کد خبر: ۱۳۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

انتخاب شیراز به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک کشور

اولین نشست شهر دوستدار کودک در شورای شهر شیراز با حضور نمایندگانی از یونیسف، وزارت کشور، اعضای شورا و شهردار شیراز برگزار شد.
انتخاب شیراز به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک توسط وزارت کشوربه گزارش شیرازه، کلانشهر شیراز از طرف وزارت کشور به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شده است و ارزیابی این شهر از امروز آغاز شده است.

اولین نشست شهر دوستدار کودک در بعد از ظهر امروز بیست و سوم خرداد ماه در شورای شهر شیراز با حضور نمایندگانی از یونیسف، وزارت کشور، اعضای شورا و شهردار شیراز برگزار شد.

عضو شورای شهر شیراز گفت: رشد افسار گسیخته شهرنشینی و تراکم حضور کودکان و جوانان در شهرها از یکسو و هیجان زاید الوصف استفاده از فولاد و بتن توسط مدیران شهری موج بی توجهی به شرایط فیزیکی و روانشناختی کودک را در شهرها  به همراه داشته است.

لیلا دودمان با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه بیش از نیمی از کودکان در شهرهایی زندگی می کنند که در تناسب با نیازهای آنها نبوده و نیست، اظهار داشت: کودکان در این شرایط بعنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی با کاهش شدید تجارب اجتماعی و احساس تعلق به شهر و فضای شهری و انزوای کامل قرار می گیرند.

وی افزود: حقیقت این است که شهرهای مدرنی که برنامه های جامع شهری خود را بصورت سخت افزاری با تاکید بر توسعه های عمرانی تهیه نمودند و به آن بالیدند نتوانستند پاسخ مناسبی به شرایط رفاهی، خدمات اولیه شهری، دوری از خشونت و نابرابری ها برای کودکان به ارمغان آورند.

عضو شورای شهر شیراز اذعان داشت: شیراز امروز با جمعیت تقریبی 2 میلیون نفر بعنوان پنجمین کلانشهر پرجمعیت ایران و انباشت زیاد حضورکودکان از این معضل دور نبوده و نخواهد بود لذا پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز که با تغییر رویکرد به توسعه پایدار و انسان محوری در شیراز اهداف وبرنامه های توسعه شهری را مدون و ارایه می کند.

دودمان با اعلام اینکه پس از ارزیابی و بررسی های اولیه غفلت شدید توجه به کودکان و نیازهای انان در شهر را تشخیص و در خواست خود را در زمینه پیوستن به زنجیره شهرهای دوستدار کودک در بهمن ماه 97 بصورت رسمی  اعلام و نهاد متناظر با آن را حسب بخشنامه های موجود وزارت کشور افتتاح کردیم، اظهار داشت: شیراز در طرح شهر دوستدار کودک در تلاش است تا صرفا در مشابهت های ادراکی، فیزیکی یا اجتماعی مکان های شهری نباشد بلکه تصورات و طرحواره های مشترک کودک با شهر را در جهت راضی کردن نیازها و خواست های کلیدی کودکان بوجود آورد.

وی افزود: گرچه شهر دوستدار کودک یک مدینه فاضله یا کمال مطلق برای رشد کودکانمان در شهر نخواهد بود و شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در این زمینه صرفا بار مسولیت را به دوش نداشته و ندارند اما یقینا تلاش خود را برای ایجاد یک مزیت اصلی در شهر با تاکید بر مشارکت خود کودکان با علم به حساسیت منحصر بفرد محیط اجتماعی فرهنگی، فیزیکی و روانشناختی برای کودکان که منجر به شادی و شور آنها شود را خواهیم نمود.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: در سطوح کلان و راهبردی بعد از تثبیت جایگاه اداری و برگزاری پنج جلسه راهبردی در این بازه کوتاه زمانی، هم افزایی میان ارگان های رسمی متولی کودکان از قبیل مرکز امور بانوان وخانواده استانداری فارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل بهزیستی، نهادهای مرتبط زیر مجموعه شهرداری شیراز و سمن های فعال کودکان و سایرین با شهرداری شیراز مثال زدنی و کم نظیر بود و نتایج ثمر بخشی را نیز به همراه داشته است.

دودمان با اظهار اینکه چهار کارگروه اصلی با هدف بررسی و تغییرات در حوزه های معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی، حقوق و بهداشت تشکیل و اقداماتی داشته است، گفت: اکنون نیز برای نگرانی در مورد سرنوشت و آینده کودکان در شهرها دیر است، کودکانِ امروز سرزمین ما بجای تجربه بازی در کوچه و محلات به فضاهای خصوصی درون خانه ها پناه آورده اند.

وی افزود: اولویت دادن به تسهیل ترافیک، ساخت زیرگذرها و غول های بتنی و ساخت بلوک های شهری متراکم امکان تجربه کوچه و خیابان و فضای باز شهری را بعنوان محل زندگی از کودکان سلب کرده است.

دودمان در انتها بیان کرد: کودک باید بتواند احساساتش را در مورد مکان بسط داده و نقش جدید برای مکان و خود به واسطه تقویت مشارکت خلق کند تا در مرحله بعد کودک آماده کسب تجارب متنوع در فرایند رشد خود و کشف مکان بر آید آنگاه رفتارهای کودکان با برخی قابلیت های مکان پیوند می خورد و شور و شعفی در کودک برای تبدیل یک فضا به مکان توام با ارزش و معنا می شود.

مشاور حوزه معاونت امور شهرداری‌ های سازمان شهرداری‌ های وزارت کشور در ابتدای سخنان خود گفت: سالانه 2 هزار و 500 کودک در خودروها جان خود را از دست می‌ دهند که نشان دهنده عدم آگاهی والدین در مراقبت از فرزندان است.

موسی پژوهان با بیان اینکه از طریق ارتباط گیری با یونیسف دستورالعمل شهر دوستدار کودک تدوین و ما نیز با توجه به اهمیت موضوع آن را در دستور کار قرار دادیم که تحت نظر شهرداری شیراز است، اظهار داشت: شهر دوستدار کودک از خانواده شروع می شود و تا نهادهای بزرگ و قدرتمند در کلانشهرها ادامه پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول کودکان را بدون سر و صدا اما پر نیاز عنوان کرد و گفت: توجه به کودکان باید به اندازه احتیاجشان باشد و نباید از آنها غافل شویم.

وی افزود: با تحقق شهر دوستدار کودک، مشکلات و معضلات شهرسازی و معماری نیز حل خواهد شد و شهر زیست ‌پذیر می‌شود.

مشاور حوزه معاونت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ های وزارت کشور اعلام کرد: برای رسیدن به آنچه که مطلوبِ توجه و رسیدگی به کودکان است بایستی زیرساخت های لازم فراهم شود که ارتباط گیری با گروه‌ های مردم نهاد فرصت خوبی برای شناخت بهتر نیازهای کودکان است.

پژوهان در انتها با ابراز تاسف اذعان داشت: در کشور ما مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و 245 دستگاه در کنار شهرداری در حوزه کودک درگیر هستند که برای اداره شهر دوستدار کودک باید از ظرفیت و پتانسیل‌ ها استفاده کرد تا شاهد تحولات عمیق‌ تر باشیم.
نظرات بینندگان