کد خبر: ۱۳۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم:

راه اندازی بندر خشک در جهرم موجب ایجاد ظرفیت اقتصادی جدید برای فارس می شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: با راه اندازی بندر خشک (دهکده لجستیک) ۱۰۰ هکتاری در این منطقه ویژه، ظرفیت اقتصادی جدیدی برای استان فارس ایجاد می شود.
به گزارش شیرازه، پیام فخرو مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم در نشست بررسی موضوع چگونگی ایجاد بندر خشک (دهکده لجستیک) در منطقه ویژه اقتصادی جهرم بیان داشت: این بندر خشک در محدوده فاز ۲ این منطقه ویژه راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در بندرهای اصلی کشور از جمله بندر شهید رجایی در استان هرمزگان امکان نگهداری طولانی مدت بار وجود ندارد، بندر خشک به عنوان بندر پشتیبان نقش بار انداز را ایفا می‌کند و کانونی برای توزیع بار خواهد بود.

بندر خشک (دهکده لجستیک) محلی است که برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا ساخته می‌شود و افزون بر برخورداری از زیرساخت‌های لازم، می‌تواند نیازهای خدماتی را نیز برای انجام فعالیت‌های حمل و نقلی تأمین کند. خدمات گمرکی، امکانات مختلف ارتباطی و الکترونیکی، تخلیه و بارگیری، رستوران، جایگاه سوختگیری و کارواش، خدمات مختلفی هستند که در یک دهکده لجستیک ارائه می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی جهرم که یکی از پنج منطقه ویژه مصوب در استان فارس است، در جاده شیراز به جهرم و در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شهر جهرم واقع شده است. مطالعات جامع این منطقه ویژه در سال ۱۳۹۱ و با هدف گسترش حوزه صنعت و افزایش اشتغال در این منطقه آغاز شد. این منطقه ویژه زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) و با گراش تجاری - صنعتی در قالب ۲ فاز در دست احداث است.

فاز نخست این منطقه ویژه در فضایی به وسعت حدود ۷۳ هکتار و فاز دوم آن در زمینی به مساحت حدود ۲۶۶ هکتار و در مجموع این منطقه ویژه اقتصادی در ۳۳۹ هکتار آماده بهره برداری خواهد شد.

در استان فارس در حال حاضر شیراز دارای منطقه ویژه اقتصادی است و راه اندازی این منطقه برای شهرستان فسا نیز مصوب شده است.

منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی ایجاد می‌شود. از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.

ایرنا

نظرات بینندگان