کد خبر: ۱۳۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

کارخانه‌ کاغذی که «کاغذ» وارد کرد

یکی از کارخانه‌های کاغذ داخلی که ارز دولتی دریافت کرده، با میزان دریافتی به جای واردات خمیر و مواد اولیه، کاغذ وارد کشور کرده است.
به گزارش شیرازه، گفته می‌شود یکی از کارخانه‌های کاغذی که ارز قابل توجهی دریافت کرده تا مواد اولیه و خمیر کاغذ وارد کند، کارخانه کاغذ مازندران است.

بر اساس این گزارش، این روزها حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون فعالیت این کارخانه شنیده می‌شود و اینکه ارز دریافت شده توسط مدیران آن که باید صرف خرید خمیر کاغذ می‌شد، صرف واردات کاغذ شده است. این مسئله خیلی عجیب به نظر می‌رسد چرا که این  در نوع خود برای یک کارخانه تولیدی جالب توجه است.

گفته می‌شود که رقم ارز دولتی دریافتی این کارخانه در سال ٩٧ حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار یورو است و جالب‌تر اینکه «علی حسین‌پور»، مدیرعامل کارخانه پس از تماس‌های مکرر خبرنگار فارس و موافقت با مصاحبه با این رسانه، حاضر به پاسخ به هیچ کدام از پرسش‌های ارسالی فارس نشد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که متولیان کارخانه با یک برند نروژی به توافق رسیده‌‌اند تا کاغذ روزنامه وارد کنند؛ یعنی به جای خرید خمیر کاغذ، مستقیم کاغذ وارد کرده‌اند.

واردات کاغذ تحریر و روزنامه به دلیل ارائه تسهیلاتی همچون ارز مبادله‌ای به واردکنندگان برای آن‌ها جذابیت دارد. از سوی دیگر حمایتی از تولیدکنندگان داخلی این محصول نمی‌شود. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا کارخانه‌ها را به تعطیلی بکشانند.

عدم واردات خمیر کاغذ و مواد اولیه این شبهه را تقویت می‌کند که کارخانه مازندران هم صد درصد تعطیل شده است. این کارخانه در سال ۹۷ تولید جدی نداشت و به گفته برخی آگاهان، تقریباً هیچ کاغذ تحریر و روزنامه‌ای در کشور تولید نشده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران پیش از این گفته بود، مشکل اینجاست که حاضریم کاغذ خارجی را به هر قیمتی تهیه کنیم اما برای تعیین قیمت کاغذ داخلی شرایط سختی برای تولیدکنندگان اعمال می‌شود. ما نمی‌خواهیم واردات کاغذ به کشور ممنوع شود، اما حداقل با حمایت از کارخانه‌های داخلی به آن‌ها امکان رقابت با محصولات خارجی داده شود.

جعفرزاده از فروشندگان و توزیع کنندگان کاغذ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه از دوماه پیش از عید (از بهمن ماه سال ۹۷) کارخانه کاغذ مازندران تولیدی ندارد، گفت: پیش از این از  کارخانه مازندران، کاغذ مورد نیاز را تهیه می‌کردیم اما مدتی است که با توجه به عدم تولید کارخانه‌های داخلی به سختی و به شکل خرده فروشی روز را می‌گذرانیم. 

در ادامه یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس درباره رقم دریافتی ارز توسط این کارخانه، آن را کمتر از رقم اعلامی در این گزارش دانست و خاطرنشان کرد: شرکت چوب و کاغذ مازندران در حقیقت یک خط تولید داشته که بابت مقدار ارزی که دریافت کرده باید تولید و آن را در شبکه توزیع کند. اعداد اعلامی ارزی کمتر از این میزان (یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو) است. برای واردات کاغذ کمی ارز دریافت کرده البته با معرفی وزارت ارشاد و از این کارخانه تعهدنامه محضری دریافت شده تا کاغذهای وارد شده را در شبکه توزیع به وزارت ارشاد ارائه کند.

اما نکته مهم اینجاست که چرا این کارخانه مواد اولیه برای تولید کاغذ وارد نکرده که در نهایت به تولید کاغذ برای کشور اقدام کند؟

بر اساس این گزارش، خلاصه‌ای از عملکرد شرکت چوب و کاغذ مازندران که دو نوع ارز دریافت کرده؛ یکی برای واردات مواد اولیه و دیگری برای واردات کاغذ به زودی احصا و به سازمان حمایت از مصرف کننده ارائه خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان