کد خبر: ۱۳۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

قنات «شبانکاره» میمند فیروزآباد ثبت ملی شد

قنات تاریخی باشا شبانکاره میمند فیروزآباد احیاء و در فهرست میراث ملی ثبت شد.
به گزارش شیرازه، رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد گفت: پرونده ثبت قنات تاریخی شبانکاره میمند فیروزآباد پس از تهیه و تنظیم توسط کارشناسان ثبت میراث فرهنگی استان به شورای تخصصی ثبت آثار غیرمنقول کشور ارسال و پس از بررسی و تأیید اعضای شورا این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

درنا شهبازی با اشاره به ویژگی‌های این قنات تاریخی افزود: این اثر تاریخی متعلق به دوره قبل از اسلام بوده که دارای ۷۰۰ متر طول است.

وی ابراز داشت: زمین‌های کشاورزی این منطقه با استفاده این قنات آن مورداستفاده قرار می‌گرفته که تا پیش از احیاء آن کاملاً خشک و ۱۵ سال به‌صورت متروکه بوده است.

مسوول میراث فرهنگی فیروزآباد ادامه داد: این قنات از کوه سپیدار سرچشمه می‌گیرد و درگذشته آب شرب مردم روستای شبانکاره و باغ‌ها و اراضی پیرامون آن را با مساحت قریب به 300هکتار را آبیاری شده است.

شهبازی اضافه کرد: هزینه احیاء این قنات کهن در بخش میمند از سوی کارشناسان مربوط به جهاد کشاورزی ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد و پیش‌بینی‌شده بود که باهمت و تلاش، همکاری و همیاری عده‌ای از همشهریان و نیروهای جوان بومی شهر میمند این قنات با تقریباً بیش از یک‌سوم هزینه پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: مبلغ اندکی از هزینه‌های احیاء و لایروبی این قنات از سوی جهاد کشاورزی انجام و درصورتی‌که حمایت بشتری از سوی دیگر مسوولان صورت گرفته بود کار احیاء تا مادر چاه جدید به پایان و استخراج آب بیشتری در اختیار داشتیم.

شهبازی با اشاره به خطرات تهدیدکننده قنات‌های تاریخی، یادآور شد: عدم تعیین عرصه و حریم رشته قنات‌ها از گذشته تاکنون و تصرف راه دسترسی به قنات و مادر چاه توسط کشاورزان و مالکین زمین‌های اطراف قنات جهت توسعه زمین‌های خود منجر به تخریب تدریجی این آثار می‌شود که امیدواریم با ثبت آن‌ها در فهرست میراث ملی بتوانیم گامی مؤثر در جهت حفاظت و پاسداری از این مواریث ارزشمند برداریم.

فارس

انتهای پیام/


نظرات بینندگان