کد خبر: ۱۳۰۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
در میزگرد شیرازه مطرح شد؛

مقاومت ملت ایران، آمریکا را وادار به عقب‌نشینی می‌کند/ ایدئولوژی انقلاب اسلامی نباید مورد معامله قرار گیرد/ در مسائل اقتصادی انقلابی عمل نشد

تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی در میزگرد شیرازه به بررسی ابعاد مختلف محور مقاومت و فواید و نتایج آن پرداختند.

به گزارش شیرازه، رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت سی‌امین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که در محل حرم مطهر امام برگزار شد، در سخنانی به مباحث مقاومت، ایستادگی و پایداری در مقابل قدرت های دنیا و زورگویان پرداختند و در جمله ای کلیدی فرمودند: «مقاومت راه منطقی عقلانی و فطری هر ملتی در برابر زورگویی و گردن کلفتی قدرت هاست.»

شیرازه در میزگردی با حضور سه تن از اساتید پژوهشگر و تحلیگران مسائل سیاسی به بررسی کلیدواژه مقاومت از زوایای مختلف پرداخته است. محمد کاظم کاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و دبیر هیات امنای استان، فارس دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی که چندین جلد کتاب در حوزه اندیشه سیاسی و جامعه شناسی از وی به چاپ رسیده است. غلامرضا صفرپور، معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان فارس، مدرس دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای تحصیلات کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام حسین(ع) که کتاب «انقلاب مخملی و انتخابات ایران» از وی به چاپ رسیده است و دکتر مجتبی اشرافی، مسئول اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه که در حوزه دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی در آسیای مرکزی و کشورهای همسایه درحال پژوهش و فعالیت است، مهمانان و کارشناسان این میزگرد بودند، کتاب انقلاب‌های مخملی در آسیای مرکزی، تحول گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی از جمله آثار به چاپ رسیده اشرافی است.

مقاومت ملت ایران، آمریکا را وادار به عقب‌نشینی می‌کند/ ایدئولوژی انقلاب اسلامی نباید مورد معامله قرار گیرد/ در مسائل اقتصادی انقلابی عمل نشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان اینکه کلمه مقاومت یک اصطلاح قرآنی است که ریشه در تعالیم دینی دارد، گفت: از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که ایشان فرموده اند سوره هود مرا پیر کرد و وقتی دلیل آن را می‌پرسند، ایشان میفرماید بخاطر آیه شریفه «فَاستَقِم كَما أُمِرتَ...» می‌باشد.

مقاومت یعنی ایمان به خدا و اعتماد به وعده‌های او

کاوه پیشقدم مقاومت را ایستادگی در برابر سختی‌ها تعریف و اضافه کرد: مقاومت یک عقیده، ایمان به یاری خدا و اعتماد به وعده‌های اوست و هرکس که خدا را یاری کند، خدا او را یاری خواهد کرد و برای درک یاری خداوند باید مقاومت کنیم.

وی اظهار کرد: در جای جای قرآن شاهد دستور ایستادگی هستیم و در تعالیم قرآنی بحث پایداری، مقاومت و ایستادگی در اندیشه وجود دارد البته به این معنا نیست که ایستادگی جاهلانه باشد و انسان در عمل هیچگونه نرمش و انعطافی از خود نشان ندهد بلکه انسان باید در حوزه اندیشه باور داشته باشد و مقاوم باشد به آنچه ایمان آورده است اما در حوزه عمل باید بتواند با سیاست و دیپلماسی و با رفتار و گفتار و گاهی وقت ها با نرمش قهرمانانه آن اندیشه راستین که مقاومت در برابر ستم و سرمایه داری و استکبار است را جلو ببرد. بنابراین یک ترکیب در حوزه اندیشه اسلامی می‌بینیم.

ایدئولوژی انقلاب اسلامی نباید مورد معامله و تعامل قرار گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: فرآیند عملکرد جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته هم در رهبری امام خمینی(ره) و هم در دوران رهبری مقام معظم رهبری در اصول پایداری، استقامت و مقاومت صورت می گیرد اما در دیپلماسی برای سیاستمداران جا برای تعامل و گفتگو وجود دارد کما اینکه هیچکدام دیگری را نفی نمی‌کند به عنوان مثال وقتی امام جریان لانه جاسوسی آمریکا را انقلاب دوم نامید و از دانشجویان تعریف کرد این قضیه مانع از این نشد که مذاکره و گفتگو در حوزه دیپلماسی صورت نگیرد و نهایتا به آزادسازی گروگان‌ها انجامید و ایران هم اهداف خود را در صحنه بین المللی جلو برد.

وی تاکید کرد: آنچه که باید مدنظر قرار گیرد، اصول اصلی انقلاب اسلامی است که مبارزه با استکبار، دفاع از مستضعفین و محرومین و دفاع از اندیشه و ایدئولوژی انقلاب است و نباید مورد معامله و تعامل قرار گیرد.

اعتماد دوباره به آمریکا ساده‌لوحی است

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه کشور آمریکا پیمان خود را نقض کرده و نشان داده است که در پیمان‌های خود وفادار نیست، گفت: اعتماد به پیمان‌های آمریکا نیست و چون آمریکا ستون اصلی برجام بود اما پیمان خود را شکست اگر کسی دوباره به او اعتماد کند، ساده لوحی است چراکه مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود.

کاوه پیشقدم افزود: برپایه یک باور عقلانی و دیپلماسی صحیح، اعتماد کردن به کسی که پیمان خود را شکسته نادرست است و سبب خواهد دشمن در مواضع خود جلو بیاید و پیشرفت کند. درحال حاضر در کشور همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی اعم از چپ و راست معتقدند حرکت کشور به سمت گفتگو و کوتاه آمدن بر سر مسائل مختلف به ویژه مسائل دفاعی و نظامی کار ناشایستی است و نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

مقاومت ملت ایران، آمریکا را وادار به عقب‌نشینی می‌کند

در ادامه جلسه صفرپور نیز براساس آیات شریفه قرآن ماموریت تمام انبیاء را دعوت به عبودیت و بندگی خدا و اجتناب از طاغوت زمان عنوان و اضافه کرد: در هر عصر و زمانی هرجا حقی بوده است، طاغوتی در برابر آن قد علم کرده است. یک روز فرعون، نمرود، ابوسفیان، شمر و یزید و امروز آمریکا طاغوت زمان است که در برابر جمهوری اسلامی ایران ایستاده و مقاومت ملت ایران، آمریکا را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در طول 40 سال گذشته، خاطرنشان کرد: آخرین مورد بدعهدی آمریکا تجربه تلخ برجام است که براساس آیه شریفه « جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا » در این جنگ نامتقارن بین حق و باطل، قطعا باطل شکست خواهد خورد.

باید دشمنی آمریکا با ایران را در راستای حق و باطل ببینیم

وی با تاکید بر اینکه رویارویی آمریکا و ایران برای مسائل هسته‌ای، موشکی و حقوق بشری نیست، تصریح کرد: باید روابط ایران و آمریکا را در راستای حق و باطل ببینیم چراکه بر اساس گفتمان امامین انقلاب، آمریکا در 40سال گذشته با اسلام‌خواهی و استقلال‌طلبی جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده است وگرنه در رژیم سابق که دست‌نشانده بود، ساخت راکتور اتمی تهران را آمریکایی‌ها آغاز کرده و قرار بود آلمانی‌ها تاسیسات اتمی بوشهر  را ایجاد کنند.

صفرپور با استناد به آیه شریفه « إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ» گفت: بحث استقامت پشتوانه فکری، اعتقادی و دینی دارد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: انقلاب ما در شرایطی از نظام بین‌المللی شکل گرفت که فضای سیاسی و فرهنگی دوقطبی بود و از نظر سیاسی مکتب کمونیسیم و لیبرالیسیم بر جدایی دین و سیاست تاکید داشتند؛ در این شرایط انقلابی به نام اسلام شکل گرفت که تداوم آن همراه با مقاومت بوده است. بعد از انقلاب این دو قدرت شرقی و غربی دو لبه قیچی شدند بر علیه جمهوری اسلامی ایران و در اولین جنگ تاریخ معاصر ایران، شرق و غرب و عرب همه باهم علیه ایران متحد شدند ولی با استقامت و ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز ایستادیم و نگذاشتیم یک وجب از خاک کشور تصرف شود.

صفرپور مقاومت و انقلابی عمل کردن را لازمه تبدیل چالش‌‌ها به فرصت دانست و افزود: با مقاومت، در بعد نظامی از سیم خاردار به توانایی موشکی رسیدیم و در بعد سیاسی توانستیم عقبه استراتژیک نفوذ خود را فرامنطقه‌ای کنیم و گسترش دهیم.

در مسائل اقتصادی انقلابی عمل نشد

وی با اظهار تاسف از اینکه در مسائل اقتصادی انقلابی عمل نشد، گفت: اگر مدیریت اقتصادی هم به دست کسانی بیفتد که روحیه جهادی و انقلابی دارند با تکیه بر ظرفیت‌های درونی و پیش بردن منویات مقام معظم رهبری به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی، مشکلات اقتصادی هم به طور نسبی حل خواهد شد.

مقاومت ملت ایران، آمریکا را وادار به عقب‌نشینی می‌کند/ ایدئولوژی انقلاب اسلامی نباید مورد معامله قرار گیرد/ در مسائل اقتصادی انقلابی عمل نشد

دکترین مقاومت راهبردی برای تبلیغ عملی انقلاب اسلامی است

در ادامه میزگرد دکتر اشرافی نیز گفت: مقام معظم رهبري در صحبت هاي اخير خود در سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، با تبیین دکترین مقاومت در اندیشه های امام خمینی(ره)، مقاومت را به معنای یار و یاور مظلوم بودن و با ظالم کنار نیامدن تعریف نموده و دکترین مقاومت را رهنمود و راهبردی برای تبلیغ عملی انقلاب اسلامی دانسته‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دکترین مقاومت در اندیشه های امام خمینی(ره) جایگاه ویژه ای دارد. مجاهدت، مدیریت، صداقت، حکمت و درایت امام راحل ایشان را مصداق و مبین یک اسوه حسنه نموده است و البته اگر آن بصیرت و حکمت و شجاعت امام(ره) نمی بود، این مقاومت در برابر تهدید و تطمیع هم امروز به عنوان یک نمونه و الگو برای نظام اسلامی وجود نمی داشت.

اشرافی با تصریح این نکته که مباحثی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند را نباید جدای از یکدیگر در نظر گرفت بلکه باید به سلسله صحبت‌های ایشان توجه کرد، گفت: وقتی مقام معظم رهبری در سی‌امین سالگرد رحلت امام و در چنین جلسه‌ای بحث مقاومت را مطرح می‌کنند، فلسفه خاص خود را دارد و ایشان قبلا فلسفه و چرایی مقاومت را بیان کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مقام معظم رهبری در سخنرانی خود اقتصاد مقاومتی را در ادامه بحث مقاومت مطرح می‌کنند، توضیح داد: ایشان در این سخنرانی می‌فرمایند در هر برهه‌ای از زمان کشور دچار یک چالش است که مسئولین باید چالش اصلی را پیدا کنند و به عنوان یک نقطه مرکزی توجهشان بر روی حل آن چالش باشد که به اعتقاد من اقتصاد به عنوان یکی از چالش‌های اصلی است که جامعه ما در گیر آن است.

اشرفی خاطرنشان کرد: امام خامنه‌ای( مدظله‌العالی) در ابتدای صحبتشان مطرح می‌فرمایند که توصیه‌های امام راحل از طرف مردم هیچگاه بر زمین نمانده است و مردم به توصیه‌های ایشان عمل کرده‌اند؛ که باید توجه کرد تمام کلمات حساب شده استفاده شده است چرا که به جای واژه «فرمان» که عامرانه و اجباری است از واژه «توصیه» که امری دلی است استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: مردم با حضور خود در صحنه به تکالیفشان عمل کرده‌اند، چنانچه که وقتی امام مساله روز قدس را مطرح می‌کنند بعد از 30 سال مردم در شرایط سخت گرمای هوا و روزه‌داری، در راهپیمایی حضور حداکثری دارند.

مقاومت در بعد خارجی یعنی نگاه به بیرون نداشته باشیم و در بعد داخلی یعنی حل مشکلات مردم

این تحلیلگر برتر مسائل سیاسی گفت: مقام معظم رهبری در تعریف مقاومت بین عملکرد مردم به عنوان امری دلی و فرامین یک شخص به عنوان رهبر پل ارتباطی می‌زنند و می‌فرمایند مقاومت یک امر احساسی و کلیشه‌ای نیست بلکه امری منطقی، علمی و عملی است. مردم نشان داده‌اند که در عمل به نظر ولی به عنوان راهبر در میدان حضور دارند.

اشرافی مقاومت را دارای دو بعد داخلی و خارجی دانست و افزود: در بعد خارجی این است که نگاه به بیرون نداشته باشیم و در بعد داخلی باید چالش‌ها را حل و فصل کنیم.

به گفته وی تسلیم هزینه بر است و باعث می‌شود دشمن جری تر شود و به سمت جلو حرکت کند اما منطق مقاومت، منطق حرکت رو به جلو است. بنابراین به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد زیرا هرجا پا گذاشته، برادرکشی، جنگ، خیانت و تفرقه به وجود آورده است.

دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران دشمنی برای مبانی فکری است

اشرافی اظهار کرد: برخلاف تصور برخی مسئولین که انگاره ذهنی دیگری دارند اما در نگاه دینی پیروزی مقاومت اصلی شدنی و امکان‌پذیر است.

وی دشمنی غرب با ما را دشمنی فکری و ایدئولوژیک دانست و گفت: نگاه ما و غرب به نظام‌سازی باهم متضاد است و مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد زیرا نگاه ما به ارزش‌های انسانی و توجه به الهیات است ولی محوریت آنان انسان و عقل معاش می‌باشد.

خدمت صادقانه و مجاهدانه به ملت نقدترین راهبرد تحقق اندیشه مقاومت است

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه گفت: این که ملت نیز بتوانند بیش از پیش از ثمره شیرین مقاومت باتوجه به هزینه هایی که از جان و مال خود پرداخت نموده اند، بهره‌مند شوند، باید به نحو مناسب و شایسته‌ای از امکانات و منابع ملی برای خدماتی بهتر و شایسته‌تر و در جهت رفع عاجل مشکلات مردم، بخصوص مسائل و مشکلات معیشتی، اقتصادی و ... استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: خدمت صادقانه و مجاهدانه به ملت، بزرگ ترین و نقدترین راهبرد برای تحقق اندیشه مقاومت و مرگ بر آمریکا و استکبار گفتن است و این گونه است که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان