کد خبر: ۱۳۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
تاریخچه یارانه ها در پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد

پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد

پرداخت یارانه های همگانی در اکثر نقاط دنیا یکی از سیاستگذاری های اقتصاد کشور می باشد که کشور ایران هم این نظام اقتصادی را در کشور پیاده کرده است.
به گزارش شیرازه، امین برحق طلب کارآفرین شیرازی طی یادداشتی نوشت:

پرداخت یارانه های همگانی در اکثر نقاط دنیا یکی از سیاستگذاری های اقتصاد کشور می باشد که کشور ایران هم این نظام اقتصادی را در کشور پیاده کرده است.

با بررسی ها انجام شده ای که در پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد کشور شده است به این نتیجه رسیده اند که حذف نمودن این یارانه های همگانی مداخله کشور را در اقتصاد کاهش می دهد. بسیاری از کشورهای دیگر این موضوع را بررسی کردند و بعد از نتیجه گیری متوجه شدند که باید یارانه های همگانی را حذف کنند.
 کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و تصمیم گرفت این نظام اصلاح یارانه ها را در کشور ایجاد کند. 
طبق گزارشات پژوهشگران می توان اولین نظام اصلاح پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد ایران را در زمان جنگ تحمیلی مشاهده نمود.

بعد از آن با تاکید بر ضرورت اصلاح یارانه ها در فضای دانشگاه ها و سیاستگذاری کشور، اصلاح یارانه ها در قوانین بالادستی کشور اجرا گردید. بعد از آن در سال های بعد دولت برای پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد تصمیم گرفت آنها را هدفمند کند و برای هر کالای اساسی که مردم نیاز داشتند یارانه ای برقرار نماید.

هر دو طیف کارشناسان اقتصادی موافق و مخالف طرح یارانه ها معتقد به ناعادلانه بودن توزیع یارانه ها  هستند.
 این کارشناسان همچنین بیان کرده اند که پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد اثرات منفی زیادی را برای هزینه های دولت و اقتصاد کشور داشته است. اما با این وجود هرگونه سیاستگذاری درباره این که رقم یارانه های پنهان را حذف یا آشکار کنند به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد.
 
بیشتر کارشناسان اقتصادی پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد را نشانه ای می دانند برای تضعیف عدالت اجتماعی که از این طریق رانت خوری افزایش پیدا می کند و بیشتر رقم یارانه های پنهان به گروه خاصی پرداخت می شود.

به این ترتیب پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد که بیشتر برای تامین بودجه اقشار و افراد فقیر و آسیب پذیر جامعه بوده است، به سمت دهک های بالا که درآمد بالایی دارند تغییر جهت می دهد و نتیجه آن این می شود که شکافی عمیق بین طبقات فقیر و غنی برقرار می گردد.

از طرفی مشکل پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد به دلیل ناکارآمدی یارانه های ارزی می باشد که قیمت کالاهای اساسی که وارد می شود را در فضای رسانه ای کشور برجسته کرده است.

به گفته تحلیلگران اقتصادی باید برای رفع این مشکل نیز هزینه های اصلاح در این ساختار را برآورد کنند و به فکری دیگر باشند.

اما مجلس تصمیم گرفته است که برای شفافیت پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد، کالاهای اساسی را کوپنی کند و با کوپنی شدن کالاهای اساسی به احتمال زیاد پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد کشور که ضربه به اقتصاد وارد می کرده است را حذف نمایند.

رقم پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد
 
کمک کردن به قشر کم درآمد و افزایش رفاه آنها، به عنوان یکی از مهم ترین اهداف اصلی پرداخت یارانه ها بوده است. پرداخت نقدی یارانه و یارانه های پنهان در اقتصاد نه تنها از این دسته از افراد نیازمند را حمایت نمی کند بلکه ناعدالتی و نابرابری را در جامعه بیشتر می کند. 

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این بی عدالتی از آنجا معلوم می شود که توزیع یارانه ها به شکل کنترل کردن قیمت زیر قیمت بازار به همان معنی است که یک رابطه مستقیم بین مصرف و بهره مندی از یارانه ها برقرار شده است. بر این اساس که هر قدری که اندازه مصرف فرد از کالاهایی که مشمول یارانه می باشد بیشتر باشد، میزان مطلق او از استفاده کردن از یارانه ها بیشتر خواهد شد. از آنجایی که سطح درآمد و ثروت هرکسی عامل اصلی او بر مصرف می باشد، پس طبیعی است که افراد پردرآمد به دلیل توان مصرف بالاتر بیشتر از افراد کم درآمد از یارانه ها استفاده کنند.
 

نظرات بینندگان