کد خبر: ۱۳۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

مقایسه اقتصاد ایران و چین در «کارخانه جهان»/ لزوم ایجاد زنجیره از ایده تا صادرات محصول در اقتصاد ایران

مستند «کارخانه جهان» در اولین سینمای تخصصی کارآفرینی جنوب کشور در شیراز بر روی پرده رفت و با حضور دلاوری، خبرنگار و مستندساز نام‌آشنا به بوته نقد گذاشته شد.

به گزارش شیرازه، اواخر بهمن‌ماه سال گذشته اولین سینمای تخصصی کارآفرینی جنوب کشور در شیراز با عنوان قاصدک با پخش فیلم زندگی کاری ولی علیزاده کارآفرین برتر کشور و مدیر موسس مجموعه آرایشگاه‌های زنجیره‌ای گیلان فارس آغاز به کار کرد و اکنون با مستند «کارخانه جهان» به اکران دوازدهم رسید. محمد دلاوری از خبرنگاران صاحب‌نام و مجری و کارشناس مستند «کارخانه جهان» از مهمانان ویژه اکران دوازدهم بود.

سید اسماعیل سجادی، تهیه کننده مجموعه سینما کارآفرینی قاصدک نیز با بیان اینکه به دنبال تعریف کارکردهای جدید برای سینما بوده و می‌خواهیم افراد موفق حوزه کارآفرینی و اشتغال در قاب سینما دیده شوند، گفت: برای معرفی افراد موفق در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری مستندهایی تهیه شده است که به زودی در سینما کارآفرینی بر روی پرده می‌رود.

وی اظهار کرد: جامعه به این بلوغ رسیده که بداند صرفا خندیدن در سینما مشکل ما را حل نمی‌کند. ما نیاز به امیدواری و شکوفایی داریم. سینما می‌تواند جایی باشد که مسائل روز و زندگی واقعی مردم نمایش داده شود.

مسئول ستاد گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی استان فارس تصریح کرد: این برنامه هیچ‌گونه حمایت دولتی ندارد و با کمک و پشتیبانی کارآفرینان برگزار می شود و حمایت و استقبال مخاطبان در ادامه راه موثر خواهد بود.

در کشور از علم بهینه‌سازی استفاده نمی‌شود

مهمان دیگر این مراسم علیرضا خرمی، مدیرعامل و موسس شرکت بهینه سازی BSIP اولین شرکت تخصصی بهینه سازی کشور بود و مراسم با معرفی این شرکت آغاز شد.

خرمی بهینه‌سازی را یکی از مولفه‌های مهم کارآفرینی دانست و با اظهار تاسف از اینکه با دارا بودن حداکثر امکانات در کشور حداقل بهره‌وری را داریم و بر عکس بهینه سازی عمل می‌کنیم، گفت: بهینه‌سازی به معنای کسب بهره‌وری حداکثری از حداقل هزینه و امکانات است. این مقوله از سال 83 به عنوان رشته آکادمیک وارد ایران شد.

وی به معرفی فردی به نام احمدی به عنوان یک نمونه موفق بهینه‌سازی در کارآفرینی پرداخت و گفت: با استفاده از علم بهینه‌سازی، بیمار مبتلا به ام اس به جای ویلچر نشینی الان روی پای خودش راه می‌رود و موفقیت‌های زیادی در کار مکانیکی دارد و برای چندین نفر هم کارآفرینی کرده است.

مقایسه اقتصاد ایران و چین در «کارخانه جهان»/ لزوم ایجاد زنجیره از ایده تا صادرات محصول در اقتصاد ایران

مقایسه اقتصاد ایران و چین در «کارخانه جهان»

در ادامه این برنامه، مستند «کارخانه جهان» یکی از جذاب‌ترین مستندهای جشنواره مردمی فیلم عمار بر روی پرده سینما نقش بست. این مستند به تاریخچه و فرهنگ مردم کشور چین با محوریت مقایسه اقتصاد ایران و چین تهیه شده است. در این مستند به این سوالات پرداخته شده است که چطور کشوری که در 50 سال قبل مردمانش از فقر و گرسنگی جان خود را از دست می‌دادند، به تولید ثروت پرداخته و می‌تواند پیشرفت بسزایی کرده و به قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود؟ چطور نرخ بیکاری در کشوری با بیش از یک میلیارد جمیعت، از ایران 80 میلیونی کمتر است؟!

پس از پخش مستند، محمد دلاوری خبرنگار و مستندساز خوش ذوق، محمدرضا حق نگهدار کارگردان و پژوهشگر، امین صالحی طراح و مدیراجرایی سینما کارآفرینی قاصدک بر روی سن رفته و ضمن نقد مستند به پرسش‌های حاضران در سالن نیز پاسخ دادند.

محمد دلاوری در ابتدا به شیرازی‌ها ابراز علاقه و اظهار کرد: شیرازی‌ها از هر سمت و سو که نگاه کنی ثروت زیادی دارند در شعر و ادب هرکجا شاعر نیم بندی دارد شیراز چندین شاعر بین‌المللی دارد در بحث میهمان‌نوازی شهره عالم هستند و حتی در بلایای طبیعی هم نوع‌دوستی شیرازی‌ها بی‌نظیر است مانند سیل اخیر که در آن خاطرات ماندگاری رقم زدند.

وی مهمترین ویژگی الگوی توسعه چینی را مشخص بودن هدف دانست و افزود: مردم چین تکلیف‌شان را با خودشان روشن کردند و از یک زمانی به بعد تصمیم گرفتند که تولید ثروت کنند و تمام تبعات آن را پذیرفتند. همه چیز را کنار گذاشتند و تمرکز کردند که خود را از فقر وگرسنگی نجات دهند.

این مستندساز متبحر با اشاره به اینکه ما بر خلاف الگوی چینی تمرکز بر یک هدف و برنامه مشخص نمی‌کنیم، گفت: چینی‌ها با الگوی ذهنی ساده، اهداف را خطی دنبال می‌کنند اما ما می‌خواهیم در همه چیز بهترین باشیم.

وی ادامه داد: من نمی‌گویم الگوی چینی بهترین الگو است اما آن‌ها توانستند با این الگو طی 50سال به فقر و گرسنگی فائق بیایند و به یکی از قدرت‌های اقتصادی بزرگ جهان تبدیل شوند.

دلاوری با تصریح اینکه کسانی که فکر می‌کنند چین بهشت است در اشتباه هستند، افزود: طبیعی است که نقاط ضعفی وجود دارد. مثلا محیط زیست را نادیده گرفتند. دموکراسی را کنار گذاشتند و در طی راه حمام خونی از آزادیخواهان راه انداختند. از خیلی چیزها گذشتند اما مسیر را فاز بندی کردند و مرحله به مرحله پیش رفتند تا به هدف رسیدند.

وی تفاوت قانون کار در چین و ایران را بیان و تصریح کرد: قانون کار چین در شهرهای بزرگ با روستاها و حومه شهرها متفاوت است که این تفاوت به رونق تولید و توسعه متوازن کمک می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه تمام تولیدکننده های ایرانی می‌خواهند فقط محصول با درجه کیفی بالا بسازند، گفت: در چین کیفیت محصولات سطح بندی شده است. آن‌ها در مقطعی فقط جنس آشغال با کیفیت پایین و ارزان تولید کردند اما بازار جهان را تسخیر کردند بعد در چندین سطح کیفی محصول ارائه دادند که مردم هم قاطعانه همراهی کردند و تبعات آن را پذیرفتند.

این فعال رسانه‌ای افزود: نظام ذهنی چینی حداقلی است و مردم تبعیت‌پذیری بالایی دارند. گاهی مشاهده می‌کنی فردی در یک کارخانه با حقوق حداقلی ساعت‌ها فقط یک کار تکراری انجام می‌دهد و سوالی هم نمی‌پرسد. آن‌ها بیشتر خطی فکر می‌کنند. رهبران چینی این آدم‍‌های ساده را در پازلی کنار هم گذاشتند و کار را پیش بردند.

لزوم ایجاد زنجیره از ایده تا فروش و صادرات محصول در اقتصاد ایران

دلاوری با بیان اینکه 50 نفر چینی را خیلی راحت‌تر از پنجاه نفر ایرانی در یک کار گروهی می توان ساماندهی کرد، یادآور شد: مشکل اینجاست که ما می‌خواهیم همه کارهایی که همه دنیا کردند را یک تنه انجام دهیم از ساده‌ترین تا پیشرفته‌ترین محصولات را می‌خواهیم تولید کنیم اما مسیر راه و هدف‌گذاری کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدتی نداریم و حرکتی دایره‌ای را در پیش گرفته‌ایم. ایرانی‌ها با خلاقیت و ذهنی پیچیده و سرشار از شور وارد کار می‌شوند و گاهی هم موفقیت‌هایی کسب می‌کنند اما موفقیت‌ها به هم زنجیر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شیائوپینگ، جانشین مائو با توجه به ذهن خطی و ساده چینی‌ها، فرمول توسعه برای این کشور را پیدا کرد، گفت: البته اگر شیائوپینگ به ایران بیاید قاطی می کند و فرمول او اینجا جواب نمی دهد چراکه ایرانیان دارای ذهن متفکر و پیچیده‌ای هستند و یک نفر همزمان می‌خواهد چند و ما باید با توجه به ویژگی‌های نظام جامعه و ایرانیان الگوی توسعه کشور را پیدا کنیم.

مقایسه اقتصاد ایران و چین در «کارخانه جهان»/ لزوم ایجاد زنجیره از ایده تا صادرات محصول در اقتصاد ایران

تفاوت‌های ایرانی‌ها و اروپایی‌ها را در «976 روز در پس کوچه‌های اروپا» بخوانید

دلاوری کتاب «976 رو در پس کوچه‌های اروپا» را نیز به همراه خود درباره این کتاب توضیح داد: کتاب «976 روز در پس کوچه‌های اروپا» حاصل حدود سه سال زندگی من در اروپاست که سعی کردم روزانه تجربه‌های شخصی را یادداشت کنم و سپس از سعی کردم از هر موضوع ساده‌ای یک برداشت اجتماعی و همچنین سیاسی داشته باشم و شباهت‌ها و تفاوت‌های خودمان با اروپایی‌ها را بیان کنم. اینکه کجا بهتر است ما از آن‌ها یاد بگیریم و کجا آن‌ها از ما یاد بگیرند.

وی افزود: دو سالی که پس از بازگشت از اروپا از کار خبر فاصله گرفتم، یادداشت‌ها را تنظیم کردم که حاصل آن در قالب این کتاب از سوی نشر قدیانی منتشر شده است.

این نویسنده با بیان اینکه مخاطب کتاب عموم مردم هستند، اظهار کرد: در این کتاب و در خلال بازگویی اتفاقات روزانه که با چاشنی طنز نیز همراه است سعی کردم بگویم که مردم اروپا چگونه فکر می‌کنند و جامعه، اقتصاد و سیاست در آن کشور چگونه سامان یافته است. سعی کردم شرح دهم که چه اتفاقی در اروپا رخ داده که آن‌ها در زمره کشورهای توسعه یافته قرار گرفتند.

در پایان این برنامه محمد دلاوری تازه ترین کتابش را به دست اندرکاران سینما کارآفرینی قاصدک تقدیم کرد و تصویر دلاوری که با هنر دست یکی از کارآفرینان شیرازی به زیبایی نقاشی شده بود به همراه تندیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس به او اهدا شد./ فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان