کد خبر: ۱۳۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

بی آبی و گرما به هم سازند تا آسایش مردم شیراز براندازند

آب بخشی از مناطق جنوب شرق و شمال غرب شیراز که از شنبه ۲۵ خرداد دچار کاهش فشار شده بود، روزهای بعد (یکشنبه و دوشنبه) کاملاً و به تعبیری بدون اطلاع قبلی قطع شد.
به گزارش شیرازه، کوچه آفتاب در بولوار امیرکبیر، بولوار پاسارگاد، شهرک والفجر، بخشی از خیابان سراج در جنوب شرق شیراز همچنین بخش‌هایی از شهر جدید صدرا در شمال غرب این کلانشهر قطع شد.

قطعی آب در شهر صدرا در دو هفته اخیر به گونه‌ای بوده که برخی مجتمع‌ها مانند مجتمع مهرگان فقط شب‌ها توانسته‌اند از آب لوله کشی آن هم با فشار پایین استفاده کنند.
بارش باران در ابتدای سال ۹۸ که منجر به سیل در شیراز شد همچنین تداوم بارش در اردیبهشت این سال موجب شد مردم این کلانشهر تصور کنند با کمبود آب و قطع جریان آب یا افت فشار آب مواجه نخواهند شد اما با قطعی و کمبود آب در این شهر، چنین تصوری نقش بر آب شد.
افت فشار آب و قطع آن در سال‌های گذشته از نیمه‌های تیرماه در بخش‌های از شهر شیراز آغاز می‌شد اما امسال با آخرین روزهای خرداد مصادف شده است و از بیخ و بن تصور پرآبی و احتمال قطع نشدن آب را به فنا برد.

شما نفر بیست و سوم هستید

رضا با شرکت آب و فاضلاب شیراز به دلیل قطع آب محله شأن در بولوار پاسارگاد تماس گرفت که مسئولان مربوط در این شرکت او را به مرکز ۱۲۲ ارجاع دادند.

او گفت: مسئولان آبفای شیراز گفتند برای اینکه بهتر به درخواست‌های شما پاسخ داده شود، با مرکز ۱۲۲ تماس بگیرید که این مرکز در واقع سامانه‌ای تلفنی است و چون به گفته مسئولان مربوط مکالمات ضبط می‌شود، امکان مستند بودن آن بیشتر است.

رضا با این سامانه تماس گرفت. صدای ضبط شده او را به گرفتن عدد مربوط راهنمایی کرد. آهنگ انتظار نواخته شد و این پیام ضبط شده به گوشش رسید: شما نفر بیست و سوم هستید.

این ساکن بولوار پاسارگاد گفت: هرچند مابین آهنگ انتظار، یادآوری می‌شد که دارید جلوتر می‌افتید اما حوصله نداشتم و تلفن را قطع کردم.

گلایه وی این بود که چرا مسئولان مربوط پیش از بروز مشکلات و قطع آب، این موارد را اطلاع رسانی نکردند.

پشته های درون آشپزخانه

خانم خانه دار ساکن کوچه آفتاب بولوار امیرکبیر گفت: از شنبه، آب لوله کشی خانه ما دچار افت فشار آب شد و یکشنبه، آب به طور کامل قطع شد و امروز (دوشنبه) هم قطع است؛ ظرف‌های نشسته در آشپزخانه مانند یک تپه و پشته روی هم تلنبار شده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ناچارم تا زمان جریان مجدد آب، در خانه اقوام یا پدرم مستقر شوم زیرا در تماس با اداره آب جواب مشخصی نگرفتم.

باران که بیاید همه خوش خیال هستند

مجتبی ساکن خیابان سراج گفت: یکی از شاعران سروده است که «باران که بیاید همه عاشق هستند» اما من می گویم باران که بیاید همه خوش خیال هستند چون گمان می‌کنند بارش‌های زیاد می‌تواند کم آبی را جبران کند.

او خطاب به برخی مسئولان مربوط ادامه داد: خوب استاد، چرا از قبل اطلاع ندادید که فکری به حال خودمان بکنیم؛ نکند شما هم از خوش خیالان بودید؟

باز هم ساز فرهنگ سازی نواخته شد
بهرام زاهدی سرپرست روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز دلیل افت فشار و قطع آب در مناطقی از شیراز را استفاده یکباره از کولر آبی و هجوم مردم برای به کار انداختن این وسیله سرمازا عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: گرمای هوا باعث شد مردم به کولرهای آبی روی آورند که هر یک از این کولرها بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در روز، آب مصرف می‌کنند.

زاهدی اضافه کرد: باید فرهنگ سازی شود زیرا برخی از مردم نمی‌دانند که کولرهای آبی چه مقدار آب مصرف می‌کند.

او گفت: در این زمینه مصاحبه‌های روشنگرانه انجام داده‌ام و استفاده از رسانه‌ها می‌تواند فرهنگ سازی صرفه جویی آب را تقویت کند.

گرمای هوا که سال‌های پیش از نیمه‌های اردیبهشت در شیراز آغاز می‌شد، امسال (۹۸) از نیمه‌های خرداد آغاز شد و این تعویق گرما شاید برای مردم غافلگیر کننده بود و گرمای یکباره منجر به هجوم مردم برای استفاده از کولر آبی شد.

می‌شود گفت تنها وسیله سرمازا برای مردم عادی و با سطح متوسط درآمد در شیراز، کولر آبی است. کولر گازی گران و مکنده قدرت برق و توان اقتصادی مردم است.

درپاسخ به این پرسش که چرا بارش باران نتوانست منابع آبی شیراز را سیراب کند، سرپرست روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: آب‌های ناشی از باران از دسترس خارج شد و تصور اینکه سد درودزن که یکی از منابع تأمین آب شیراز است با بارش باران پر شد و حتی جبران کننده باشد، درست نیست زیرا فقط ۲۲ درصد آب شیراز از سد یادشده تأمین می‌شود و بقیه از چاه است.

وی ادامه داد: همکاران ما در تلاش هستند تا قطع آب و افت فشار در مناطقی از شیراز را رفع و مدیریت کنند.

متوسط مصرف آب در شیراز ۱۳۰ لیتر در شبانه روز برای هر نفر است که مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز تاکید دارند که این میزان باید به ۱۰۵ لیتر کاهش یابد.
بر اساس آمارهای موجود ۷۷ درصد از کل آب مصرفی شیراز را منابع آب زیرزمینی تأمین می‌کند عمق چاه‌های آب در شیراز در سال‌های گذشته حداکثر ۱۵۰ متر بوده اما امروز حفر چاه برای برداشت آب به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است.
در تیر ماه سال گذشته (۱۳۹۷) تولید و مصرف آب در کلان شهر شیراز معادل ۱۴ میلیون و ۳۹۱ هزار متر مکعب بوده است.
ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان