کد خبر: ۱۳۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
در یک نشست خبری مدیر کل جهاد کشاورزی فارس مطرح شد:

اختصاص 70 میلیارد تومان کمک بلاعوض به خسارت دید‌گان ناشی از سیل/ 14 شهرستان فارس درگیر هجوم ملخ‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه مبارزه با آفت ملخ‌ها بصورت جدی در استان ادامه دارد، خواستار همکاری تمامی دستگاه‌ها با جهاد کشاورزی شد.
به گزارش شیرازه، دکتر محمد مهدی قاسمی مدیرکل جهاد کشاورزی فارس در نشست خبری به مناسبت روز جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی به دنبال علمی، فنی و مهندسی کردن امور کشاورزی است.

وی با بیان اینکه استان فارس در آبیاری تحت فشار رتبه اول را دارد تصریح کرد: سایر اقدامات ما بر پایه محور آب است چرا که آب مهمترین عامل در بخش کشاورزی است و بر همین مبنا اقدامات ما تنظیم می شود. 

اختصاص 70 میلیارد تومان کمک بلاعوض  به خسارت دید‌گان ناشی از سیل/ 14 شهرستان فارس درگیر هجوم ملخ‌ها

قاسمی با خاطر نشان کردن اینکه بحث بذر هم از مباحث مهم در حوزه کشاورزی است تصریح کرد: بذرهای مقاوم در برابر خشکی استفاده می شود تا استرس کم آبی تاثیری بر کشت ها نداشته باشد. 

به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی فارس، کشت گلخانه ای، کشت بهاره به جای کشت پاییزه از دیگر عواملی است که برای مبارزه با خشکسالی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه نظام نوین ترویج ما هم بر مبنای خشکسالی شکل گرفته است افزود: 94مرکز خدمات در شهرستانهای استان برای استفاده از روش های تولید بیشتر در خشکسالی و بهره وری بیشتر از آب و رشد اقتصاد کشاورزی پیش بینی شده است .

 قاسمی با اشاره به اینکه بیش از 14 شهرستان فارس در زمینی به وسعت 35 هزار هکتار کانون درگیری مبارزه با هجوم ملخ‌های مهاجر است، اظهار داشت: برای مقابله با هجوم و تراکم ملخ‌ها سازمان جهاد کشاورزی فارس با نظارت و استقرار هواپیمای سمپاش و نیز سمپاشی در مسیر باغ‌ها و مزارع آماده هرگونه  مبارزه  با آفت مزارع کشاورزی است.

اختصاص 70 میلیارد تومان کمک بلاعوض  به خسارت دید‌گان ناشی از سیل/ 14 شهرستان فارس درگیر هجوم ملخ‌ها

وی افزود: براساس پیش‌بینی کارشناسان فائو، اعلام هجوم دسته‌جات میلیونی ملخ‌ها به استان شده بود که این حالت تاکنون حادث نشده و اگرچه براساس هشدار‌ها حمله و حضور ملخ در فارس قرار بود تا ۳۰ خرداد ادامه داشته باشد، اما در فارس برای مقابله با این آفت تا پایان تیر و ابتدای مرداد، چاره اندیشی شده است.

قاسمی ادامه داد: برای مبارزه با این آفت جلسات متعدد شورای هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان تشکیل و امکانات تمام دستگاه‌های اجرایی را بسیج کرده‌ایم.

وی در مورد آتش‌سوزی در فصل گرما در مراتع و مزارع کشاورزی خاطرنشان کرد: استان فارس به دلیل بارندگی‌های اخیر از وضعیت مناسبی در پوشش گیاهی و جنگلی برخوردار بود‌ه و در نتیجه با بحران کمتری روبه‌رو هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در مراتع و زمین‌های کشاورزی بی‌احتیاطی، خطای  انسانی، رهاسازی شیشه در طبیعت، عوامل جوی، باد و گرمای زیاد  است.

این مسؤول با مناسب ارزیابی کردن توزیع گوشت تصریح کرد: استان فارس با تولید 68 هزار تن گوشت در سال  رتبه دوم را در کشور به  خود اختصاص داده‌ و این روند همچنان در حال افزایش است.


وی در ادامه با بیان اینکه هیچگونه کمبود شکری در استان نداریم، قیمت هر یک کیلو شکر بدون بسته بندی را ٣ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد.

قاسمی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن شکر در استان توزیع می‌شود، گفت: در یک مقطع به دلیل سیل خوزستان و مشکلاتی که در کارخانجات نیشکر این استان ایجاد شد با مشکل در توزیع و افزایش قیمت آن مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار تن برنج خارجی در انبار‌ها ذخیره داریم، اضافه کرد: مردم متقاضی خرید این نوع برنج به میزان هر کیلو هفت هزار تومان نیستند.

قاسمی با بیان اینکه قیمت تعیین شده مرغ در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، عنوان کرد: اگر کمبودی در بازار ایجاد شود از طریق ذخایر استراتژیک پوشش داده می ‎ شود، لذا نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست.


خسارت 354 میلیارد تومانی کشاورزان فارس
معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی فارس در ادامه این نشست خبری از خسارت 354 میلیارد تومانی سیل اخیر در حوزه زراعت به کشاورزان این استان خبر داد و گفت: اختصاص 70 میلیارد تومان کمک بلاعوض  به خسارت دید‌گان ناشی از سیل و دیگر تسهیلات بانکی و خدماتی  از جمله  مساعدت‌های این نهاد مردمی به کشاورزان آسیب‌دیده است.

جعفر صبوری‌پور بیان داشت: تشکیل صندوق حمایت از بخش کشاورزی، کمک به واحد‌های تولیدی و بهره‌برداران، راه‌اندازی 17 صندوق با 67 میلیارد تومان سرمایه و نیز برطرف کردن مشکل مالی بیش از  200 واحد تولیدی از دیگر فعالیت‌ها است.

اختصاص 70 میلیارد تومان کمک بلاعوض  به خسارت دید‌گان ناشی از سیل/ 14 شهرستان فارس درگیر هجوم ملخ‌ها

ثبت 120 مرکز جمع‌آوری شیر
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه این نشست گفت: سازمان جهاد کشاورزی با ثبت سامانه کارت شیر تاکنون 10 هزار تولیدکننده و 120 مرکز جمع‌آوری شیر را ساماندهی کرده است.

سید عبدالله جزایری ابراز داشت: رتبه چهارم در حوزه دام، 60 هزار تن تولید شیر خام، تولید سالانه 200 هزار تن گوشت مرغ، 47 هزار تن تولید تخم‌مرغ،  تولید روزانه هزار و 400 تن شیر و ثبت 80 درصدی مراکز شیر تولیدی در سامانه ثبت کارت شیر از جمله فعالیت‌های این معاونت است.

وی اظهار داشت:  اختصاص بیش از 12 هزار رأس دام‌های سنگین نژاد، توسعه نژاد‌های زودبازده در حوزه دامی،  پرورش شترمرغ، تولید ملکه زنبور عسل، صدور سالانه 500 پروانه در حوزه ماکیان و گاو شیری، توسعه صنایع تبدیلی و نیز صدور 10میلیون تن مازاد بر مصرف کشاورزی استان از عملکرد معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی فارس است.

پرداخت 70 درصد بهاء گندم
معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست از پرداخت 70 درصد بهاء گندم به کشاورزان خبر داد و گفت: خرید 375 هزار تن گندم تحویلی از کشاورزان که تاکنون 70 درصد قیمت  این محصول به جامعه هدف پرداخت شده و نیز اختصاص  132  میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان، 900 میلیون تومان یارانه بلاعوض در سال جاری و کشف 227 محموله کالای کشاورزی قاچاق از فعالیت‌های این معاونت است.

صمد رنجبری بیان داشت: صدور 415 مورد مجوز سرمایه‌گذاری اراضی کشاورزی، 137 مورد تأمین اراضی طرح‌های کشاورزی، 85 مورد طرح‌های سرمایه‌گذاری غیر کشاورزی و  نیز واگذاری 2 هزار و 17 پروانه اراضی در سال گذشته از سوی این معاونت انجام‌شده است.

به عنوان پزشک کشاورزی، خدمات وسیع به کشاورزان داده می شود
در ادامه این جلسه، مهندس کیانی، معاون توسعه مدیریت سازمان جهاد کشاورزی فارس، ماهیت مدیریت توسعه را پشتیبانی دانست و تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تخصصی است و به دلیل ماهیت وجودی و توسعه بسیار وسیع خدمات سازمان است. 

کیانی با بیان اینکه در کنار مدیریت مشارکتی، تفکری بر مبنای با سمت و سوی کوچک سازی و چابک سازی در سازمان جهاد کشاورزی حاکم است، تاکید کرد: در ابعاد محتوایی، به دنبال توانمندسازی کارکنان هستیم و این اتفاق در سال 97 به طور وسیع اجرا شد. 

 کیانی،با اعلام اینکه خط مقدم سازمان جهاد کشاورزی پهنه ها هستند اظهار داشت: به عنوان پزشک کشاورزی، خدمات وسیع به کشاورزان داده می شود. 

معاون توسعه مدیریت سازمان جهاد کشاورزی فارس با تصریح بر اینکه در سال 97، توانستیم سه ستاره تعالی را بگیریم اظهار داشت: یکی از مباحث ابعاد محتوایی دیگر، دنبال کردن استقرار سیستم های نوین مدیریت است، چون مهندسی مجدد فرآیندها را دنبال می کنیم. 

وی یکی از مصوبات دولت را استقرار میز خدمت و دولت الکترونیک دانست و گفت: پورتال ما بسیار قوی است و به وسیله آن خدمات گسترده ای داشته ایم و توانسته ایم حضور ارباب رجوع را به صورت چهره به چهره را کاهش دهیم.

 کیانی در پایان تاکید کرد: در کانون ارزیابی تربیت مدیران، آنچه مهم است، استقرار مدیریت دانش است. 

نظرات بینندگان