کد خبر: ۱۳۰۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۸

نخستین ضربه‌ جهانی واجا به شبکه‌ جاسوسی آمریکا

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از وارد کردن نخستین ضربه جهانی به شبکه جاسوسی آمریکا در بستر سایبری با محوریت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: به زودی اطلاعات و جزئیات تکمیلی جدیدترین ضربه وارد شده به این شبکه جاسوسی در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از  ایسنا، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات طی سخنانی با اعلام این خبر اظهار کرد: ما در یک عملیات دیگر توانستیم شبکه جدیدی از جاسوسان آمریکا را هم مورد ضربه قرار دهیم که این موضوع مربوط به ماه‌های اخیر است و جزئیات آن بعد از طی روند قضایی این جاسوسان با شرح عملیات وزارت اطلاعات در این زمینه اعلام و برخی از مستندات فعالیت‌های ماموران CIA در خارج از کشور و اطلاعات مربوط به این جاسوسان منتشر خواهد شد.
 وی در ادامه با بیان اینکه در مورد شبکه‌های جاسوسی و ضربه زدن به آنها دو مسئله برای ما اولویت دارد که یکی اشراف به داخل کشور و دیگری اشراف اطلاعاتی به خارج کشور است، گفت: شبکه جاسوسی آمریکا متشکل از تعداد قابل توجهی از جاسوسان حرفه‌ای CIA است که در حمله اخیر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و متحدان جهانی‌اش ضربه خورده است.

این مسئول ارشد اطلاعاتی با تاکید بر اینکه اعضای این شبکه جاسوسی از منابع ممتاز و برتر CIA هستند، اظهار کرد: آنان به دلیل نیت خائنانه، همکاری و اطلاعاتی که به CIA داده‌اند، از منابع ممتاز این سازمان جاسوسی محسوب می‌شدند.

وی تاکید کرد: محور فعالیت‌های ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی محدود به داخل کشور نیست و از ابعاد جهانی آن به عنوان عملیات ضدجاسوسی بین‌المللی تعبیر می‌کنیم.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با تاکید بر اینکه ما متحدان جهانی اطلاعاتی داریم و با آنان تبادل اطلاعات می‌کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر ما در نبردی اطلاعاتی با آمریکا هستیم و در تبادل‌های اطلاعاتی خود از ظرفیت سایر سرویس‌های متحد با خودمان استفاده می‌کنیم. به شکلی که زمانی که ضربه‌ای اساسی به شبکه بین‌المللی جاسوسی آمریکا وارد کردیم و علاوه بر پیشگیری از اقدامات اطلاعاتی آمریکا برای ضربه زدن به خودمان، بخش قابل‌توجهی از اقدامات اطلاعاتی آمریکا در سطح جهانی نیز مختل شد.

وی تصریح کرد: بیشترین فضایی که آمریکا از آن علیه کشورمان استفاده می‌کند، فضای سایبری است. به شکلی که آمریکایی‌ها علاوه بر حملات سایبری از فضای سایبر برای برقراری ارتباط با جاسوسان خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

این مقام ارشد اطلاعاتی ادامه داد: آنان با استفاده از سیستم‌های امن ارتباطی در فضای سایبر از این بستر به سود خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما موفق شدیم به سیستم امن آمریکایی‌ها برای جاسوسی در فضای سایبر نفوذ پیدا کنیم، اظهار کرد: از آنجا که آنان برای برقراری ارتباط امن با جاسوسانشان در دنیا از پوشش سایت‌ها استفاده می‌کردند - به شکلی که سایتی که در ظاهر مربوط به حوزه بهداشت، سلامت و ورزش بود با پسوردی به سیستم امن ارتباطی آنان راه پیدا می‌کرد - ما توانستیم جاسوس‌ها را از طریق نفوذ به این فضا شناسایی کنیم.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: شناسایی این جاسوسان تنها محدود به ایران نبود هرچند که سایت‌های فارسی نیز در میان این قبیل سایت‌ها وجود داشت بلکه موضوع شناسایی ما به حوزه جهانی نیز گسترده شده و سایت‌هایی در سطح جهانی شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه افرادی که شناسایی شده‌اند ایرانیانی بودند که در داخل کشور به شکل خائنانه و با آگاهی برای CIA فعالیت می‌کردند، اظهار کرد: با برخی از آنان برخورد قضایی انجام شده و با برخی دیگر به عنوان فرصت نگاه شده و از آنان برای نفوذ به شبکه جاسوسی آمریکا بهره‌برداری شده است.

این مقام ارشد اطلاعاتی با تاکید بر اینکه عمده موارد شناسایی شده افرادی بودند که در دنیا با آمریکا و سیستم جاسوسی‌اش ارتباط داشتند، اظهار کرد: ما در تبادل با سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها آنان را شناسایی کردیم و با ایشان برخورد شد که در مواردی به اعدام نیز منجر شد.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فعالیت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی علیه شبکه جهانی جاسوسان آمریکا به شکلی بود که آنان وقتی متوجه این ضربه شدند در فراخوانی جهانی افرادشان را از سراسر دنیا جمع آوری کردند، اظهار کرد: آنها کوشیدند تا این افراد را از کشورهای مختلفی که در آنها برای آمریکا جاسوسی می‌کردند، خارج کنند و به این طریق شبکه‌ جاسوسی‌شان را در کل دنیا از دست دادند و این شبکه منهدم شد.

وی تاکید کرد: حوزه‌های دسترسی جاسوسان مرتبط با CIA صنعتی، نظامی، سایبری، اقتصادی و زیرساختی بوده است.

این مقام ارشد اطلاعاتی با اشاره به اینکه سال گذشته یاهونیوز گزارشی را در زمینه ضربه‌های اطلاعاتی ایران به CIA منتشر کرده است، اظهار کرد: در این گزارش مطرح شده که ضربه ایران ماجرایی را آغاز کرده که CIA منابعش را در کل دنیا از دست بدهد. آنان در این گزارش که از دیدگاه CIA به موضوع پرداخته است، وضعیت خود را فاجعه‌بار خواندند، از آن به عنوان یک ازهم‌گسیختگی جهانی یاد کردند و کشته شدن منابعشان را از تبعات آن دانسته‌اند. 

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در پایان گفت: همچنین آنان به طور کلی این موضوع را سبب اختلالی جدی در شبکه جاسوسی خودشان توصیف کردند و با اعلام آن به عنوان یک شکست که منجر به تعطیلی برنامه‌هایشان شده است، در اظهارنظری صریح آن را یک فروپاشی کامل جهانی، یک افتضاح اطلاعاتی و بزرگترین شکست اطلاعاتی آمریکا پس از یازدهم سپتامبر دانستند که صدها میلیارد دلار هزینه و خسارت به آنان وارد کرده است.



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸
0
درود