کد خبر: ۱۳۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

بازاری که بی وکیل و وصی مانده

بازار وکیل شیراز که یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان به شمار می آید، این روزها در سایه کم توجهی مسوولان در معرض تخریب قرار گرفته است.
به گزارش شیرازه، بازار وکیل شیراز که قدمت ساخت آن به دوران زندیه یعنی نزدیک به ۲۵۰ سال پیش باز می گردد، این روزها حال و روز خوشی ندارد و بیم ریزش و تخریب بخش هایی از آن می رود.

این بازار قدیمی که معماری زیبا و چشمگیری نیز دارد بخشی از مجموعه تاریخی زندیه و در نزدیکی ارگ کریم خان واقع است. بازار وکیل شامل دو بخش شمالی و جنوبی و بازارهای فرعی است و سراها و بناهای شاخصی را شامل می شود.

این بنای سترگ و ارزشمند تاریخی در تیر ماه سال ۱۳۵۱ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است اما تاکنون علی رغم ارزش معماری و تاریخی آن تلاشی جدی برای ثبت جهانی اش صورت نگرفته است.

در همین حال چند سالی است زمزمه هایی در خصوص تخریب احتمالی بخش هایی از بازار وکیل شیراز به گوش می رسد. در سال های گذشته شماری از مسوولان و متولیان فرهنگی در خصوص وضعیت نگران کننده این بازار هشدار داده اند اما انگار تا امروز گوش شنوایی برای رسیدگی به این هشدارها وجود نداشته است.

دی ماه سال ۹۷ بود که «سولماز دهقان» رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز در نشست مشترکی که با اعضای هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان فارس داشت، در خصوص بازار وکیل شمالی هشدار داد و اعلام کرد که این اثر تاریخی و بسیار با اهمیت در حال فروریختن است اما هیچ فریادرسی نیست.

وی در سخنانی که در رسانه ها بازتاب داشت تاکید کرد که نه شهرداری بودجه‌ای برای مرمت بازار در اختیار دارد و نه میراث فرهنگی به آن اهمیت می‌دهد و اعتبارات استانی هم پاسخگوی بحران بازار وکیل نیست.

در همین زمینه، «ابراهیم صبوری» نایب رییس شورای شهر شیراز نیز با انتشار توییتی خواستار همکاری رییس جمهوری برای نجات بازار وکیل شده است.

صبوری در پیام توییتری خود آورد: «بازار وکیل شمالی در حال فروریختن است‌! آقای رییس جمهور انتظار داریم با تدابیر ویژه این بنای عظیم تاریخی دوره زندیه را نجات دهید! »

 آتش سوزی اردیبهشت ماه امسال در بازار تبریز شاید تلنگری باشد تا مسوولان با توجه بیشتر و تامین بودجه کافی به فکر بازسازی بخش های فرسوده بازار وکیل شیراز بیافتند.

وی سپس شهروندان را دعوت به پیوستن به کمپین «نجات بازار وکیل» کرد؛ پویشی که بسیاری از فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به آن پیوستند و تلاش کردند از طریق آن افکار عمومی را متوجه شرایط نامساعد بنای تاریخی بازار وکیل کنند.

پیش از اینها نیز در مهر ماه ۹۶ «محمد فرخ زاده» رییس پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، در گفت وگو با خبرنگاران با بحرانی خواندن وضعیت ایمنی بازار وکیل در مقابل حوادثی چون آتش سوزی گفت: «چنانچه اتفاقی در این بازارها رخ دهد بی شک میراث فرهنگی مقصر خواهد بود. بازارهای قدیمی از جمله بازار وکیل، به دلیل ساختارهای قدیمی و وجود مشکلات تاسیسات برقی، سیستم های گرمایی نامناسب، سازه های قابل اشتعال و مشکل تردد خودروهای اطفایی امدادی در هنگام بروز حادثه ناایمن هستند. »

با وجود این هشدارها اما همچنان سایه حادثه ناشی از تاسیسات فرسوده و بازسازی نشده بر سر بازار وکیل سنگینی می کند و متولیان در نهادهای مختلف از شهرداری گرفته تا میراث فرهنگی تقصیر را به گردن یکدیگر می اندازند.

بازار وکیل اوایل امسال به دنبال سیل بی سابقه ای که در شیراز آمد پر از آب شد و آنجا بود که به وقوع پیوستن هشدارهای چند سال گذشته در خصوص کهنگی و فرسودگی زیربناهای این بازار چندان دور از انتظار نبود و اگر یکی از این هشدارها رنگ حقیقت به خود می گرفت بی شک بازار وکیل؛ این بنای ارزشمند تاریخی در هیاهوی سیل بی امانی که به راه افتاده بود با آسیب جدی روبرو می شد.

شاید این اتفاق و رخدادهایی چون آتش سوزی اردیبهشت ماه امسال در بازار تبریز تلنگری باشد تا مسوولان با توجه بیشتر و تامین بودجه کافی به فکر بازسازی بخش های فرسوده بازار وکیل شیراز بیافتند.

بتازگی در دوازدهم خردادماه جاری، «محمدهادی قانع» مدیرعامل جدید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، از پیش بینی رقمی بیشتر برای تاسیسات و نیازمندی های بازار وکیل در بودجه سال ۹۸ شهرداری شیراز خبر داده و گفته است که معاونت خدمات شهری نیز با جدیت در حال پیگیری انجام کارها در خصوص ایمنی بازار وکیل شیراز است.

به گفته قانع اما مشکلاتی در مسیر نصب تجهیزات در بازار به دلیل قوانین دست و پاگیر از جمله قوانین سازمان میراث فرهنگی وجود دارد و اگر قرار باشد تجهیزاتی در بدنه بازار نصب شود باید مجوز میراث فرهنگی داشته باشد.

حالا اما ورای تمامی این صحبت ها، هشدارها و اظهارنظرها، آنچه مسوولان و متولیان در سازمان ها و نهادهای مختلف باید مد نظر قرار دهند حفاظت از بنای تاریخی و ارزشمند بازار وکیل به دور از همه اختلاف نظرها است. مسوولان باید  پیش از وقوع هرگونه رخداد ویرانگر در این بازار آستین ها را بالا بزند و اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهند.

ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان