کد خبر: ۱۳۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
سردار سجادیان در گفتگو با شیرازه:

تجربه برجام که نتیجه ای جز خسارت، تحریم ، فشار و بدقولی نداشت تکرار نشود/ عقل، منطق ، تجربه و غیرت هر انسان شرافتمندی حکم میکند که خودباخته غرب و غربگرایانِ لیبرال نشویم

سردار سجادیان گفت: تجربه برجام که نتیجه ای جز خسارت، تحریم ، فشار و بدقولی نداشت نباید تکرار شود.
به گزارش شیرازه، سردار سیروس سجادیان کارشناس مسائل سیاسی و فرمانده اسبق انتظامی فارس در گفتگو با شیرازه با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با نخست وزیر ژاپن تأکید کرد: تجربه برجام که نتیجه ای جز خسارت، تحریم ، فشار و بدقولی نداشت نباید تکرار شود.

وی با مطرح کردن این سوال که آنهایی که پس از خروج آمریکا بدنبال مذاکره هستند بطور شفاف بگویند چه هدفی را دنبال میکنند؟ اظهار داشت: خوب میدانیم که هیچیک از اهداف جمهوری اسلامی ایران در برجام محقق نشد و چه بسا بیشترین سود در تمام زمینه ها برای آمریکا و افزایش تحریم، ایجاد نارضایتی و تحت فشار اقتصادی قرار گرفتن، برای مردم در طول 40 سال گذشته بوده است، لذا در مورد ادامه مذاکره با آمریکا عقل، منطق ، تجربه و غیرت هر انسان شرافتمندی حکم میکند که خودباخته غرب و غربگرایانِ لیبرال نشویم و ضمن مروری بر گذشته و بد عهدی های غرب ، عزت و شرف مردم و کشورمان راحفظ کرده و پاس بداریم.

سجادیان ادامه داد: خوب بیاد داریم که در اوایل دهه 80 و دوران دولت اصلاحات وقتی که در کشور چندان توانمندی‌های هسته‌ای نداشتیم، آمریکا و اروپا امتیازاتی را که می‌خواستند به ما بدهند بسیار نازل بود و عمل هم نکردند. 

این کارشناس سیاسی افزود: اروپا هم در آن توافق متعهد شد برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ... تضمین‌هایی بدهد لکن به تعهداتشان عمل نکردند؛ و در همان سال وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد ایران باید به‌طور کامل از فعالیت‌های هسته‌ای خودش چشم‌پوشی کند تا آمریکا از مخالفت با درخواست ایران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی دست بکشد. 

فرمانده اسبق انتظامی فارس تصریح کرد: وقتی توانمندیهای هسته ای ارتقا یافت سبب شد که دولت دموکراتها در آمریکا در مذاکرات متعهد شوند امتیازاتی را به ما بدهند که متاسفانه چون تضمین‌های لازم گرفته نشد و توافق گام به گام اجرا نشد، به آن امتیازات نیز دست پیدا نکردیم، و الان دیگر آن توانمند‌ی‌ها را هم نداریم و عده ای دگربار می‌خواهند باب مذاکره ای دیگر بگشایند!!

سردار سجادیان با تأکید بر اینکه  باید بدانیم این اقدام نیز آغاز گامی دیگر در بیراهه ناامیدی است اظهار داشت: اگر خوب توجه کنید در توافق برجام هیچ فعالیت هسته ای تا 25 سال آینده نخواهیم داشت و اخیرا" هم آمریکا این موضوع را که ایران باید بدنبال هسته ای شدن نباشد را مطرح کرده است و خوب میدانیم که ترامپ بدنبال منع فعالیت همیشگی ایران در هسته ای صلح آمیز است هر چند که بعد از 25 سال هم اینقدر در توافق برجام زمینه سازی شده که دیگری نام و نشانی از ایران هسته ای صلح آمیز در نقشه جهان هم وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه چند بار این مسیرها طی شده، چگونه میخواهیم مذاکره خسارت بار مانند برجام نافرجام را تکرار کنیم گفت: آمریکا و اروپایی ها که پس از برجام که به منافع خود دست یافتند بدنبال مذاکره در حوزه های مقاومت، نفوذ منطقه ای ایران، توان موشکی، امنیتی و نظامی کشورمان هستند و این دروغگویان سیاس به هیچ یک از تعهدهایی که می‌دهند عمل نخواهند کرد. 

سجادیان تأکید کرد: عقل ، تجربه امنیتی و سیاسی و عزت و شرف حکم میکند که هوشیار باشیم و هوشمندانه عمل کنیم زیرا که آمریکا و اروپا نه قابل اعتمادند و نه قابل اطمینان.



نظرات بینندگان