کد خبر: ۱۳۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز:

احداث کارخانه گچ در دشت ارژن کازرون آسیب جدی به جنگل وارد کرد

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز گفت: احداث کارخانه گچ در منطقه حفاظت شده دشت ارژن باعث شد آسیب جدی به جنگل سرسبز این دشت وارد شود.
به گزارش شیرازه، فهیمه نیکخو، عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز با اشاره به مناطق حفاظت شده ارژن و پریشان گفت: شش سال پیش شخص سرمایه دار بانفوذی، در دل جنگل، آن هم در وسط رودخانه خشک مجوز ۳ سال بهره برداری را دریافت کرد و کارخانه گچ احداث و مشغول به فعالیت شد.

نیکخو مطرح کرد: عواقب این گودبرداری‌های وسیع و همچنین پوشیده شدن سراسر گیاهان به گچ، منجر به آسیب جدی به جنگل سرسبز دشت ارژن شد و پوشش متراکم آن منطقه را تا حد زیادی کاهش داد.

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز تصریح کرد: جنگل سرسبز دشت ارژن در مجاورت روستا گاوکشک در حوالی کازرون قرار دارد. منطقه دشت برم که در زیر مجموعه زیست کره و کنوانسیون رامسر است و مشمول بند الف. موافقت نامه سال ۵۴ بوده و فعالیت معدنی در آن منطقه ممنوع می‌باشد. همچنین ماده۲ ضوابط زیست محیطی فعالیت‌های معدنی، انجام فعالیت‌های معدنی در مناطق مشمول بند الف. را کماکان ممنوع دانسته است.

وی در ادامه افزود: با استناد به همین قوانین و پیگیری‌های مردم آن منطقه و البته درایت مسئولین وقت، مسئولین مربوطه در رده‌های مختلف استانی و کشوری اذعان کردند که فعالیت این کارخانه باید متوقف شود.

نیکخو خاطرنشان کرد: ۳ سال قبل توسط خانم ابتکار، بهره برداری از معدن گچ در این منطقه به طور کامل متوقف شد و سرانجام مجوز صادره باطل و کارخانه تعطیل شد همچنین پیش از این نیز وزارت صنعت و معدن بهره برداری و گودبرداری از این معدن را به دلیل اینکه جزو منطقه حفاظتی زیست کره است ممنوع کرده بود.

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز بیان کرد:، اما در کمال تعجب و تاسف تنها سه سال پس از این ماجرا و در اسفندماه ۹۷ این کارخانه و معدن گچ توسط همان بهره بردار و در یک منطقه با پوشش متراکم‌تر آن هم به مدت چهار سال از تهران مجوز فعالیت گرفته است!

وی افزود: در این مدت قانون که تغییری به خود ندیده؛ فعالیتی که انجام می‌شود نیز از همان نوع است البته با خسران محیط زیستی بیشتر. پس با این وضع در دوره جدید سازمان محیط زیست چه شرایطی تغییر کرده که قانون هم جلودار جنایت‌ها در حق محیط زیست و منابع ملی نیست؟!

نیکخو اظهار کرد: جالب اینجاست که یونسکو به مناطق تحت پوشش زیست کره بودجه اختصاص می‌دهد، اما با این روند تخریب زیست محیطی این بودجه دقیقا صرف چه چیزی میشود؟ و دیگر لزومی به اختصاص بودجه به این منطقه نمی‌باشد!

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز در خاتمه تاکید کرد: مجمع آرمان دانشگاه شیراز از مدیرکل سازمان محیط زیست فارس خواستار شفاف سازی پیرامون چگونگی صدور این مجوز، هستیم و همچنین اهتمام کافی را به کار گرفته و هرچه سریعتر و در راستای اجرای قانون، دستور توقف این فعالیت مخرب را صادر، خسارت وارده جبران و این مجوز ابطال شود.

لازم به ذکر است،  ناحیه جنگلی ارژن پریشان شهرستان کازرون در استان فارس، منطقه‌ای حفاظت شده، جزو منابع ملی، که هرگونه بهره برداری و ساخت و ساز در آن اصطلاح غیرقانونی است.
خبرگزاری دانشجو
نظرات بینندگان