کد خبر: ۱۳۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی در شیراز در گفتگو با شیرازه:

اطلس انقلاب اسلامی، دایره المعارف مصور انقلاب اسلامی در شیراز رونمایی می شود

سید حامد ترابی اطلس انقلاب اسلامی را دایره المعارف مصور انقلاب اسلامی در شیراز دانست که تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد.
سید حامد ترابی مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی در شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، اطلس انقلاب اسلامی را دایره المعارف مصور انقلاب اسلامی در شیراز دانست و گفت: بخش های پژوهشی و تدوین این اطلس انجام شده و هم اکنون در مرحله طراحی و اجراست و در امسال رونمایی خواهد شد.

اطلس انقلاب اسلامی، دایره المعارف مصور انقلاب اسلامی در شیراز رونمایی می شود

به گفته وی، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی در کشور از بخشهای مختلفی تشکیل شده که جشنواره عمار و نشریه راه بخشی از آن است. 

ترابی بخشی از دفتر مطالعات جبهه فرهنگی را واحد تاریخ شفاهی معرفی کرد که تاریخ مردمی انقلاب و جنگ است از باب الگوهای مردمی خود جامعه، نه تاریخ نخبگان و بررسی تاریخ هویت دینی و ملی و انقلابی مردم را شامل می شود. 

مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی در شیراز با بیان اینکه این واحد بیش از یک سال است که کار خود را در شیراز آغاز کرده اظهار داشت: در یک سال و اندی که در شیراز واحد تاریخ شفاهی شروع به کار کرده، بیشتر در حال تحقیق و پژوهش و بررسی اسناد و گرفتن مصاحبه بودیم از مجموعه هایی که مولود انقلاب اسلامی هستند یا فضاهای مردمی مثل انجمن های شعر فعال در انقلاب، مبارزان مردمی، علما، مساجد، مدرسه ها، یا هرجا و کسی که نسبت کوچکی با انقلاب داشته اند.

وی تصریح کرد: سوژه های خاصی مثل بررسی جهادسازندگی یا مربیان پرورشی در دهه 60 از دیگر موارد تحقیق و پژوهش این مجموعه هستند. 

به گفته ترابی، این واحد در یک سال گذشته، نشریه ای با همکاری جهادسازندگی برای هفته دفاع مقدس داشته و در ماه مبارک رمضان، انتباهی طراحی کرده که وقایع انقلاب را در سال 57 در شیراز در کنارش بررسی شده و برای سال جاری به پایان رساندن "اطلس انقلاب اسلامی در شیراز" را در دست کار دارد. 

وی تأکید میکند: داره المعارف مصوری از انقلاب شیراز در یک سال گذشته جمع آوری شده که در حال حاضر در حال طراحی و اجراست.

این فعال فرهنگی با تصریح اینکه در تارخ نوشته ها، معمولاً به فضای تاریخ مردمی توجه نمی شود گفت: تمرکز ما بر این مورد است و فعلاً هم در شیراز فعالیت می کنیم و بعد از آن به شهرستان ها خواهیم پرداخت.



نظرات بینندگان