کد خبر: ۱۳۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس:

قانون مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند/ پاکسازی اطراف 45 مدرسه و 10 دانشگاه از مواد مخدر در شیراز

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند چرا که برخی بندهای قانونی بازدارندگی ندارد.
قانون مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند/ پاکسازی اطراف 45 مدرسه و 10 دانشگاه از مواد مخدر در شیراز
به گزارش شیرازه، هفته اول تیر ماه به نام مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است؛ به همین منظور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس امروز (بیست و هفتم خرداد ماه) در جمع خبرنگاران برنامه های این شورا در هفته پیش رو را تشریح کرد.

محمدرضا ابراهیمی در مقدمه سخنان خود با بیان اینکه تولید و توزیه مواد مخدر در دنیا گسترش روزافزونی دارد و تبدیل به تهدید جدی برای جامعه بشری شده است، گفت: تنها راه مهمی که باید در اولویت ها قرار بگیرد پیشگیری از طریق آموزش و فرهنگ سازی است.

وی با اعلام اینکه برخی از گروه های تروریستی در شرق ایران با راه اندازی لابراتوار تولید شیشه اقدام به تولید و توزیع این نوع مواد مخدر کرده اند، با ابراز تاسف اظهار داشت: فضای مجازی و بسترهای دیگری چون ماهواره به تبلیغ و ترویجِ روی آوردن به مواد مخدر و استفاده از آن پرداخته اند و در مواقعی دیده می شود که نوع تهیه آن را نیز آموزش می دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس اذعان داشت: آنچه که مورد هدف اول شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی قرار دارد خانواده ها است، آن ها در پی فروپاشی بنیان خانواده و جدا کردن جوانان از خانواده ها هستند.

ابراهیمی در ادامه بیان کرد: برنامه های رایجی طبق روال سالیان گذشته در هفته مبارزه با مواد مخدر خواهیم داشت که غبار روبی قبور مطهر شهدای مبارزه با مواد مخدر، برگزاری مراسم تجلیل از بهبودیافتگان، حضور در نماز جمعه و ایراد سخنرانی در پیش از خطبه های نماز جمعه، برگزاری همایش مبارزه با مواد مخدر و برگزاری تئاترهای خیابانی از جمله این برنامه ها است.

وی در ادامه به تبیین مطالبی درخصوص وضعیت مواد مخدر و روان گردان ها در جهان و منطقه پرداخت و گفت: کاهش سن مصرف مواد مخدر و رشد و شیوع مصرف مواد در نوجوانان و جوانان جوامع از جمله نگرانی ها و دغدغه های آحاد جامعه جهانی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس اظهار داشت: مواد مخدر و روان گردان ها به یک ابزار سیاسی و اقتصادی در معادلات بین المللی تبدیل شده به طوری که گردش مالی و اقتصادی قاچاق مواد مخدر در جهان و سود سرسام آور آن موجب رشد تجارت قاچاق مواد مخدر برای نابودی نسل ها شده است.

ابراهیمی بیان کرد: افزایش سطح زمین های زیرکشت خشخاش در افغانستان و در نتیجه رشد تولید 50 برابری مواد افیونی در سال های اخیر و همچنین تولید ماده محرک شیشه، حکایت از جنایت و نقش استکبار جهانی آمریکا در کشور افغانستان برای نابودی کلیه جوامع بشریت دارد.

وی درخصوص وضعیت جمهوری اسلامی ایران در این حوزه اعلام کرد: همجواری ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان از یک سو و از سوی دیگر نقش وسیع تهاجم فرهنگی و اجتماعی از سوی دشمنان نظام از طریق نفوذ و هجوم نرم و خاموش در حصار فرهنگی جامعه و همچنین نقش برخی از عوامل ساختاری بعضا معیوب در عرصه های مختلف نگرانی های مختلفی را به وجود آورده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در فارس در ادامه سخنان خود از کشف 45 تن مواد مخدر از ابتدای سال 97 خبر داد و گفت: چهار هزار و 530 نفر از ابتدای سال جاری دستگیر شده اند که هزار و 651 نفر خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر، 2 هزار و 197 معتاد و 682 نفر سایر عناصر مرتبط با جرایم مواد مخدر هستند.

ابراهیمی بیان کرد: بیش از هزار و 800 معتاد متجاهر و کارتن خواب ( 64 زن و هزار و 736 مرد) از چهاردهم اسفند سال 97 جمع آوری و ساماندهی شده اند و تامین اعتبار نگهداری به مدت 6 ماه در مرکز ماده 16 و مراکز تبصره 2 ذیل ماده 16 است.

وی در ادامه تصریح کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند چرا که برخی بندهای قانونی، بازدارندگی ندارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با اعلام اینکه نتوانسته ایم در بین مردم، حساسیت نسبت به مواد مخدر ایجاد کنیم، بیان کرد: بایستی برای این موضوع یک اراده ملی وجود داشته باشد و همه ارگان ها ما را یاری کنند تا بتوانیم اقدامات پیشگیرانه ای در این راستا داشته باشیم.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت توزیع مواد مخدر در اطراف مدارس و دانشگاه های شیراز اشاره کرد و گفت: تاکنون اطراف 45 مدرسه و 10 دانشگاه در شیراز پاکسازی شده است که 15 طرح در مدارس و 3 طرح نیز در دانشگاه ها اجرا شده است.

وی با اعلام اینکه در بین دانشجویان مصرف گل رواج دارد، بیان کرد: مصرف این نوع ماده مخدر در بین دانش آموزان حدود یک درصد در کل کشور است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس شایع ترین مواد مخدر مصرفی در کشور را تریاک، هروئین و شیشه عنوان کرد و گفت: مصرف تریاک در بین دانش آموزان نیز رواج دارد.

ابراهیمی در انتهای سخنان خود تاکید داشت: اتفاقات وحشتناکی از ناحیه مصرف مواد مخدر های محرک در زیرپوست شهر اتفاق می افتد که باید فکری برای آنها شود.

به گزارش شیرازه، در حواشی این جلسه سخنان پرویز کردوانی درباره تخریب جنگل های زاگرس به منظور کشت خشخاش از سوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تکذیب شد.
نظرات بینندگان