کد خبر: ۱۳۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
استاندار فارس در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت:

نمایندگان مجلس با پالایش و اصلاح قوانین به اقتصاد کشور کمک کنند/ در فارس قاچاق گندم نداریم

رحیمی قاچاق گندم در فارس را تکذیب و تصریح کرد: در استان فارس تنها یک مورد اقدام به دلالی در خرید گندم رخ داده که به سرعت شناسایی و اقدامات لازم انجام شده است.

به گزارش شیرازه، استاندار فارس در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه تصمیمات جزیره ای در اقتصاد پاسخگو نیست، گفت: بهترین اقدام این است که تصمیم گیری به عرضه و تقاضا واگذار شود و دولت تنها در شرایط خاص به این موضوع ورود کند.

دکتر عنایت الله رحیمی با اشاره به شرایط کنونی کشور و تنگناهای ایجاد شده، تاکید کرد: در شرایط غیر عادی فرمول حل مشکل باید با توجه به شرایط موجود متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه رفع بسیاری از مشکلات به حذف و اصلاح قوانین نیاز دارد، خواستار آن شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح یا حذف قوانین ضد و نقیض و دست و پاگیر خدمت بزرگی به اقتصاد کشور کنند.

استاندار فارس کاهش تصدی گری دولت و افزایش نقش برنامه ریزی، کنترل و نظارت دولت را در توسعه اقتصادی موثر دانست و بر لزوم واگذاری کارها به بخش خصوصی تاکید کرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه بر لزوم ایجاد بسترهای حقوقی مناسب برای حضور بخش‌خصوصی تاکید و اظهار کرد: بخشنامه ها و شیوه نامه های زیادی ورود بخش خصوصی به اقتصاد را با مانع مواجه می‌کنند که ضروری ترین اقدام برای ایجاد بستر حقوقی پالایش و کم کردن این بخشنامه ها و قوانین است.

استاندار فارس با بیان اینکه واگذاری کارها به تشکل های کشاورزی بخش زیادی از مشکلات را کاهش خواهد داد، گفت: تفویض اختیار به مجموعه های استانی و استانداران در مواردی که به تصمیم گیری های منطقه ای نیاز است زمینه را برای تسهیل امور فراهم می کند.

رحیمی تاکید کرد: قطعا باید به عنوان کسانی که در مجموعه حاکمیت کار می کنیم با همدلی و پیگیری مشکلات را حل کنیم و مشکلات را به گردن یکدیگر نیندازیم.

مکانیزم خرید و قیمت گذاری محصولات کشاورزی، از دیگر موضوعاتی بود که استاندار فارس در این جلسه به آن اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات و پیگیری هایی در این خصوص انجام داده ایم اما اعلام خرید گندم قبل از کشت و پرداخت به موقع پول گندم اقبال بیشتری ایجاد کرده و کاهش قاچاق را به دنبال خواهد داشت.

وی قاچاق گندم در فارس را تکذیب و تصریح کرد: در استان فارس تنها یک مورد اقدام به دلالی در خرید گندم رخ داده که به سرعت شناسایی و اقدامات لازم انجام شده است.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید حلقه ها و زنجیره های به هم پیوسته تولید در نظر گرفته شود، افزود: قیمت ها باید بر اساس واقعیت تعیین شود.

رئیس شورای کشاورزی استان فارس همچنین به مشکلات ایجاد شده از سوی کارخانه های قند اشاره کرد و با انتقاد از اینکه بعضی از این مشکلات کشاورزان را از کاشت چغندر دلزده کرده است، بر لزوم ایجاد مشوق برای کشاورزان و رفع مشکلات ایجاد شده تاکید کرد.

وی احیا و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی را نیازمند به کارگیری کنتورهای هوشمند و حجمی دانست و از آمادگی تولیدکنندگان در استان برای ساخت این کنتورها خبر داد.

رحیمی ادامه داد: تامین اعتبار برای هزینه های نصب و تولید کنتور نیازمند راهکاری مناسب است که باید در سطوح ملی تدوین شود.

استاندار فارس گفت: تامین سوخت ماشین های کشاورزی نیز موضوعی است که باید در سطح ملی حل شود اما آن بخش از مشکلات که مربوط به استان است پیگیری و رفع خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیش از 5 بار در مجلس حضور یافته و به بررسی مشکلات استان پرداخته است از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی خواست جلسات مجمع نمایندگان با حضور همه اعضا را تشکیل داده و به پیگیری مشکلات بپردازند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان