کد خبر: ۱۳۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

پایان خونریزی عمل لوزه با اختراع دانشجوی شیرازی

جوانان ایرانی در کارگروهی برای نخستین بار ابزاری با نام تجاری «سرنوکوتر» طراحی کرده و ساخته اند که می‌توان همزمان درحین عمل لوزه علاوه بر برداشتن آن، موضع عمل را نیز بخیه و از خونریزی جلوگیری کرد.
به گزارش شیرازه، بادامک‌برداری(لوزه‌برداری) یا تانسیلکتومی( Tonsillectomy) نام نوعی جراحی گوش، حلق و بینی است که در آن اقدام به برداشتن لوزه‌ها می‌کنند، برداشتن لوزه‌ها (تانسیلکتومی) برای درمان التهاب لوزه معمولاً در مورد کودکانی انجام می‌شود که به علت التهاب یا عفونت لوزه مشکلات جدی داشته یا دچار بازگشت مکرر عفونت هستند که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد.

«فاطمه فخر عالی زاده» دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی شیراز مخترع جوان ایرانی در خصوص این اختراع گفت: ایده طراحی و ساخت این ابزار سال گذشته در نخستین رویداد «هکتون سلامت» در تهران توسط گروه ما ارائه و به عنوان یکی از برترین‌ها معرفی شد و مورد حمایت مالی قرار گرفت.

وی در خصوص ارائه این ایده اظهار داشت: در عمل جراحی لوزه، برای برداشتن لوزه بیمار، از وسیله ای به نام «اسپر» استفاده می‌کنند و بعد از انجام عمل برداشتن، جراح برای اینکه خونریزی موضع را قطع کند، با استفاده از ابزاری به نام «کوتر»، محل جراحی را بخیه می‌کند.

وی ادامه داد: اما برای اینکه موضع عمل در انتهای حلق قرار دارد و فضای آن محدود است و دید کافی ندارد، نمی‌توان عمل جلوگیری از خونریزی را کامل انجام داد به همین دلیل است بعد از اینکه لوزه برداشته می‌شود احتمال خونریزی وجود دارد، شاید شنیده باشید که بعد از عمل جراحی لوزه گفته می‌شود که بستنی و مایعات سرد خورده شود، این تجویز به دلیل جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است، اما این روش بسیار کارآمد نیست.

فخرعالی زاده افزود: با توجه به این مشکل در عمل جراحی لوزه، این ایده به ذهن گروه ما خطور کرد و ابزاری با نام تجاری «سرنوکوتر» طراحی و ساخته‌ایم که در حین عمل همزمان هم لوزه را برداشته و هم خونریزی ناشی از عمل جراحی را قطع می‌کند.

وی گفت: اکنون جراح برای عمل لوزه ابتدا وسیله‌ای را وارد دهان بیمار می‌کند و بعد از عمل برای کاهش خونریزی نیز محل موضع جراحی را با دستگاه دیگری به نام کوتر بخیه می‌کند، اما در ابزار جدید همزمان که عمل برداشتن لوزه با این ابزار انجام می‌شود، جلوی خونریزی را نیز می‌گیرد و به بخیه یا وارد کردن دستگاه دیگری به دهان بیمار برای بخیه نیاز نیست.

پایان خونریزی عمل لوزه با اختراع دانشجوی شیرازی

این مخترع جوان افزود: در روش نخست، عمل لوزه که با ابزار اسپر صورت می‌گیرد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز است اما با ابزار اختراع شده جراح در مدت زمان کمتر از ۳۰ ثانیه این کار را انجام می‌دهد.

فخرعالی زاده با اشاره به اینکه این اختراع و محصول موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی اتاق عمل وی بوده، گفت: این روش و ابزار برای نخستین بار است که ارائه شده و اکنون ثبت اختراع شده و به عنوان ایده برتر در فن بازار ملی سلامت نیز معرفی شده است.

وی اظهارکرد: این ابزار برای تست بر روی بیمار کد اخلاق دریافت کرده و اکنون یک نمونه از این ابزار ساخته شده و برای مشخص شدن کارایی این محصول، بر روی بیمار نیز آزمایش شده است.

وی با اشاره به اینکه این ایده به صورت گروهی با عضویت عارفه نظری، محمد اناری، محمدعلی رزقی، فاطمه دوکوهکی، محمود معدلی انجام شده است افزود: اکنون به لحاظ پزشکی این ابزار مشکل خاصی ندارد اما نیازمند جذب سرمایه‌گذار برای تولید انبوه هستیم که در صورت جذب سرمایه‌گذار برای تولید انبوه مجوزهای لازم بهداشت و تجهیزات پزشکی اخذ خواهد شد.

ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان