کد خبر: ۱۳۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر داد:

گذر فرهنگ و هنر شیراز در منطقه تاریخی زندیه ایجاد می شود

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: منطقه تاریخی زندیه میزبان گذر فرهنگ و هنر شیراز است و سرمایه‌گذارانی نیز برای راه‌اندازی این گذر از سوی شهرداری مشخص شده‌اند و این اداره کل نیز نقش حمایتی خود را در راه‌اندازی این مجموعه ایفا خواهد کرد
به گزارش شیرازه، مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به ایجاد گذر فرهنگ و هنر در شیراز، خاطرنشان کرد: در یکی دو سال اخیر، یکی از کلان‌برنامه‌هایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اهتمام خاص داشته است، رونق کسب و کارهای هنری است؛ از همین رو کارگروهی نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد برای راه‌اندازی گذرهای فرهنگ و هنر تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی این نگاه دولت بسیار راهگشاست، ابراز داشت: از دو سال پیش آئین‌نامه‌ای برای گذرهای فرهنگ و هنر نوشته شده است و مکاتبه‌ای نیز با تمام استان‌ها صورت گرفته است.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: استان فارس تلاش کرد تا با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی‌، گذرهای فرهنگ و هنر را راه‌اندازی کند که هم اکنون زمینه ایجاد آن عملی شده است و در حال طی مراحل اداری است.
وی با یادکرد از تجربه شهرهای یزد و کاشان در ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر، اظهار کرد: ضروری است بخش دولتی در قالب وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع از هنرمندان و پیش‌برندگان وضعیت اقتصادی هنری به‌صورت مادی و معنوی حمایت کند که این موضوع در تجربه شهرستان‌های یزد و کاشان اثبات شده است.
امیدبخش بیان داشت: تا اعتماد به بخش خصوصی نباشد گذرهای فرهنگ و هنر نیز افتتاح نخواهد شد.
وی درباره پیشرفت این طرح گفت: طرح مطالعاتی راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر شیراز در قالب یک پروپوزال به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شد که مورد تأیید قرار گرفت و با تعامل با مجموعه شهرداری به زودی به ثمر می‌نشیند.

شیراز می‌تواند بیش از یک گذر فرهنگ و هنر داشته باشد
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید بر اینکه شیراز باید بیش از یک گذر فرهنگ و هنر داشته باشد، بیان کرد: قابلیت‌های شیراز در عرصه‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند گذرهای بیشتری ایجاد کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقتصاد هنر گفت: در بحث اقتصاد هنر ما دولتی‌ها باید دستمان را به نشانه تسلیم بالا ببریم و بخش خصوصی باید راهکار ارائه دهد؛ چراکه هر جا به بخش خصوصی اعتماد کرده‌ایم ساز و کارهایی را تعریف کرده‌اند که محدودیت‌های سیستم‌های اداری را به دلیل کمبود منابع مالی برطرف می‌کند.
امیدبخش با بیان اینکه گاه برخی آئین‌نامه‌ها انتظارات را برآورده نمی‌کند، ادامه داد: تا زمانی که به بخش خصوصی اعتماد نکنیم، هیچ اتفاقی در حوزه پیشرفت اقتصادی هنر نخواهد افتاد.

انتظارمان از شهرداری در زمینه فرهنگی و هنری بیش از این است
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش شهرداری‌ها در حوزه فرهنگی و هنری در بسیاری از کشورهای مطرح جهان، افزود: نقش شهرداری‌ها در این خصوص بنیادی‌تر از چیزی است که ما در شهری مانند شیراز مشاهده می‌کنیم.‌
امیدبخش با تاکید بر اینکه قصد نداریم توپ را به زمین شهرداری بیندازیم، ادامه داد: به واسطه اینکه شورای شهر پنجم و شهرداری با شعار فرهنگی روی کار آمدند، انتظار داشتیم بسیاری از موارد حوزه کاری فرهنگ و هنر به واسطه حضور شورای شهر و شهرداری تسهیل شود.
وی افزود: این انتظار را از دوستان شورای شهر و شهرداری داشتیم و داریم که در قالب گفت‌وگویی صمیمانه در جلسات مختلف بتوانیم فعالیت‌های حوزه هنر را گسترش دهیم.
امیدبخش عنوان کرد: بسیاری از رویدادهایی که امروز در عرصه هنر در پایتخت رخ می‌دهد توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری روی می‌دهد و اگر شهرداری تهران نبود مجموعه‌ای مانند خانه هنرمندان شکل نمی‌گرفت.
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد فارس اظهار کرد: باید از این منظر به مسائل نگاه کنیم که پیشینه هنری و تاریخی شیراز باید باعث ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی شود.
وی همچنین بیان کرد: دغدغه امروز مسئولان کشور حوزه فرهنگ نیست. امروز با بسیاری از مسائل زیرساختی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه هستیم و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ بنابراین وقتی دولت با افرادی مواجه می‌شود که با رویکردی فرهنگی مسائل را مطرح می‌کنند، می‌تواند تنها، شنونده خوبی باشد؛ اما چون دغدغه‌اش چیز دیگری است، ساز و کاری عملی در مواجهه با امور فرهنگی و هنری روی نمی‌دهد.

رویدادهای خیابانی برای تغییر ذائقه هنری مردم ضروری است
امیدبخش با اشاره به ضرورت توجه به رویدادهای خیابانی برای تغییر ذائقه عمومی در عرصه هنر خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بسیار تلاش کردیم که رویدادهای خیابانی را تقویت کنیم؛ اما موفق نشدیم. بخشی به این بازمی‌گردد که باید ساز و کاری برای این موضوع تعریف می‌کردیم و بخشی دیگر به این برمی‌گردد که برخی دستگاه‌ها از لحاظ امنیتی مانع انجام این موضوع شدند.
وی افزود: معتقدم برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای کنسرت و نمایش و ارائه دیگر هنرها در محیط بسته جوابگوی نیاز جامعه نیست.
امیدبخش با اشاره به رونق سینما طی دو سال گذشته در شیراز گفت: شور و شعفی که از دو سال پیش در حوزه سینمای فارس رخ داد، تجربه‌ای بسیار مطلوب بوده است.‌

سینمای هنر و تجربه بهترین اتفاق فرهنگی در دولت است
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ایجاد سینمای هنر و تجربه را بهترین اتفاق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید دانست و در این باره توضیح داد: هرچند هنر و تجربه نادیده گرفته شد و نتوانستیم مخاطب جذب کنیم؛ اما هنر و تجربه مانند اجرای پژوهشی موسیقی با ۳۰ نفر مخاطب است که با وجود مخاطب اندک رویدادی مهم به شمار می‌رود.
‌وی اظهار داشت: بارها کنسرت برگزار کرده‌ایم، اجراهایی که همه بلیت‌های آن در ۶ سانس به فروش می‌رود؛ اما مخاطبان هدف ما فقط کسانی نیستند که امکان خرید بلیت کنسرت ها را داشتند؛ در حالیکه بسیاری هستند که قدرت خرید بلیت ندارند و ما هم مستاصل هستیم چون تهیه کننده نیستیم.
امیدبخش راهکار رونق اقتصاد هنر را برون‌سپاری خواند و تصریح کرد: برون‌سپاری به واسطه مجموعه‌های هنری و فرهنگی رخ می‌دهد که بازوان اجرایی فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شوند و تمام سعی مجموعه فرهنگ و ارشاد فارس این است که در این زمینه بیشتر نقش حمایتی ایفا کند نه نظارتی.

نظرات بینندگان