کد خبر: ۱۳۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
طرحی عمرانی که بر ترافیک میدان والفجر شیراز افزود؛

طرحی که گلایه اهالی والفجر شیراز را موجب شد

شهرداری منطقه ۹ شیراز اقدام به بهسازی و تغییر هندسی میدان والفجر کرده اما این طرح به گفته اهالی به واسطه نفوذ برخی نهادها به شکل نامتوازن و تبعیض آمیز در حال اجرا است و به جای بهبود شرایط باعث افزایش ترافیک این منطقه نیز شده است.
به گزارش شیرازه، اصلاح هندسی و بهسازی میدان والفجر واقع در شهرک والفجر شیراز از حدود سه هفته پیش در دستور کار شهرداری منطقه ۹ این کلانشهر قرار گرفته است.

در قالب اجرای این طرح، در انتهای بلوارهای فجر شمالی، جنوبی، شرقی و غربی که به میدان والفجر منتهی می‌شوند چهار دوربرگردان تعبیه شده و همچنین در گوشه‌های این میدان نیز اصلاحات هندسی در دستور کار قرار گرفته که تعدادی از ساکنین محلی این تغییرات را عاملی برای ایجاد ترافیک می‌دانند و معتقدند که هشت سازه هندسی جدید در این میدان ایجاد شده که بخش قابل توجهی از مساحت قسمت عبور و مرور خودروها را کاهش داده و دلیلی برای بروز مشکل ترافیک در این میدان شده است.

در مجاورت این میدان پارک محله‌ای والفجر واقع شده و در گوشه دیگر آن نیز بازارچه شهرداری و تعدادی واحد صنفی، مسجد میثم و مجموعه ورزشی قرار دارد که اجرای طرح بهسازی این میدان در هفته‌های اخیر منجر به کاهش مسیر تردد خودروها شده و با توجه به وجود اماکنی با کاربری‌های مذهبی، خدماتی، تجاری و ورزشی در بعضی ساعات شبانه روز گره کور ترافیکی در این نقطه ایجاد شده است.

وجود مسأله‌ای دیگر نیز موجب بروز گلایه‌هایی پیرامون اجرای این طرح شده تا جایی که برخی این طرح را تبعیض آمیز می‌دانند.

در میانه اجرای این طرح که به گفته مسئولان شهرداری شیراز مصوبه شورای ترافیک را نیز با خود دارد، کار در یک سمت این میدان متوقف شده و حتی علیرغم اینکه بخشی از طرح نیز در این قسمت اجرا و اعتباراتی برای آن هزینه شده بود اما زیرساخت آن برچیده و دوباره به حالت اولیه برگردانده شد اما کار در سه گوشه دیگر این میدان همچنان ادامه دارد.

برخی اهالی و کسبه محلی این تصمیم را تبعیض آمیز دانسته و اعمال آن را در پی تهدید مسئولان یک مجموعه فرهنگی ورزشی در مجاور این میدان می‌دانند.

طرحی زمینه ساز بروز ترافیک

حبیب مرادی یکی از اهالی شیراز و ساکن شهرک والفجر در گفت و گو با خبرنگار ما ، ضمن اشاره به این مطلب که در اغلب موارد با هدف روان تر شدن ترافیک، معابر شهری با تملک املاک مجاور تعریض می‌شود، گفت: مشخص نیست با چه هدفی اصلاح شکل هندسی میدان والفجر در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است زیرا تا قبل از اجرای این طرح در این محل ترافیک وجود نداشت اما با انجام اصلاحات هندسی در میدان والفجر ترافیک در این نقطه ایجاد شده است.

مرادی ادامه داد: با اجرای این طرح مسیر تردد خودروها در میدان والفجر به نصف کاهش پیدا کرده که همین مساله عامل ایجاد ترافیک در این محل شده است.

وی اضافه کرد: اگر هدف از بهسازی و اصلاح شکل هندسی این میدان زیباسازی و افزایش جلوه بصری آن بوده نیز اکنون این هدف محقق نشده زیرا این کار در سه گوشه میدان والفجر اجرا شده و در یک سمت آن به دلیل ممانعت مالکین ملک مجاور انجام نشده و عملاً شکل ظاهری میدان را نامتوازن کرده است.

او اظهار داشت: در هفته‌های اخیر که عملیات اجرایی بهسازی این محل آغاز شده و کار تا اندازه‌ای به پیش رفته و حتی آسفالت بخش‌هایی از این محل برداشته و جدول گذاری آن نیز انجام شده بود، مسئولان مجموعه فرهنگی و ورزشی که در مجاور میدان والفجر قرار دارد با تهدید کارکنان شهرداری مانع ادامه کار در مقابل این مجموعه شدند که گویا این تهدیدها نیز کارساز شده زیرا اکنون عملیات اجرایی در سه گوشه میدان والفجر ادامه دارد اما مقابل مجموعه ورزشی متوقف شده و حتی جدول‌های کارگذاشته شده نیز برداشته شده است.

این شهروند شیرازی عنوان کرد: اجرا نشدن این طرح در یک سمت میدان والفجر می‌تواند مشکلات ترافیکی که در این محل ایجاد شده را تشدید کند زیرا اکنون این محل شکل قرینگی میدان ندارد و این مساله می‌تواند باعث بروز سردرگمی در رانندگان و نهایتاً منجر به سوانح ترافیکی شود.

 تبعیض چرا؟

یکی از کسبه این محل که در مجاور میدان والفجر کسب و کاری دارد به خبرنگار ما گفت: از حدود سه هفته پیش انجام تغییرات در میدان والفجر آغاز شد اما در ادامه مسئولان مجموعه ورزشی که در یک سمت این میدان قرار دارد و زیر نظر نهادی خاص است از اجرای این طرح در مقابل این مجموعه ورزشی جلوگیری کردند.

وی که نخواست نامش ذکر شود، افزود: علیرغم اینکه عملیات اجرایی کندن آسفالت، جدول گذاری و خاکریزی فضای سبز در چهار گوشه این میدان تز جمله مقابل مجموعه فرهنگی-ورزشی انجام شده بود اما با ممانعت مسئولان این مجموعه از اجرای این طرح، شهرداری منطقه به خواست آنها پاسخ مثبت داد و با صرف هزینه‌ای مجدد فضاسازی که در این محل کار شده بود را برچید و اکنون نیز در حال انجام عملیات زیرساخت و آسفالت مجدد این محل است.

وی با بیان اینکه کسبه و اهالی این محل از بروز تبعیض در خصوص اجرای این طرح در میدان والفجر گلایه دارند، عنوان کرد: در اطراف این میدان ده‌ها فروشگاه وجود دارد که این طرح در مقابل همه این واحدهای صنفی و خدماتی اجرا شده و به دلیل عدم امکان پارک خودرو، اجرای این طرح تأثیرات منفی نیز بر کسب و کار آنها گذاشته، اما این کسبه بیش از اینکه از اجرای این طرح گلایه داشته باشند از اجرای تبعیض آمیز آن آزرده اند.

او اظهار داشت: اگر طرح عمرانی در این محل اجرا می‌شود باید عالانه باشد، نه اینکه ابتدا از هزینه بیت المال این طرح اجرا شود و در مراحل نهایی به دلیل ممانعت و نفوذ برخی افراد دوباره با صرف هزینه بیت المال وضعیت به حالت اولیه بازگردانده و طرح نصفه و نیمه اجرا شود.

بحران را مدیریت کردیم

شهردار منطقه ۹ شیراز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طرح اصلاح هندسی میدان والفجر براساس مصوبه شورای ترافیک شیراز در سال ۹۶ در حال انجام است که اجرای آن در بودجه سال ۹۷ دیده شده و طبق تکلیف کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز باید تا پایان مردادماه ۹۸ به اتمام برسد.

فرزاد میرزایی در پاسخ به این سوال که چرا ابتدا طرح اصلاح هندسی در چهار گوشه این میدان اجرا و در ادامه از اجرای یک سمت آن جلوگیری شده که این اقدام اجرای این طرح را نامتوازن و تبعیض آمیز جلوه داده؟،افزود: اصلاح هندسی در یکی از چهار گوشه این میدان با مدیریت بحران تناقض داشت و به همین دلیل از اجرای این طرح در یک سمت میدان خودداری کردیم.

مجموعه فرهنگی و ورزشی ذکر شده در مجاورت دو بلوار فجر شمالی و شرقی قرار و امکان دسترسی از این دو خیابان را دارد.

شهردار منطقه ۹ شیراز گفت: هرچند که در مصوبه شورای ترافیک نیامده اما در حال حاضر طرح اصلاح هندسی میدان والفجر در مقابل مجموعه فرهنگی و ورزشی اجرا نمی‌شود.

ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان