کد خبر: ۱۳۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

معاون وزارت جهاد کشاورزی: تولید کنندگان گل محمدی یارانه می گیرند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: ۲ رقم گل محمدی که از نظر تولید، عملکرد بهتری دارند معرفی شده و تولیدکنندگان این ارقام گل، از یارانه حمایتی این وزارتخانه برخوردار می شوند.

 به گزارش شیرازه؛ محمدعلی طهماسبی جمعه در حاشیه بازدید از دهمین همایش گل و گلاب لایزنگان داراب افزود: از آنجا که گل محمدی از گیاهان دارویی است و توسعه کشت گیاهان دارویی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، اعتباراتی از ردیف های قانونی در حمایت از تولیدکنندگان گل محمدی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: گل محمدی، آویشن، زعفران و زرشک از نمونه های گیاهان دارویی و مورد حمایت است که تولیدکنندگان آنها در مناطق غیربرخوردار از تسهیلات با نرخ هفت درصد و در مناطق برخوردار از وام با نرخ ۹ درصد برخوردار می شوند.

معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: بانک کشاورزی و دو بانک دیگر، این تسهیلات را در اختیار معرفی شدگان به این بانک ها قرار می دهند.

طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرستان داراب میزبان یکی از بزرگترین دشت گل های گل دیم جهان است که ویژگی های بیشترین حجم تولید گل و ارگانیک و طبیعی بودن گل ها، از ویژگی های برتری گل و گلاب داراب در سطح بین المللی است.

وی ادامه داد: افزون بر پنج هزار هکتار سطح گل دیم و تولید بیش از هفت هزار تن انواع گل در داراب، سبب رونق تولید و اشتغال پایدار در این منطقه شده است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح کشت گل محمدی در برخی کشورهای مدعی بین دو تا سه هزار هکتار است و از این رو، دشت گل محمدی در لایزنگان داراب از ظرفیت های مهم برای کشور است.

طهماسبی همچنین به برنامه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه احداث بیش از ۶۰۰ هکتار گلخانه در استان فارس اشاره کرد و گفت: امسال با برنامه ریزی صورت گرفته، این استان بیشترین تعداد گلخانه در مقیاس کوچک و بزرگ را راه اندازی خواهد کرد و در این راستا، اعتباری افزون بر پنج هزار میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از سرمایه گذاران دعوت کرد تا در صنایع فرآوری گل محمدی و تولید اسانس گل در شهرستان داراب سرمایه گذاری کنند و گفت: این اقدام ضمن کمک به رونق اشتغال در این شهرستان، از خام فروشی محصولات جلوگیری می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در حاشیه این آیین گفت: ارگانیک و طبیعی بودن گلهای محمدی و وسعت دشت گل محمدی داراب، این منطقه را به گلستان بی نظیر گل در دنیا تبدیل کرده است.

محمدمهدی قاسمی با اشاره به مشکلات برخی باغداران منطقه لایزنگان و کوهستان‌های اطراف داراب افزود: برخی از باغات این منطقه هنوز سند ندارند که باید بر اساس نقشه‌های دهه ۴۰ وضعیت این مناطق را بررسی کرد تا اگر باغ‌هایی وجود داشته و مربوط به اجداد اهالی باشد سند صادر شود.

وی ادامه داد: در غیر این صورت، می‌توان از دیگر ظرفیت های قانونی، این باغ ها را به آنها واگذار کرد.

علی مظفری فرماندار داراب نیز در حاشیه این آیین گفت: پیگیری سند دار شدن باغات این منطقه، ترمیم مسیر جاده‌ای باغات و ثبت این جشنواره و دشت گل محمدی داراب به عنوان بزرگترین جاذبه طبیعی گردشگری از برنامه‌های است که در دستور کار مسئولان شهرستان است.

دهمین جشنواره گل و گلاب داراب در روستای هدف گردشگری لایزنگان برگزار شد. علاوه بر برگزاری نشست‌های تخصصی، برپایی غرفه‌های عرضه محصولات محلی و ارگانیک و همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری حال و هوایی خاص به این جشنواره داد.

نظرات بینندگان