کد خبر: ۱۳۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

تکمیل سد نرگسی کازرون نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است/ بهره برداری از سد تا ۲ سال آینده

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل و بهره برداری از سد نرگسی در شهرستان کازرون فارس که هم اینک ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیازمند تامین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
به گزارش شیرازه، رضا کریمی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در حاشیه بازدید از روند عملیات احداث سد نرگسی در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورت تأمین این میزان اعتبار، ساخت این سد تا ۲ سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی بیان داشت: ساخت این سد در تیرماه سال ۸۹ آغاز شد و تا کنون ۱۱۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما به دلیل محدویت‌های اعتباری، پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

کریمی اضافه کرد: یکی از مسائلی که در این بازدید در مورد آن بحث شد، موضوع خط انتقال آب از این سد است که مقرر شده این مساله در نشستی با حضور استاندار فارس بررسی و مصوب و سپس در مورد این مصوبه در مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای ذی ربط در باره آن تصمیم گیری شود.

نوید بهره برداری از سد نرگسی در ۲ سال آینده

نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز که در این بازدید حضور داشت به ایرنا گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای سد نرگسی در سال جاری، ۵۰ میلیارد ریال بود اما با توجه به اینکه این سد از طرح‌های مهم و تأثیر گذار در منطقه است با پیگیری‌های انجام گرفته این اعتبار به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته و ممکن است این رقم نیز بیشتر شود.

حسین رضا زاده افزود: ظرف سه سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این سد هزینه شده است و با توجه به اهمیت پروژه و اینکه پیمانکار این طرح در ۲ نوبت، ساخت این سد را دنبال می‌کند، پیش بینی می‌شود ظرف ۲ سال آینده این پروژه به بهر برداری برسد.

مدیر عامل مؤسسه فجر که پیمانکار اصلی سد نرگسی کازرون است، بیان داشت: این سد که بر روی رودخانه جره کازرون در دست ساخت است به صورت خاکی با هسته رسی است، ارتفاع تاج این سد در حال ساخت از پی، ۸۰ متر و طول تاج آن ۶۰۰ متر است، حجم مخزن آن ۱۱۳ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی سالانه آن ۲۲۶ میلیون متر مکعب است.

سیاوش بدری گفت: هدف از ساخت این سد، کنترل و مهار سیلاب، تامین آب کشاورزی ۱۵ هزار هکتار اراضی پایین دست، تامین آب آشامیدنی و صنعت منطقه کازرون، فراشبند و آب مورد نیاز پتروشیمی کازرون و بخش صنعتی زاگرس جنوبی، تامین آب زیست محیطی (احیای دریاچه پریشان) و تولید انرژی برقابی به میزان ۴۸٫۳ گیگاوات ساعت در سال است.

ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان