کد خبر: ۱۳۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

بالا شهری ها در پایین شهر/ ساخت فرهنگسرا در شهرکی که سطل زباله ندارد!

تفاوت زیادی که در مناطق برخوردار و کم برخوردار شهرداری شیراز وجود دارد بیان کننده توزیع ناعادلانه خدمات شهری در شیراز است، متاسفانه می توان اعلام کرد که همچنان این هدایت‌گری در خدمات رسانی همچنان به سمت مناطق مرفه و برخوردار شهر است.
به گزارش شیرازه، کلانشهر شیراز از دیرباز تاکنون ساخت و سازهای بسیاری به خود در نقاط مختلف شهر به خود دیده است؛ از تقاطع و پل گرفته تا مجتمع های مختلف و فرهنگسراها.

اما آنچه همواره به چشم می خورده این بوده که شاهد تجمیع خدمات عمرانی سخت افزاری و نرم افزاری در برخی قسمت های شهر بودیم و مناطق کم برخوردار، کمترین سهم را از این نوع خدمات دهی داشته اند.

با نگاهی گذرا به حاشیه شهر که در حال گسترش روزافزون است این مسئله را به راحتی می توان ملاحظه کرد؛ تفاوت زیادی که در مناطق برخوردار و کم برخوردار شهرداری شیراز وجود دارد بیان کننده توزیع ناعادلانه خدمات شهری در شیراز است، متاسفانه می توان اعلام کرد که همچنان این هدایت‌گری در خدمات رسانی همچنان به سمت مناطق مرفه و برخوردار شهر است.

از ناامن بودن کمربندی شیراز و تلفات جانی در این محدوده از شهر گرفته تا توزیع ناعادلانه سیستم حمل و نقل و عمران حتی پل سازی، به گونه ای انجام می شدند که لاجرم منجر به افزایش فاصله مناطق دارا و محروم شیراز می شده است.

البته این موضوع به معنای انکار زحماتی که در سطح شهر کشیده شده نیست اما بدیهی است که توقعات می بایست منطبق بر رشد جمعیت و نیازسنجی صورت می گرفت که این اتفاق نیفتاده است.

شهرداری شیراز در دوره های گذشته به سمت کم کردن این فاصله حرکت کرده اگرچه که حرکت کندی داشته است، این موضوع در مجموعه مدیریت شهری فعلی نیز ادامه داشته و تقاطع ها و پروژه های مختلفی انجام شده و اکنون نیز در دست اقدام است.

در حال حاضر حدود ۱۸ پروژه شاخص در کلانشهر شیراز در حال اجرا است که شامل تقاطع، فرهنگسرا و فضای سبز، مجتمع آموزشی و غیره می باشد که اعلام شده این پروژه ها در هفته دولت به بهره برداری خواهند رسید.

این پروژه ها هر کدام دارای پیشرفت های فیزیکی و ریالی متفاوتی بوده اند که لاجرم در سرعت روند اجرای پروژه ها تاثیرگذار بوده اند.

روز گذشته استاندار فارس، فرماندار و شهردار شیراز به بازدید از برخی پروژه های شهرداری شیراز پرداختند و از نزدیک پیشرفت های فیزیکی را مشاهده کردند.

استاندار فارس در حاشیه این بازدید با بیان اینکه کارهای بسیار خوبی با دید توازن، عدالت اجتماعی و همچنین با تاکید بر مناطق کمتر توسعه یافته در حال انجام است، گفت: پروژه هایی که در دست اقدام است همه هدفگذاری شده اند تا شعار اصلی مجموعه شورای شهر در زمینه مباحث فرهنگی و نرم افزاری همخوانی داشت همچنین در زمینه کالبدی، رفت و آمدی و ترافیک هم این پروژه ها، پروژه های اثرگذاری هستند.



عنایت الله رحیمی اعلام کرد: از مجموعه سالن های فرهنگی و سینمایی در منطقه کوزه گری با اعتباری بیش از ۲۵ میلیارد تومان گرفته تا فضای سبز و فرهنگسرا در منطقه جنوبی به سمت میانرود به منطور تعادل بخشی در خدمات دهی در این منطقه کم برخوردار در حال انجام هستند.

وی این پروژه ها را مطلوب و دارای هدفگذاری درستی عنوان کرد و اذعان داشت: در صورتیکه نقدینگی لازم تامین شود این پروژه ها در موعد مقرر به نتیجه خواهند رسید که اثرگذاری فنی و مثبتی را دارند.



و اما ترافیک، این گرهِ کورِ ایجاد شده در برخی نقاط کلانشهر شیراز از سالهای گذشته علاج چندانی نداشته و هر چه در دوره های گذشته به سمت پل سازی رفته اند باز هم این مقوله به عنوان یک معضل ابتدایی و اصلی شیراز مخصوصا در مناسبت های مختلف است.

به عنوان مثال در ایام نوروز دروازه قرآن، حافظیه، سعدیه، چمران و غیره که اکثرا از قسمت های برخوردار و نسبتا برخودار در شیراز هستند ترافیک های سنگینی را تحمل می کنند چنانکه بعضا خودروها ساعت ها معطل مانده اند.

شاید بتوان از همین یک جمله یک نتیجه گیری کلی انجام داد که هر چه به سمت تمرکز خدمات سخت افزاری در بخشی از شهر باشیم به مشکلات نرم افزاری همان بخش ها دامن زده و افزایششان داده ایم.

شاید اگر حجم پل سازی ها در محدوده های خاصی از شهر اینقدر زیاد نبود، تقسیم خدمات و امکانات صورت می گرفت و همگی دارای پیوست های نرم افزاری بودند وضعیت ترافیک در شیراز بهتر از این بود.

کمربندی شیراز سالهای زیادی است که تبدیل به نقطه پرحادثه شیراز شده و تصادفات زیادی در این محدوده رخ می دهد که تلفات جانی و مالی بسیاری به همراه دارد؛‌ این محدوده از شهر که خارج از حیطه اختیارات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز است همواره بخش اعظمی از هزینه کردهای شهرداری را به سمت خود هدایت کرده و ارگان مربوطه ( راه و شهرسازی ) که بایستی کمربندی را به سامان برساند از مسئولیت های خود عقب مانده است! 

به نظر می رسد به دوش کشیدن وظایف دیگر ارگان ها نه تنها نمی تواند مشکلات موجود را حل کند بلکه این توقع را برای نهادهای مربوطه به وجود می آورد که دیگر وظایفش را نیز مابقی مجموعه ها انجام بدهند.

البته کم شدن فاصله اجتماعی در گرو ایجاد یک فرهنگسرا و یک مجموعه سالن فرهنگی و سینمایی نیست و آنچه باید در دل مناطق کم برخوردار اتفاق بیفتد فراتر از این پروژه ها است.

تصور کنید در محله ای از شیراز که فرهنگسرا ایجاد می شود و شهرداری نیز در آنجا مستقر است کمبودهای خیلی ساده و پیش پا افتاده ای وجود دارد که قطعا تمامی خدمات رسانی ها را تحت الشعاع قرار می دهد؛ همین که مشکل نور در بلوار طلاییه شیراز وجود دارد و یا تمامی شهرک های اطراف از داشتن سطل زباله محروم هستند کافیست تا به توجه محدود به این مناطق پی برد.



شهرداری شیراز یا نباید اجازه گسترش شهر و ساخت و ساز در حاشیه شهر را بدهد و یا اگر قرار است مجوزهای ساخت و ساز صادر شود لازم است امکانات لازم نیز فراهم شود.
 
امید است خدمات رسانی و محرومیت زدایی در کلانشهر شیراز با سرعت بیشتر و متوازن با نیازهای مردم صورت گیرد تا هر چه سریعتر شاهد کمتر شدن فاصله اجتماعی در مناطق کم برخوردار و برخوردار شیراز باشیم؛ بدیهی است که کم شدن این فاصله در ساخت یک فرهنگسرا در شهرکی که سطل زباله ندارد! و شهرداری نیز مستقر است معنی کاهش فاصله طبقاتی و اجتماعی نیست.
نیلوفر پرتو

نظرات بینندگان