کد خبر: ۱۳۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
مدیر کل منابع طبیعی فارس خبر داد:

شناسایی حریق با استفاده از پهپاد در سطح جنگلهای فارس

مدیر کل منابع طبیعی فارس استفاده از سیستم هاي نوين پايش از جمله استفاده از پهپادها جهت شناسایی نقاط و کاهش زمان اطفاء حریق را موثر دانست.
به گزارش شیرازه، در راستای اجرای تدابیر واقدامات پیشگیرانه برای مهار و کنترل حریق در عرصه های طبیعی فارس جلسه برنامه ریزی و  هماهنگی لازم جهت پیشگیری از حریق در سطح شهرستانهای استان برگزار گردید.

دكتر شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی فارس با اشاره به گستردگی جغرافیایی عرصه های منابع طبیعی فارس و لزوم حفاظت از مراتع و گونه های ارزشمند جنگلی استان گفت: با امکانات و نیروی حفاظتی اندک منابع طبیعی مهار حریق به تنهایی سخت بوده و این مسئله موجب تحمیل خسارات جبران ناپذیری به عرصه جنگلها ومراتع استان خواهد شد بطوریکه احیاء مجدد آن مستلزم صرف هزینه ومدت زمان طولانی است.

 منتصری با تاکید بر لزوم استفاده از سیستم هاي نوين پايش از جمله استفاده از پهپادها جهت شناسایی نقاطي كه در آنها حریق حادث شده و در راستای مدیریت زمانی اطفاء وکاهش سطح حریق اراضی جنگلی اظهارداشت:در صورت بروز آتش سوزی در سطح جنگلها ،استفاده از پهپاد به عنوان بهترین و کاربردی ترین ابزار شناسايي كانون هاي گسترش آتش و مقابله و کنترل آن در نقاط کوهستانی و صعب العبور ميتواند نقش موثری ایفا کند .وی تصریح کرد:امکان هدایت سریع نیروهای اطفاء حریق به نقاط دور، کنترل صحنه آتش و فرماندهی عملیات اطفاء حریق‌های گسترده و نیز کسب اطلاعات دقیق و لحظه به لحظه از وسعت و موقعیت حریق و نیز واکنش فوری نیروها در صحنه عملیات از ویژگی های بارز استفاده از تکنولوژی پهپادي است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به توان وتجهیزات عملیاتی اکیپ پهپاد اطفاء حریق در مواقع بروز آتش سوزی در سطح اراضی جنگلی و مرتعی استان اظهار داشت:در حال حاضر نقاط بحرانی وحساس در برخی شهرستانهای بحرانی جهت آشنایی قبلی با منطقه و بررسی میزان ارتفاع موجود جهت پرواز مورد بازدید و شناسایی کارشناسان پهپاد قرار گرفته تا در صورت بروز حادثه بتوان از توان و امداد هوایی این مجموعه استفاده کرد.

وی یاداور شد:در حال حاضر برخی شهرستانها ازجمله شهرستان قیروکارزین جلساتی تحت عنوان هماهنگی و پیشگیری از حریق در جنگلها با موضوع "استفاده از پهپاد در اطفاء حریق" را مدنظر قرار داده و در این راستا نیز نشستهایی با کارشناسان گروه "هوایی تندر آسمان نیلگون "و نیز نیروهای بسیج این شهرستان انجام گرفته است.

منتصری با اشاره به استفاده از پهپاد در تمامی عملیاتهای اطفاء حریق بویژه در زمان بروز آتش سوزیهای گسترده در سطح جنگلهای استان افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته با مدیریت پهپادهای استان این گروهها آمادگی خود را جهت همکاری و مساعدت با ادارات منابع طبیعی جهت کنترل و رصد عمليات اطفاء حریق اعلام نموده اند.

عرصه هاي منابع طبيعي استان فارس بيش از ١٠ ميليون هكتاراست که ازاین میزان 7.3 ميليون هكتار مرتع و بالغ بر 2.2 ميليون هكتار آن عرصه هاي جنگلي باگونه هاي ارزشمند بنه، بلوط، ارژن،بادام کوهی وکناراست.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان