کد خبر: ۱۳۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
اسکندرپور در نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجارستانی:

شیراز را به عنوان عروس شهرهای ایران به مردم مجارستان و اروپاییان معرفی کنید

شهردار شیراز اعلام کرد: نخستین نشست تورگردانان ایرانی و مجارستانی، فرصتی را فراهم کرده است تا فعالین گردشگری مجارستان و شیراز به گفتگو و بررسی زمینه های مشترک همکاری برای توسعه صنعت گردشگری و تبدل گردشگر بپردازند.
به گزارش شیرازه، مهندس حیدر اسکندرپور در نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجارستانی که به همت شهرداری شیراز برگزار شد، عنوان کرد: امیدوارهستم با برپایی این نشست، آژانس ها و تورگردان های کشور مجارستان با شناخت مناسب از ظرفیت های شیراز، زمینه را برای همکاری های بیشتر با آژانس های گردشگری این کلانشهر و حضور هر چه بیشتر گردشگران مجاری و اروپایی فراهم کنند.

شهردار شیراز سفر اخیر خود به مجارستان که به منظور رونمایی از سردیس حافظ انجام شد را زمینه ساز برگزاری این نشست دانست و افزود: شهرداری مسئولیت مستقیمی در حوزه گردشگری ندارد اما با توجه به اتخاذ رویکرد فرهنگی، تلاش می کنیم تسهیل کننده و زمینه ساز حضور گردشگران در شهر شیراز باشیم و صنعت گردشگری را به عنوان یک صنعت پویا در شیراز ارتقا دهیم چون صنعت گردشگری یکی از ارکان تحول در اقتصاد شهری است که باعث افزایش ضریب اشتغال نیز می شود.

شیراز را به عنوان عروس شهرهای ایران به مردم مجارستان و اروپاییان معرفی کنید

وی ضمن تاکید بر اینکه شیراز علاوه بر داشته های غنی فرهنگی و تاریخی، دارای شهروندان مهربان و مهمان نوازی است که می توان با اتکا به این ویژگی ها میزبان گردشگران بسیاری باشیم، افزود: در بین کشورهای اروپایی نیز مردم مجارستان به مهربانی، مدارا و نزدیکی به فرهنگ شرقی شهره هستند. بر اساس این زمینه فرهنگی و اخلاقی مشترک، توسعه تبادلات گردشگری را با کشور مجارستان آغاز کردیم.

مهندس اسکندرپور با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز به تورهای گردشگری مجاری که بیشترین تعداد مسافر را به شیراز بیاورند، هدایای ارزنده ای اهدا می کند، گفت: تورگردانان مجاری پس از بازدید از شیراز راهی شهرهای اصفهان و یزد می شوند، از این رو می توانند یک بسته گردشگری از این مثلث تاریخی را به مردم مجارستان و اروپا ارائه دهند.

شهردار شیراز در این نشست عنوان کرد: به سفیر ایران در مجارستان پیشنهاد داده ام که با همکاری سفارت مجارستان در ایران، نمایشگاه عکسی از فرهنگ و تاریخ شیراز در بوداپست و از جاذبه های شهر بوداپست در شیراز برگزار شود.

وی خطاب به تورگردانان مجارستانی گفت: امیدوارم پیام آوران شایسته ای از مهربانی مردم شیراز به مردم مجارستان باشید. شما از بوداپست عروس یکی از شهرهای زیبای اروپایی به شیراز سفر کرده اید و امیدوارم شیراز را به عنوان عروس شهرهای ایران به مردم مجارستان و اروپاییان معرفی کنید.

مهندس اسکندرپور در انتها اضافه کرد: در این روزهای متشنج بین المللی که قدرتمندان با زبان اسلحه سخن می گویند ما در شیراز با زبان دوستی و مدارا با دنیا سخن می گوییم و از شیراز پایتخت فرهنگی ایران؛ پیام صلح، مدارا و دوستی را به جهان به ویژه اروپا می فرستیم.

لزوم برگزاری هفته های فرهنگی شیراز و مجارستان
همچنین در این نشست سولماز دهقانی رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز گفت: آشنایی با کشور و شهر مقصد بر افزایش تعداد گردشگران تاثیرگذار است. برگزاری نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجارستانی نیز در راستای افزایش شناخت تورگردانان شیرازی و مجارستانی از ظرفیت ها و آثار این دو شهر و کشور است.

دهقانی با اشاره به آثار برخی از نویسندگان بزرگ مجاری که به فارسی ترجمه شده اند، خاطرنشان کرد: انجام فعالیت های فرهنگی به ویژه برگزاری هفته های فرهنگی یکی از عوامل مهم در شناخت هر چه بیشتر و متقابل مردم مجارستان و شیراز از یکدیگر است که باید از این ظرفیت استفاده بیشتری کرد.

شیراز، زمینه ساز تجربه گردشگری فرهنگی است
ابراهیم گشتاسبی راد رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این نشست با اشاره به سابقه غنی تاریخی و فرهنگی شیراز و استان فارس گفت: گردشگران می توانند در شیراز علاوه بر بازدید از آثار تاریخی، تجربه گردشگری فرهنگی نیز داشته باشند.

گشتاسبی راد ابراز امیدواری کرد: با توجه به بازدید تورگردانان مجاری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی شیراز، امیدوارم شاهد افزایش ارتباطات فرهنگی شیراز و مجارستان باشیم.

حضور نمایندگان 10 شرکت گردشگری مجاری در شیراز
محمدرضا دهقانی مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز نیز در نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجارستانی عنوان کرد: در این نشست هیاتی 14 نفره از مجارستان شامل دکتر سارکوزی رییس انجمن دوستی ایران و مجارستان و 13 نفر از مدیران 10 شرکت گردشگری و خدمات سفر مجارستان حضور دارند.

دهقانی با اشاره به شرکت 21 نفر از مدیران تورهای گردشگری شیراز در این نشست گفت: نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجارستانی می تواند زمینه ساز افزایش تعاملات فرهنگی و گردشگری و همچنین نزدیک شدن دو کشور ایران و مجارستان شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: میزبانی شیراز از تورگردانان مجارستانی و گفتگوی مستقیم آنها با نمایندگان آزانش های گردشگری شیراز می تواند بسترساز جذب گردشگران مجاری، اعزام گردشگران شیرازی به مجارستان و گسترش همکاری های دوجانبه است.

دهقانی با اشاره به حضور «یودیت ورهی» کنسول اول مجارستان در ایران و دکتر «نیکولاس سارکوزی» رییس انجمن دوستی ایران و مجارستان در نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجارستانی اضافه کرد: تلاش داریم در عرصه مراودات بین المللی تعامل بین شهرداری شیراز و سایر شهرهای جهان افزایش یابد و زمینه را برای ارتقای صنعت گردشگری فراهم کنیم.

سفارت مجارستان در ایران در خدمت تورگردانان است
«یودیت ورهی» کنسول اول مجارستان در ایران نیز در نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجاری عنوان کرد: برای توسعه گردشگری دو کشور ایران و مجارستان تلاش می کنم و سفارت مجارستان در ایران نیز در خدمت تورگردانان است.

«ورهی» اضافه کرد: بسیار خوشحالم که در این نشست تورگردانان شیرازی و مجارستانی به صورت متقابل با یکدیگر گفتگو می کنند.

نزدیک تر شدن آژانس های گردشگری ایران و مجارستان یک اولویت است
همچنین «ادیت لرش» نماینده شرکت های گردشگری و خدمات سفر مجارستان در این نشست گفت: اولویت نخست ما نزدیک تر کردن آژانس های گردشگری ایران و مجارستان به یکدیگر و انجام برنامه های مشترک است.

«ادیت لرش» اضافه کرد: نمایندگان تورهای گردشگری مجارستانی به نسبت مردم مجارستان از ایران و شیراز شناخت بیشتری دارند. این نمایندگان تبلیغ کننده بسته های گردشگری کشور ایران برای گردشگران مجاری و ترغیب کننده آنها برای سفر به ایران هستند.

تلاش برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی ایران و مجارستان
«نیکولاس سارکوزی» رییس انجمن دوستی ایران و مجارستان نیز در این نشست گفت: خوشحالم که نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجاری به همت شهرداری شیراز، شورای شهر و سفارت هر دو کشور برگزار شد و امیدوارم به نتایج پرباری برسد.

«نیکولاس سارکوزی» افزود: طی 20 سال فعالیت در حوزه گرشگری، 41 تور به ایران و شیراز آورده ام و برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی ایران و مجارستان تلاش می کنم.

شیراز، از مقاصد پرجاذبه برای گردشگران
سید موید محسن نژاد معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس در نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجاری تصریح کرد: شیراز و استان فارس با داشتن ویژگی هایی همچون آب و هوای مناسب و اقلیم چهارفصل، آثار تاریخی ثبت یونسکو، جاذبه های طبیعی و بیمارستان ها و مراکز پزشکی تخصصی یکی از مقاصد پرجاذبه برای گردشگران محسوب می شود.
محسن نژاد اضافه کرد: ویژگی های ذکر شده می تواند عامل انگیزشی برای تبادل گردشگر بین شیراز و کشور مجارستان باشد.

براساس این گزارش نخستین نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجارستانی شنبه 25 خردادماه با حضور شهردار شیراز، جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری، نمایندگان آزانش های گردشگری شیراز، هیاتی 14 نفره از مجارستان شامل دکتر شارکوزی رییس انجمن دوستی ایران و مجارستان و 13 نفر از مدیران 10 شرکت گردشگری و خدمات سفر این کشور در هتل بین الحرمین برگزار شد.

شهردار شیراز در اسفندماه سال گذشته برای حضور در آیین رونمایی از سردیس حافظ د‌‌‌‌‌‌‌ر شهر «پچ» به مجارستان سفر کرد‌‌‌‌‌‌‌ه بود. در این سفر پیشنهاد‌‌‌‌‌‌‌ برگزاری نخستین نشست تورگرد‌‌‌‌‌‌‌انان د‌‌‌‌‌‌‌و کشور ایران و مجارستان به میزبانی شهرد‌‌‌‌‌‌‌اری شیراز توسط سفیر ایران در مجارستان مطرح و با استقبال موسسات گرد‌‌‌‌‌‌‌شگری مجارستانی مواجه شد. در این راستا تورگردانان کشور مجارستان از 23خردادماه به شیراز آمده اند و پس از آن راهی شهرهای یزد و اصفهان می شوند.

نظرات بینندگان