کد خبر: ۱۳۰۲۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸

از تصویب تا اجرا صفر درصد؛ وقتی ضرب‌الاجل ۲ هفته‌ای استاندار فارس هم راه‌گشا نبود

از سال ۸۸ که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس جمهوری وقت به استان فارس تصویب شد تاکنون که ۱۰ سال از آن ماجرا می‌گذرد هنوز زمینی برای ساخت کتابخانه‌ مرکزی شیراز اختصاص نیافته است.
 به گزارش شیرازه،  از سال 88 که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس‌جمهور وقت به استان فارس تصویب شد تاکنون که 10 سال از آن ماجرا می‌گذرد هنوز زمینی برای ساخت کتابخانه‌ مرکزی شیراز اختصاص نیافته و این شهر که عنوان پایتخت ادب و فرهنگ را با خود همراه دارد، از این نعمت محروم است.

بودجه‌ای که نیامده، باز می‌گردد 

این موضوع بارها از سوی متولیان امر و مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس به عنوان مهم‌ترین مطالبه مطرح شده است، پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از سال‌های 94 به این سو نشان از این دارد که این پروژه دارای کد بودجه است و هر سال بودجه‌ای برای این امر اختصاص داده می‌شود اما از آنجا که هنوز زمینی با متراژ و موقعیت مناسب برای ساخت این پروژه در نظر گرفته نشده است و بودجه‌‌ای نیز در این زمینه هزینه نمی‌شود.

براساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی، نهاد بهره‌بردار است یعنی باید ساختمان به آن‌ها تحویل شود تا متولیان کتابخانه‌های عمومی نسبت به اداره و تجهیز آن به کتاب اقدام کنند، به همین دلیل موضوع واگذاری زمین مناسب و در شأن کتابخانه مرکزی شهری چون شیراز از مهم‌ترین مطالبات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برای ساخت کتابخانه مرکزی است.

ابتدا بنا بود که این کتابخانه در زمینی در بلوار رحمت ساخته شود اما بعدها با این دلیل که غرب شیراز فاقد کتابخانه است و بلوار رحمت نیز از نظر دسترسی مکان مناسبی نبود، موضوع ساخت کتابخانه در این بلوار منتفی شد و از آن زمان یعنی حوالی سال 95 تاکنون هیچ توافقی بر سر زمین این پروژه انجام نشده است. 

2 ماه پس از ضرب‌الاجل 2 هفته‌ای استاندار فارس

موضوع تا جایی پیش رفت که عنایت‌الله رحیمی، استاندار کنونی فارس نیز در 25 فروردین ماه ضرب الاجل 2 هفته‌ای برای تعیین و تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز قرار داد، استاندار فارس در آن تاریخ در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی به تمامی دستگاه‌های مربوطه 15 روز فرصت داد تا زمینی مناسب برای ایجاد کتابخانه مرکزی شیراز مشخص کنند.

این ضرب الاجل رفته رفته به 2 ماه می‌رسد اما هنوز خبری از زمین کتابخانه مرکزی شیراز نیست. براساس پیگیری خبرنگار تسنیم هنوز برخی از ادارات زمین مورد نظر خود را اعلام نکردند تا پروژه کتابخانه مرکزی شیراز همچنان معطل و پا در هوا بماند. 

این موضوع در حالی است که شیراز به عنوان مرکز استان و یکی از کلانشهرهای ایران در زمینه کتابخانه محرومیت‌های جدی دارد.  روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی شیراز اعلام کرده که در شیراز 38 کتابخانه عمومی نهادی و 20 کتابخانه مشارکتی وجود دارد؛ اما این تعداد به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای این شهرستان نیست و سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز تا رسیدن به حد استاندارد بسیار فاصله دارد.

به گفته وی نبود کتابخانه مرکزی در شهر شیراز از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان است تا جایی که استانداری فارس در سال جاری به این قضیه ورود کرده و شخص استاندار پیگیر تعیین شدن زمین کتابخانه مرکزی شیراز است.

کتابخانه مرکزی شیراز، مهم‌ترین مشکل حوزه فرهنگ

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در این سال‌ها رایزنی‌ها و نامه‌نگاری‌های گسترده با شهرداری شیراز، راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر شیراز، نمایندگان مردم شیراز در مجلس، سازمان اوقاف، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی برای تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز انجام شده است. 

«زمین‌های که تاکنون برای ساخت کتابخانه مرکزی معرفی شده‌اند، مناسب نبوده‌اند» این سخن منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس است که در تشریح سخنش چنین می‌گوید: مکان نامناسب و زیربنای کم، عدم آشنایی دستگاه‌های واگذار کننده به مکان‌های مناسب برای کتابخانه، نداشتن اطلاع از قوانین واگذاری زمین و  عدم احساس نیاز به وجود کتابخانه مرکزی توسط برخی از دستگاه‌ها از جمله آسیب‌شناسی حل نشدن مسئله زمین کتابخانه مرکزی شیراز است.

محمدرضا امیری، فرماندار شیراز اما معتقد است که در کنار پیگیری‌های استانداری برای یافتن زمین، باید کمیته‌ای از نمایندگان فرمانداری، ارشاد، شهرداری و کتابخانه‌ها برای ارزیابی زمین‌های موجود در شهر شیراز  تشکیل شود.

کلان‌شهر شیراز همواره به شهر فرهنگ، ادب و عرفان شهرت داشته است. این شهر گرچه آوازه‌ای دیرین در علم و هنر و اندیشه دارد اما این روزها کمیتش در بخش کتاب و کتابخوانی لنگ می‌زند و در این عرصه از بسیاری شهرهای دیگر کشور عقب افتاده است.

شهری که مدعی پایتخت فرهنگی است کتابخانه مرکزی ندارد و با توجه به پیگیری‌های مسئولان کتابخانه‌های استان فارس در سال‌های گذشته و تاکید مقامات ارشد استانی اما هنوز زمینی برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز تامین نشده است.

در واقع مسئولان ارشد این استان نیز نتوانسته میانجی‌گری کرده و دستور کار تامین زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز را از دستور کار جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس خارج کند و این دستور کار همچنان در جلسه‌های انجمن به عنوان یک مطالبه مهم اما تکراری هنوز جریان دارد./تسنیم

گزارش از حلیمه زارع 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
0
حالا فرضا زمین هم بهش بدن سرانجامش میشه مثل تالار مرکزی و باغ موزه مشاهیر
م ح بیات پور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
0
خدا قوت به مسئولین!!