کد خبر: ۱۳۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
مسؤول بسیج استانداری فارس:

واقعیت این است که دولت از ظرفیت‌های بسیج برای پیشبرد اهداف نظام به خوبی استقبال نکرده است

مسؤول بسیج استانداری فارس گفت: بیانیه گام دوم انقلاب از جمله مهمترین موضوعاتی هستند که در جلسات و همایش‌های بسیج استانداری به آن پرداخته می‌شود
به گزارش شیرازه، یکی از نقطه نظرات مشترک در میان  جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در طول تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی ایران نقش بسیج در پیشرفت‌های اقتصادی و فرهنگی کشور بوده است. همین امر سبب شده است که این نهاد نه تنها در میان نخبگان سیاسی؛ بلکه در میان عموم مردم نیز از جایگاهی متعالی برخوردار باشد.

از این گذشته بسیج به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های خدمت‌رسانی به مردم در ذهنیت عموم نقش داشته است. بر همین مبنا مطالبه بسیاری از مردم نقش‌آفرینی پررنگ نیروهای بسیج برای حل معضلات کلان فرهنگی کشور بوده است.

مسؤول بسیج استانداری فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما، بیان کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های امروز بسیج، دفاع در مقابل جنگ نرم است چرا که آن‌چه در برابر هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان ضرورت دارد، بحث  «امنیت نرم» است.

«بهرنگ قربانی» در ادامه اظهار داشت: امنیت نرم مؤلفه‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به تقویت باورهای دینی، تشویق مردم به رعایت هنجارهای اجتماعی، سوق دادن عموم در مشارکت‌های جمعی، ترویج نیکوکاری و دیگر فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد.

این دانش‌آموخته علوم سیاسی با اشاره به این که یکی از مطالبات مردم ورود تاثیرگذار بسیج در فضای مجازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است، بیان کرد: جبهه انقلاب در مقابل هجوم دشمن در بستر فضای مجازی قصور و کوتاهی داشته است چرا که ورود نیروهای انقلابی و جهادی ورودی دیرهنگام بوده است. با این حال فعالیت‌های گسترده‌ای در همین رابطه شروع شده است که انتظار می‌رود تاثیر مثبتی بر فضای معرفتی، فکری و فرهنگی جامعه بگذارد.

قربانی در ادامه گفت: هجمه‌های رسانه‌ای سنگینی که هم‌اکنون در فضای مجازی علیه نظام وجود دارد را می‌توان با آتش توپخانه صدام در روزهای اول دفاع مقدس مقایسه کرد.

 در آن روزها نیز تا نیروها آمادگی خود را برای مقابله با خباثت‌های دشمن به دست آوردند کمی زمان برد و در نتیجه آسیب‌هایی هم متوجه نیروهای ما شد اما پس از آمادگی نه تنها توانستیم به خوبی دفاع کنیم بلکه بر آن شدیم تا برای حمله و مقابله به مثل نیز توانمند شویم. امروز فضای مجازی نیز چنین وضعیتی دارد و انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک به نقطه مطلوبمان در این زمینه برسیم.

مسؤول بسیج استانداری فارس با اعلام این موضوع که در حال حاضر اتاق فکرهای بسیج در حال برنامه‌ریزی برای تولید محتوا هستند افزود: هر چند که از سوی سازمان بسیج تصمیمات مهمی در این راستا اتخاذ شده است که اغلب آن‌ها در حال انجام است، با این حال بسیاری از مردم ایران به ویژه جوانان برای حفظ ارزش‌های فرهنگی ایران اسلامی به صورت آتش‌ به اختیار در عرصه جنگ نرم با دشمنان مقابله می‌کنند.

 وی با اشاره به این که اهداف بسیج بر مبنای اصول اسلام بنا شده است، تصریح کرد: بسیج فارغ از تمام موضوعات سیاسی و اجتماعی یک وجهه ملکوتی و معنوی دارد و به همین خاطر مقام معظم رهبری گفته است که حضرت امام خمینی(ره) از طرف خدا ملحن شده است برای تاسیس بسیج.

قربانی در ادامه افزود: گستره خدمت‌های بسیج به مردم بسیار وسیع بوده است و در هر دوره‌ای از عمر انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران یکی از رسالت‌های بسیج پررنگ‌تر بوده است. در هشت سال دفاع مقدس بسیجی‌ها بیشگامان حراست و حفظ کشور و تمامیت ارضی آن بودند و پس از آن سال‌ها نیز برای بازسازی ویرانه‌های جنگ تا پای جان برای خدمت و کار صادقانه ایستادند.

مسؤول بسیج استانداری فارس به خبرنگار شیرازه گفت: واقعیت این است که دولت از ظرفیت‌های بسیج برای پیشبرد اهداف نظام به خوبی و آن‌گونه که می‌بایست استقبال نکرده است. بسیج ویژگی‌های و ظرفیت‌هایی دارد که هیچکدام از گروه‌های رسمی و غیررسمی در دولت ندارند.


قربانی اذعان کرد: بخشی از فعالیت‌های بسیج ادارات پوشش مناسبت‌ها و برگذاری برنامه‌هایی برای نیروهای بسیج در ادارات است. هدف‌گذاری ما در بسیج استانداری فارس این است که شمول این برنامه‌ها فقط محدود به بسیجی‌ها نباشد. یعنی برای شرکت در فعالیت‌های بسیج در این پایگاه داشتن یا نداشتن پرونده بسیج ضرورت ندارد. حتی داشتن یک گرایش سیاسی و فکری خاص هم برای شرکت در فعالیت‌های بسیج استانداری مهم نیست. بنابراین کارمندان استانداری فارس با هر نوع نگرش سیاسی و حتی بدون داشتن پرونده بسیج در فعالیت‌های این پایگاه مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به این که چارچوب کلیشه‌ای آموزش در ادرات دیگر نیازگوی جامعه نیست، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی مطابق با سرفصل‌های بسیج برای کارکنان استانداری فارس، در چارچوب‌هایی نو و خلاقانه ارائه می‌شود تا نه تنها روحیه مشارکت در فعالیت‌های انقلابی را در آن‌ها بالاتر ببرد بلکه موجب ارتقا سطح فکری و فرهنگی خانواده‌های این کارکنان نیز شود. مهدویت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب  از جمله مهمترین موضوعاتی هستند که در جلسات و همایش‌های بسیج استانداری به آن پرداخته می‌شود.

قربانی همچنین بیان کرد: یکی از کلیدواژه‌های مهم در متن بیانیه گام دوم انقلاب «طهارت اقتصادی» است که ناظر به تمام دستگاه‌ها، ادرات و سازمان‌ها می‌شود. منظور از طهارت اقتصادی نیز مبارزه با فساد و مفسدین اقتصادی و اصلاح رویه‌های مالی و اقتصادی است که در زمره امر به‌ معروف و نهی از منکر می‌گنجد که بسیج استانداری فارس در این مورد نیز دوره‌هایی را تدوین می‌کند.


نظرات بینندگان