کد خبر: ۱۳۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

جوجه‌فلامینگوها در شوره‌زار بختگان

تخصیص‌نیافتن حقابه تالاب‌ها، صد ها جوجه تازه متولد شده را زمینگیر کرد
به گزارش شیرازه، بی آبی در تالاب بین‌المللی بختگان، ‌بار دیگر صدها جوجه فلامینگو تازه متولد شده را در شوره زار‌های این دریاچه به دام انداخت. در 10روز گذشته و همزمان با شدت گرفتن گرمای هوا و افزایش تبخیر، ده‌ها جوجه در پارک ملی بختگان در استان فارس، تلف شده و صدها جوجه فلامینگوی دیگر در جست‌وجوی آب با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

 اگرچه آب پشت مخزن سدهای بالادست موجود است اما اکنون نزدیک به 2دهه است که بزرگ‌ترین دریاچه استان فارس همچنان از حقابه محروم شده و حتی تصویب قانون حمایت از تالاب‌ها و مصوبه دولت برای اولویت بخشی به تخصیص حقابه تالاب‌های کشور هم هنوز نتوانسته آبی برای دریاچه‌های خشکیده کشور ازجمله بختگان فراهم کند!

حالا همزمان با گیر افتادن صدها جوجه تازه متولد شده در بختگان، محیط‌بانان و اهالی روستای بستروم در استهبان، درحال امداد و نجات جوجه‌های تازه متولد شده هستند. برخی از جوجه‌های نابالغ به روستا پناه برده‌اند و صدها جوجه دیگر هم با هدایت محیط‌بانان به‌دنبال والدین‌شان در حال حرکت از شرق به سمت غرب دریاچه هستند تا خود را به آب برسانند. 

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌زیست استان فارس به همشهری می‌گوید:‌ با وجود بارندگی‌های اخیر، اما هیچ آبی در رودخانه کر جریان نیافت تا به دریاچه برسد و تنها آب باران بود که مقداری در دریاچه جمع شد و همین باعث شد تا فلامینگوها دوباره به دریاچه بیایند و دوباره گیر بیفتند. لیلا جولایی می‌گوید:‌ تا زمانی که حقابه تالاب‌ها تخصیص نیابد وضعیت همین است و هرسال ممکن است تعدادی جوجه در میان شوره زارها گیر افتاده و از بین بروند اما امسال ما چون پیش‌بینی چنین وضعیتی را داشتیم از اردیبهشت‌ماه مرتبا عملیات پایش را انجام دادیم و از یک هفته قبل نیز عملیات امداد و نجات را با کمک مردم محلی شروع کردیم.

او می‌افزاید: براساس تصاویر هوایی که توسط پهپاد در اردیبهشت‌ماه تهیه شده پیش‌بینی کردیم حدود 2هزار فلامینگوی بالغ برای زادآوری به دریاچه آمده باشند. او می‌گوید: امسال سعی کردیم از زنده‌گیری جوجه‌ها خودداری کنیم؛ چون خود این کار باعث تلفات می‌شد و لذا فقط جوجه‌ها را با کمک محیط‌بانان به‌دنبال والدین‌شان هدایت می‌کنیم تا به تالاب کمجان در غرب برسند.

 به گفته او، تالاب کمجان در سال‌های اخیر خشک شده بود اما با مشارکت مردم محلی و فعالان محیط‌زیست احیا شده و اکنون آب دارد و فعلا می‌تواند پذیرای جوجه‌ها باشد تا به بلوغ برسند اما طبیعی است که در این میان تعدادی جوجه هم که کوچک‌تر و کرکی بودند در این مسیر تلف شوند. جولایی می‌گوید:‌روزها که هوا به‌شدت گرم است جوجه‌های کوچک‌تر زیر سایه والدین پناه می‌گیرند و غروب‌ها و یا صبح زود حرکت به سمت غرب دریاچه را از سر می‌گیرند و محیط‌بانان نیز آنها را همراهی می‌کنند تا از گروه جا نمانند.

سدسازی در بالادست رودخانه کر و سیوند، حفر چاه‌های غیرمجاز ‌و برداشت بی‌رویه آب از رودخانه کر باعث شده تا حالا استان فارس، سومین تولید‌کننده برنج در ایران باشد. هزاران هکتار از اراضی این استان در منطقه کامفیروز زیرکشت برنج رفته و حقابه تالاب‌های این استان که باید توسط وزارت نیرو تخصیص یابد، ‌عملا صرف توسعه شالیزارها و مزارع می‌شود؛ این در حالی است که به موجب بخشنامه وزارت جهادکشاورزی کشت برنج در 14استان ایران به جز گیلان و مازندران ممنوع است.

سعید محمودی، مدیرکل محیط‌زیست استان فارس می‌گوید: ما بارها در جلسات استانی و ملی ممنوعیت کشت برنج را متذکر شدیم ولی همچنان آب رودخانه کر صرف همین برنج کاری‌ها می‌شود. او می‌افزاید:‌ امسال نیز قرار شد حقابه بختگان تخصیص یابد اما مسئله این است که اگر این آب هم رهاسازی شود در طول مسیر رودخانه توسط کشاورزان پمپاژ و برداشت می‌شود و باز هم چیزی به دریاچه نمی‌رسد. بنابراین مشکل باید به‌طور ریشه‌ای حل شود. او افزود: به‌منظور مدیریت وضعیت بحرانی با همکاری دوستداران طبیعت و محیط‌بانان عملیات امداد و نجات جوجه‌های فلامینگو در چند مرحله انجام شد، در مرحله اول تعدادی از جوجه‌ها که به مزارع و روستاها پناه آورده بودند زنده‌گیری شدند و به نزدیک‌ترین آبگیر منتقل شدند و پس از آن در محل تجمع اولیه کلنی‌ها اقدام به حفر کانال شد تا با بالا آمدن سطح آب زیستگاه موقتی شکل گیرد./  همشهری


نظرات بینندگان