کد خبر: ۱۳۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
آیت الله دژکام در جلسه بررسی موانع تولید دانش بنیان:

باید از همان جاهایی که خیلی قبولشان داریم و تصور می شود که هر چه داریم از آنها است قطع امید کنیم

جلسه بررسی چالش های فعالیت های نخبگان و موانع تولید دانش بنیان در استان فارس ظهر امروز (نوزدهم خرداد ماه) به میزبانی امام جمعه شیراز و با حضور نخبگان و برخی از مسئولان استانی و دانشگاهی شیراز برگزار شد.
به گزارش شیرازه، برخی از دانشجویان در ابتدای این جلسه به بیان بخشی از مشکلات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند که عدم اعتماد به جوانان، عدم توجه به قشر نخبه و تامین امکانات مورد نیاز آنها و کمبود منابع مالی، القای امید بجای ایجاد انگیزه و امیدواری واقعی، کوتاه مدت بودن نگاه ها از مهمترین خواسته آنان به شمار می رفت.




بنا کردن ساختمان های شیک و میلیاردی که بعضا خالی می مانند در حالیکه بخش ناچیزی از این هزینه ها در اختیار نخبگان برای پژوهش های خود قرار داده نمی شود از جمله گلایه هایی بود که مطرح شد.

درخواست استمرار تشکیل این نوع جلسات از سوی نخبگان دانشگاهی مطرح شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در فارس قرار گرفت.



یکی از نخبگان با بیان اینکه دوستان ما دلشان پر است و احتیاج دارند تا مورد توجه واقع شوند و حداقل جلساتی تشکیل شود تا حرفهایشان شنیده شود، اظهار داشت: ما احتیاج به امید کاذب نداریم خودمان علیرغم اینکه امکاناتی در اختیار نداریم با انرژی راهمان را داریم ادامه می دهیم.

نبود پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت و اعتماد به جوانان موضوع های مهم دیگری بود که در این جلسه مطرح شد؛ یکی از نخبگان در این خصوص گفت: عدم اعتماد واقعی به شرکت های دانش بنیان توسط ارگان های مختلف از جمله مطالبی است که بر روی آن گلایه داریم.




جلوگیری از بوروکراسی اداری، تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت، اعتماد سرمایه گذاران استان به شرکت‌های دانش بنیان، ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی بخشی از خواسته‌های مدیران شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان در این جلسه بود.

مهمترین دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان
معاون امور اقتصادی استانداری فارس هم در این نشست با اشاره به طرح‌های حمایتی دولت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: دانش بنیان کردن اقتصاد از مهمترین محور‌های اقتصاد مقاومتی است.
رحمانی افزود: هم اکنون ۱۵۳ شرکت دانش بنیان در بخش‌های مختلف در استان فارس فعالیت می‌کنند.
وی گفت: این شرکت‌ها با تولید ۱۸۸ محصول، حدود ۷ میلیون دلار صادرات را انجام داده اند که استان فارس در این زمینه رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون امور اقتصادی استانداری فارس گفت: فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان از مهمترین دغدغه‌های مدیران و فعالان این عرصه است که با رایزنی‌های انجام شده به زودی این مشکلات برطرف خواهد شد.

اشتراک مساعی لازمه تحولات اجتماعی
امام جمعه شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه اول باید توجه داشته باشیم که ما در انقلابی هستیم که علاوه بر جنبه سیاسی، در جنبه اجتماعی و اقتصادی نیز حرف برای گفتن داریم، گفت: قاعدتاً باید خیلی از مسائل در جامعه ما تغییر کند، برگزاری چنین جلساتی نیز در راستای تبادل اطلاعات و دانستن بایدها و نبایدهایی است که باید انجام بدهیم.

آیت الله لطف الله دژکام با اعلام اینکه نباید سخت بگیریم و تصور کنیم که چیزی نمی شود، اظهار داشت: تغییرات دارد شکل می گیرد اما مبرهن است که تحولات اجتماعی زمان بر است.

وی افزود: اگر برنامه ریزی ها درست باشد و طبق آن پیش برویم، تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشور را تسریع خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه ما به اشتراک مساعی در راستای این تحولات احتیاج داریم، اذعان داشت: الان داریم تک تک کار می کنیم و باید ارتباطاتمان بیشتر باشد و تلاش ها به هم بپیوندد.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: در این جلسه تنها افرادی صحبت کردند که سرویس و خدمات احتیاج دارد اما کسانی که خدمت و سرویس ارائه می دهند صحبتی نداشتند به همین جهت جلسه ناقص مانده و لازم است در جلسه آینده صحبت های مسئولان را نیز بشنویم و آنها هم مشکلات خود را مطرح کنند.



تحریم ها فرصتی برای تقویت تولیدات شرکت های دانش بنیان
دژکام اظهار داشت: اگر بنا است که تغییراتی در کشور ما رخ بدهد باید از همان جاهایی که خیلی قبولشان داریم و تصور می شود که هر چه داریم از آنها است قطع امید کنیم.

وی افزود: تحریم ها در کشور، شاید تهدید به حساب بیاید اما فرصت نیز هست؛ این شرایط برای شرکت های دانش بنیان فرصت است زیرا شرکت ها مجبور هستند محصولات تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان را استفاده و ایرادات احتمالی موجود را اعلام کننند تا رفع شود.

امام جمعه شیراز در انتها اظهار داشت: این جلسات باید به جایی برسد که پس از اتمام آن بگوییم یک مشکل حل شد نه اینکه مطالبی را مطرح کنیم و بدون اینکه مشکلی حل شود برویم؛ اگر یک مشکل حل شود بهتر است از تجمیع صحبت هایی که نتیجه ای نداشته باشد.


نظرات بینندگان