به تعداد خانوارهای ساکن در کانکس های باغ جنت تصریح کرد: هفت یا هشت خانواده اینجا در کانکس زندگی می کنند که چندباری شنیدم که بعضی از آن ها فکر خودکشی به سرشان زده است!

حاصل 20 سال زحمت را شهرداری نابود کرد
محمدمحسن زارعی با تاکید بر اینکه زندگی من را آنقدر که شهرداری نابود کرد، سیل به ویرانی نکشید، بیان داشت: چرا مجوز داده اند، چرا اجازه ساخت و ساز داده اند در جاییکه نباید، جایی که افراد نه چندان ثروتمند و حتی فقیر بتوانند زمینی بخرند، چرا این ظلم در حق ما انجام شده در حالیکه جیب عده ای مالک و کارمند شهرداری پر شده است؟
وی با چشمانی اشکبار در پایان گفت: حاصل بیست سال کار کردن من در شرکت دمسی که کمرم مشکل دار شد و انگشتم زیر دستگاه قطع شد، این خانه بود که ویران شده ای بیش نیست و دستم هم به جایی نمی رسد.

گزارش از محمد صادقی

نظرات بینندگان