کد خبر: ۱۳۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

نکات تغذیه ای در پیشگیری و درمان آکنه از زبان یک متخصص علوم تغذیه

مصرف هر چه بیشتر سبزی های خام و فراورده های غلات کامل، میوه و آبمیوه های تازه و ماهی ها و سایر غذاهای دریایی، می تواند در پیشگیری و درمان آکنه بسیار موثر باشد.

به گزارش شیرازه، مبتلایان به تالاسمی مینور هنگام ازدواج مشاوره ژنتیک را فراموش نکنند
کارشناس ژنتیک مرکز بهداشت شهدای انقلاب، بیماری بتا تالاسمی را نوعی کم خونی ارثی ژنتیکی تعریف کرد که از پدر و مادر به کودکان منتقل و به دو صورت خفیف ( مینور) و شدید (ماژور) دیده می شود.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «زهرا جهاندارپور» افزود: شروع بیماری بتا تالاسمی از ۶ ماهگی به بعد با نشانه هایی همچون، اختلال خواب و ضعف و بی حالی بروز می کند و با رشد کودک عوارضی مانند پهن شدن استخوان و تغییر چهره بیمار، بزرگ شدن کبد، طحال و اختلال رشد ظاهر می شود.
او با بیان اینکه مشخصات افراد برای هر خصوصیت به دو عامل مولد صفات(ژن)، یکی از پدر و دیگری از مادر بستگی دارد، ادامه داد: اگر شخصی تنها یک عامل ژن معیوب را از یکی از والدین خود دریافت کند، بیمار محسوب نمی شود، اما می تواند ژن معیوب خود را به نسل بعد منتقل کند و به این شخص ناقل به بیماری (تالاسمی مینور) یا مبتلا به نوع خفیف تالاسمی باشد، در حالی که در تالاسمی ماژور یا شدید، شخص بیمار باید دو عامل ژن معیوب را از والدین خود دریافت کرده باشد و در واقع هر دو والد ناقل باشند.
این کارشناس ژنتیک اضافه کرد: اگر پدر و مادر، هر دو ناقل ژن تالاسمی باشند، در هر حاملگی ۲۵درصد احتمال وجود دارد که کودک یک ژن معیوب را از پدر و یک ژن معیوب را از مادر به ارث ببرد و در نتیجه دارای دو ژن معیوب و مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور شود.
جهاندار پور راه های تشخیص بیماری بتا تالاسمی را انجام آزمایش خون و ژنتیک در زمان جنین و قبل از تولد نام برد و گفت: از دیگر راه های پیشگیری می توان به انجام مشاوره ژنتیک زوج ناقل، تعیین ژن معیوب پدر و مادر قبل از بارداری زوجه، انجام مجدد مشاوره ژنتیک در هفته هشت تا دوازده بارداری و تشخیص وضعیت جنین از لحاظ ابتلا به بیماری بتا تالاسمی ماژور نیز اشاره کرد.
او به زوجین، توصیه کرد: ضروری است بدانیم، در هنگام انجام آزمایش تشخیص تالاسمی قبل از ازدواج، چنانچه با انجام آزمایش اولیه تشخیص قطعی حاصل نشود، ممکن است لازم باشد زوجین داوطلب ازدواج به مدت سه ماه تحت آهن درمانی قرار گرفته و سپس آزمایش های تکمیلی انجام شود، بنابراین افراد باید همه اقدامات و تصمیمات لازم برای مراسم ازدواج را به بعد از کسب نتایج آزمایش نهایی تشخیص تالاسمی موکول کنند.
جهاندار پور یادآور شد: اهمیت ناقل بودن فرد به این بیماری زمانی مشخص می شود که شخص مقابل ناقل این بیماری نباشد و چنانچه هر دو نفر ناقل این بیماری باشند، باید برای انجام مشاوره ژنتیک پیش از هر اقدامی، به واحد مشاوره تالاسمی در مراکز بهداشتی درمانی هر استان و شهرستان، مراجعه کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: حساسیت های غذایی می تواند در افراد مستعد، سبب بروز آکنه شود، همچنین آکنه ممکن است در اثر ترکیبات دارای ید یا برخی از داروها نیز ایجاد شود.
دکتر «محمدحسن افتخاری» ادامه داد: برای کم کردن میزان  و شدت آکنه، از مصرف غذاهای سرشار از چربی های اشباع مثل گوشت های چرب، شیر پرچرب، پنیر، کره، شکلات، غذاهای سرشار از چربی های هیدروژنه مثل مارگارین، شیرینی ها و گلوکزها، غذاهای شور و چرب مثل سیب زمینی و مغزها به ویژه بادام زمینی شور و همچنین شکر و قند و نوشیدنی های گازدار پرهیز شود.
او گفت: مصرف بیش از اندازه چربی های اشباع مانند گوشت های چرب، شیر کامل پر چرب و شکلات و چربی های هیدروژنه مانند مارگارین ها و غذاهای فرایند شده در افزایش تولید «سبوم» در پوست، می تواند آکنه را تشدید کند و همچنین غذاهای سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده و فقیر از فیبر نیز در این زمینه موثر است. 
استاد دانشگاه تغذیه و علوم غذایی اضافه کرد: مصرف مکمل های دارای ویتامینA ، ویتامین E، سلنیوم و روی می تواند همزمان با تصحیح رفتارهای غلط غذایی به رفع این مشکل کمک کند.

برچسب ها: شیرازه ، تالاسمی ، ازدواج
نظرات بینندگان