کد خبر: ۱۳۰۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
برگزاری نخستین جلسه اعضای کمیته اجرایی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز؛

تاکید بر رشد اخلاقی نسل آینده در دانشگاه‌ها/ برای رشد علمی مسلمانان سیاست‌های کارآمد و اهداف واقع‌گرایانه انتخاب شود

نخستین جلسه اعضای کمیته اجرایی (EC) پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شیراز برگزار شد.

برگزاری نخستین جلسه اعضای کمیته اجرایی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیرازبه گزارش شیرازه، اولین نشست اعضای کمیته اجرایی ISC از کشورهای نیجریه، مالزی، ترکیه و پاکستان به نمایندگی از مناطق مختلف شامل آفریقا، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و شبه قاره هند در محل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با حضور ریاست ISC، دکتر محمدجواد دهقانی و معاونین و مدیران ISC بعداز ظهر امروز سه شنبه 21 خردادماه برگزار شد.

در این نشست پیام غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد. دربخشی از این پیام وی با اشاره به جایگاه و نقش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار امیدواری نمود که همکاری بین ISC و کشورهای اسلامی به ارتقای اهداف بلندمدت علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در جهان اسلام بیانجامد.

در ادامه نشست دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به معرفی جایگاه کنونی کشورهای اسلامی در میان کشورهای جهان پرداخت و گفت: تولیدات علمی کشورهای عضو OIC در طی 20 سال اخیر از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته است.

وی ضمن تشریح وظایف، مسئولیت‌ها و فعالیت‌های رایسست و ISC در حوزه های ملی و بین المللی، فعالیت های این دو سازمان بین‌المللی را متمایز از یکدیگر عنوان کرد.

تاکید بر رشد اخلاقی و شخصیت نسل آینده در دانشگاه‌های مالزی

در ادامه پروفسور اسما اسماعیل، رئیس دانشگاه USM مالزی ضمن تایید اهمیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و دانشمندان بر این موضوع اظهار کرد که کشور مالزی و دانشگاه های مالزی با وجود دارا بودن دانشجویان خارجی متعدد و رتبه و جایگاه مناسب در رتبه بندی‌های جهانی از جمله تایمز و کیو اس، سیستم ارزیابی ویژه و خاص خود را دارا هستند و از شاخص ها و معیارهای غرب پیروی نمی کنند.

وی گفت: برای کشور مالزی، همگام شدن با رشد علم و فناوری و جهانی‌سازی بسیار مهم است اما در این کشور در کنار رشد علم و دانش به پرورش جنبه های اخلاقی و شخصیتی نسل آینده نیز اهمیت بسیاری داده می شود.

برای رشد علمی مسلمانان سیاست‌های کارآمد و اهداف واقع‌گرایانه انتخاب شود

دکتر سلیمان باباتنده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات کمیسیون دانشگاه های ملی نیجریه با اشاره به میزان تولیدات علمی در دانشگاه های دولتی و خصوصی نیجریه، خاطر نشان کرد: به منظور رشد سیستم ارزیابی عملکرد علمی، همگام شدن با فرآیند جهانی‌سازی علم و فناوری، آموزش مجازی و چالش های موجود بر سر راه این فرآیندها در کشور نیجریه، به طور حتم کمک و همکاری تمام کشورهای اسلامی لازم و موثر خواهد بود.

وی برخی راهکارها جهت ارتقاء علمی دانشگاه ها را برشمرد و افزود: این جلسه راهکاری موثر جهت ارتقاء جایگاه علمی کشورهای اسلامی است

رامون یوسف با تاکید بر اینکه مصوبات این جلسه باید هم راستا با فرهنگ تک تک کشورهای اسلامی باشد، خواستار مطرح شدن راهکارهای موثر برای توسعه ملی کشورهای اسلامی شد.

وی جهت پیشگیری از اتلاف بودجه ملی و هدر رفتن انرژی پیشنهاد داد که در راستای ارتقاء علمی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی سیاست های کارآمد تدوین و اهداف واقع گرایانه انتخاب شود.

سپس دکتر اظهر علی شاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان ضمن معرفی دانشگاه سیند، آماری از جایگاه علمی دانشگاه های پاکستان و تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی پاکستان ارائه داد و به معرفی راهکارهای رشد جایگاه دانشگاه های جهان اسلام در رتبه بندی های جهانی پرداخت.

دکتر تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه نیز برخی سیاست‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط آموزش عالی ترکیه در خصوص ارزیابی کیفی محققان و دانشگاه ها را بیان و اضافه کرد: هشت میلیون دانشجو در ترکیه در حال تحصیل هستند.

وی بر توجه به کیفیت در کنار کمیت و اعتبارسنجی آموزش عالی تاکید کرد و عملکرد محققان یک کشور را زمینه ساز تقویت زیرساخت و ظرفیت تحقیقاتی هر کشور دانست.

در انتهای این نشست، گزارش نهایی وظایف اعضای کمیته اجرایی ISC به بحث و گفتگو گذاشته شد و در نهایت، ضمن تصویب موارد پیشنهادی ISC، چند مورد به پیشنهاد اعضای کمیته اجرایی اضافه شد و به امضای اعضاء و مسئولان رسید.

به گزارش شیرازه، ارائه شیوه اجرایی نمودن برنامه های ISC در مناطق و نیز کشورهای اسلامی بخصوص همکاری در نمایه‌سازی نشریات علمی معتبر، پایش عملکرد علمی کشورهای اسلامی، کمک به افزایش ارتقای عملکرد پژوهشی دانشگاه ها و رتبه جهانی آنها در نظام های رتبه بندی بین المللی و برگزاری کارگاه های آموزشی نظام مند برای دانشگاه ها و اعضای هیات علمی با هدف افزایش اثربخشی پژوهش در مقیاس های منطقه ای و جهانی از جمله مصوبات این جلسه بود.

اعضای کمیته اجرایی ISC توسط وزرای آموزش عالی کشورهای مربوطه و به نمایندگی از منطقه مربوطه معرفی و با حکم رییس شورای راهبری ISC (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران) انتخاب شده اند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان