کد خبر: ۱۳۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
هشدار؛

نکات ایمنی هنگام استفاده از سموم دفع آفات کشاورزی رعایت شود

یک کارشناس بهداشت گفت: این روزها با توجه به فصل سم‌پاشی برخی محصولات کشاورزی و همچنین مشاهده ملخ‌، پروانه، جیرجیرک و سایر حشرات در نواحی مختلف کشور، لازم است هنگام سم‌پاشی علیه آفات نکات ایمنی رعایت شود.
به گزارش شیرازه، دانیال فرهیخته کارشناس مسائل بهداشتی گفت: استفاده از سم و مبارزه با جانوران به صورت تخصصی و علمی موجب تضمین سلامت افراد جامعه می شود و اهمیت بالایی دارد.

وی اظهار کرد: ناآشنایی افراد در زمینه استفاده از سموم غیر ایمن، سلامت افراد خانواده به خصوص کودکان، میان‌سالان، زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی، ریوی و… را به خطر می‌اندازد به نحوی که استفاده از سموم غیر استاندارد و تأیید نشده خطر سقط جنین، مشکلات پوستی عصبی و تنفسی را افزایش می‌دهد.

فرهیخته بیان کرد: برخی افراد سم را از عطاری‌ها و سم‌فروشی‌ها می‌خرند و بدون در نظر گرفتن میزان مصرف یا پیروی از دستورالعمل‌های اشتباه از آن استفاده می‌کنند و با این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به سلامت افراد خانه، حشرات را به این گونه سموم مقاوم می‌کنند.

وی ابراز کرد: بسیاری از سم‌های موجود در عطاری‌ها و سم‌فروشی‌ها غیرمعتبر، سموم گیاهی درجه پایین و محتوی مواد کلره است که می‌تواند تا ۴۰ سال در محل زندگی شما باقی بماند و بسیار خطرناک است.

این کارشناس بیان کرد: سم‌پاشی، کاری علمی و تخصصی است و بر اساس نوع و شدت آلودگی، مکان و متراژ محیط آلوده بایستی نوع خاصی از سموم با غلظت مشخص و ترکیب‌های متفاوت و با تکنیک خاص استفاده شود تا مؤثر واقع شود و تشخیص این امر فقط توسط متخصصین بهداشتی انجام‌پذیر است.

رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در عملیات سم‌پاشی

فرهیخته اضافه کرد: از عواقب سم‌پاشی‌های غیراصولی می‌توان شیوع بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌های مختلف و… همچنین به کاهش متوسط عمر در جامعه اشاره کرد که ضروری است در عملیات سم‌پاشی، ماسک‌های تنفسی برای جلوگیری از استنشاق مواد سمی استفاده شود. سموم به صورت مه، گرد و بخار باعث ایجاد مشکلات تنفسی در کاربران می‌شود.

وی بیان کرد: معمولاً بر روی برچسب سموم، یک شماره به صورتTC وجود دارد. این شماره، ماسک مناسب برای کار را مشخص می‌کند اما مشاهده می‌شود در اکثر مواقع از ماسک‌های نامناسب استفاده می‌شود که این امر صدمات جبران‌ناپذیری به شخص وارد می‌کند.

این کارشناس گفت: بهترین نوع ماسک برای عملیات سم‌پاشی، ماسک فیلتردار است که مشخصه این نوع ماسک‌ها، فیلتر جداشونده از قسمت ماسک است و فیلتر قابلیت تعویض دارد؛ برای سم‌پاشی‌های طولانی مدت، لازم است فیلترهای هوا، هر دو روز یک بار عوض شود. استفاده بیشتر از این مدت، نفس‌کشیدن کاربر مشکل می‌کند.

فرهیخته گفت: در صورت احساس بوی سموم یا خارش در بینی، باید به سرعت محل کار را ترک و فیلتر را عوض کنیم.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در صورت عدم دسترسی به ماسک‌های فیلتردار، ماسک نوع FFP۳ نیز توصیه می‌شود و به هیچ عنوان نباید از ماسک های غیراصولی و وسایلی مانند پارچه و دستمال استفاده کرد.

وی افزود: همیشه در طول سم‌پاشی شلوار بلند، پیراهن آستین بلند، دستکش، جوراب و کفش بپوشید. از پوشیدن کفش چرمی خودداری شود، زیرا کفش چرمی به راحتی آفت‌کش را جذب می‌کند ولی به سختی شسته می‌شود.

ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان