کد خبر: ۱۳۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

روزانه ۴۵۰ میلیارد تومان صرف یارانه بنزین می شود

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت: اگر تبعات پرداخت یارانه فعلی بنزین برای همه تشریح شود مردم در اصلاح قیمت سوخت همراهی خواهند کرد
به گزارش شیرازه، درحالی که پرداخت یارانه سنگین به سوخت و بخصوص بنزین ادامه دارد،کارشناسان اقتصادی با توجه به شرایط فعلی، تداوم این روند را به نفع اقتصاد کشور ندانسته و بر اصلاح آن تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اطلاعات، شرایط خاص اقتصاد کشور و افزایش تحریم های ظالمانه، اتخاذ تدابیر مناسب برای وضع کنونی یارانه انرژی را بیش از گذشته ضروری کرده است. روشن است که با وضع تحریم ها بالاخره منابع درآمدی کشور تا حدی دچار چالش می شود و باید با صرفه جویی وبهینه سازی منابع درآمدی،کشور را بهتر از گذشته اداره کرد.

به نظر می رسد شرایط کنونی فرصت خوبی است که با بازنگری در وضعیت فعلی یارانه سوخت و بخصوص بنزین، با یک تیر چند نشان زد. نخست اینکه با صرفه جویی دریارانه بنزین منابع درآمدی هنگفتی برای کشور ایجاد کرد و مقاومت اقتصادی دربرابرتحریم ها را افزایش داد،دوم اینکه با توزیع بهینه یارانه سوخت به بهبود وضعیت عدالت اجتماعی وافزایش رضایت عمومی که درشرایط کنونی بهترین سد دربرابر توطئه های خارجی است،کمک کرد و سرانجام جلوی مفاسدی چون قاچاق سوخت را گرفت و درآمد عمومی دولت را افزایش داد. بگذریم که کاهش آلودگی هوا وبهبود ترافیک و غیره هم درسایه چنین تصمیمی محقق می شود.

نگاهی به برخی آمارهای گزیده نشان می دهد که وضعیت کشور از نظرپرداخت یارانه سوخت و بخصوص بنزین تا چه حد تاسف بار است وچه ارقام بزرگی زیرپوست اقتصاد از این بابت مصرف شده و جالب تر اینکه این پول ها نصیب چه کسانی می شود.

براساس اعلام شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، روزانه فقط ۴۵ میلیون دلار یارانه به بنزین پرداخت می شود که اگر این رقم را در دلار ۱۰ هزار تومان(برای آسانی محاسبه ودرک بهتر رقم رند شده است) ضرب کنیم خواهیم دید روزانه دست کم ۴۵۰ میلیارد تومان یارانه فقط به این سوخت پرداخت می شود که اگر یارانه پرداختی به سوخت مهم دیگر یعنی گازوئیل را هم به آن اضافه کنیم خواهیم دید که چه ارقام هنگفتی از جیب مردم خارج شده و به آسمان می رود.درکنار این باید گفت در ۶ ماهه نخست سال گذشته، بیش از ۵ر۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است. ناگفته نماند برای تولید بنزین کشور روزانه ۸۷۰ هزار بشکه نفت خام مصرف می شود حال آنکه در صورت مصرف کمتر، مابه التفاوت این مقدار هنگفت می تواند صادر شده ووجه حاصل صرف توسعه اقتصاد کشور وکاهش فقر و نابرابری موجود شود. اما ماجرا وقتی دردناک تر می شود که بدانیم نیمی ازاین یارانه بنزین به دهک ‎های پردرآمد جامعه می رسد وفقرا کمترین سهم را از آن دارند.

محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور دراین باره اظهار داشت: متاسفانه به علت الگوی نامناسب قیمت سوخت، نیمی از یارانه هنگفت پرداختی به بنزین به دهک‎های پردرآمد جامعه می رسد و اگر روند مصرف بنزین به همین شکل ادامه یابد، طی چند سال آینده بخش عمده‎ بودجه کشور باید به پرداخت یارانه سوخت اختصاص یابد .

وی افزود: پرداخت ارقام هنگفت به عنوان یارانه بنزین که نیمی از آن به دهک ‎های ثروتمند جامعه اختصاص می‎یابد و همین‌طور قاچاق بنزین با قیمت یارانه‎ای، هر دو از نمودهای بی‎عدالتی است. اما بی‌شک اگر برای مردم تبیین شود که قیمت کنونی بنزین، چگونه در ترویج این بی‎ عدالتی نقش داشته است، ملت فهیم ایران در اصلاح قیمت‎ گذاری ‎ سوخت همراهی خواهند کرد و از این چالش که تبعات منفی آن رو به افزایش است، عبور می‌کنیم. وی به اقدام‌های دولت برای افزایش تولید بنزین هم اشاره کرد و ادامه داد: در همین چند سال اخیر به واسطه افزایش ظرفیت پالایشی کشور، تولید روزانه بنزین از حدود ۶۰ میلیون لیتر به بیش از ۹۰ میلیون لیتر افزایش یافته است، اما مصرف به‌طور مستمر از تولید سبقت می ‎گیرد؛در این میان مگر چقدر می‎توان پالایشگاه ساخت و بر میزان تولید بنزین اضافه کرد؟

از سوی دیگر، نگاهی به آمارهای جهانی نشان می دهد ایران یکی از ارزانترین قیمت های بنزین درجهان را داراست و روشن است ثابت ماندن قیمت و ارزانی بنزین به بهای پرداخت همان یارانه های هنگفت محقق شده که نفع اصلی اش به ثروتمندان دارای خودروهای گرانقیمت می رسد و فقرای بی خودرو از آن بهره ای نمی برند.

براین اساس قیمت بنزین درایران حداکثر ۲۹ سنت است که از این نظر مقام سوم را دردنیا دارد.رتبه اول ارزانی بنزین متعلق به ونزوئلا با یک سنت ومقام دوم متعلق به سودان با ۱۴ سنت است. پس از ایران هم کشور کویت با نرخ بنزین ۳۴ سنت قراردارد. این درحالی است که قیمت سوخت درکشورهای همسایه ایران چندین برابر ایران است .به عنوان مثال قیمت بنرین درپاکستان ۷۵ سنت، درافغانستان ۷۳ سنت ،درعراق ۶۸ سنت، در امارات ۶۸ سنت، درارمنستان ۷۰ سنت و در ترکیه ۱ر۱ دلار است.

این تفاوت قیمت انگیزه مهمی برای قاچاق است که حجم آن را به روزانه حدود ۴۰ میلیون لیتر افزایش داده یا به گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فاصله شهریور تا آبان ۹۷ – تازه با وجود مقداری کاهش- ۳ میلیارد لیتر سوخت از کشور قاچاق شده است.

روشن است این ارزانی قیمت،علاوه بر ثروتمندان داخلی شهروندان کشورهای همسایه را هم شادمان می کند؛ چراکه باعث افزایش لجام گسیخته و بی رویه قاچاق سوخت با روش های عجیب و غریب شده وکسب وکار پررونقی را برای قاچاقچیان ایرانی و همکاران آنها درکشورهای همسایه از جیب ملت ایران فراهم کرده است. چنانکه چندی پیش خبرگزاری صداوسیما درگزارشی با اشاره به روش های عجیب و مافیایی قاچاقچیان سوخت درهرمزگان نوشت: در استان هرمزگان در هر شبانه روز ۵۰ لنج و هر کدام بین ۲۰ تا ۵۰ هزار لیترسوخت قاچاق می کنند و این گونه می شود که روزانه میلیون ها لیتر سرمایه ملی کشور به تاراج می رود.

لذا به نظر می رسد شرایط موجود کشور فرصتی مناسب فراهم کرده تا تمام قوا به دنبال اجرای طرحی هوشمندانه برای اصلاح قیمت سوخت رفته و با درنظرگرفتن راه های مختلف برای جبران اثرات تورمی این افزایش و جبران تبعات آن بر سفره های مردم، یارانه صرفه جویی شده را دوباره به خود مردم وبخصوص اقشار آسیب پذیر اختصاص دهند که اجرای درست وحساب شده این امر کمکی بزرگ به کاهش نابرابری و فقر و بی عدالتی و تحقق هرچه بیشتر قدرت ملی از طریق افزایش رضایت عمومی خواهد بود./ اطلاعات


برچسب ها: بنزین ، مصرف سوخت ، شیرازه
نظرات بینندگان