کد خبر: ۱۳۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
شیرازه از وضعیت مسکن شیراز در سال جدید گزارش می دهد؛

افزایش 90 درصدی قیمت مسکن و حاشیه نشینی در شیراز/رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز: تنها دولتی که کاری خوب و مطلوب در حوزه مسکن انجام داد، دولت قبل بود

در سطح شیراز حدود 5 هزار واحد صنفی می باشد و با توجه به مصوبه دولت که اعلام کرد سقفی برای مشاورین املاک و حریم و سقفی برای آن ها وجود ندارد، متقاضیان بسیاری حتی در رشته های دکترای حقوق و دکترای عمران برای دریافت مجوز مراجعه می کنند.
به گزارش شیرازه؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور در نقطه بحرانی، رکود شدید و گرانی های سرسام آور به سر می برد و بازار مسکن و املاک همچون سایر حوزه های اقتصادی در رکود به سر می برد و روزی نیست که از گرانی آن سخن به میان نیاید. این رکود و افزایش های قیمت که گاهی بسیار ناگهانی و با پرش های چند طبقه ای می باشد را شاید به توان به نوسانات قیمت ارز، گرانی مصالح و عدم تمایل فروش و اجاره صاحبان این املاک دانست.

وضع مسکن درحدی اورژانسی است که آپارتمانی کمتر از 3 میلیون تومان حتی در حاشیه شهر شیراز نیز پیدا نخواهد شد و از سویی دیگر نیز رهن و اجاره سر به آسمان گذاشته که موجب کوچ افراد و خانواده های بسیاری به حاشیه ها و حلبی آبادهای اطراف شهر شده است .

 تنها افراد سرمایه دار و طبقه بالای جامعه توان خرید املاک را دارا هستند و باز هم در این میان هستند دلالانی که با وجود تمامی این معضلات در بازار مسکن و املاک، سود خود را محفوظ دارند.

با وجود اینکه خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن به حالت رکود در آمده اما باز بسیاری از صاحبان خانه از فروش یا رهن و اجاره ملک خود سر باز می زنند به امید اینکه روز به روز قیمت بالا برود و از سویی دیگر نیز مستاجران روز به روز توان کمتری برای پرداخت اجاره مسکن خود دارند .

 به گفته یکی از مشاورین املاک بسیاری از مستاجران چندین ماه اجاره معوقه به صاحبخانه بدهکار هستند اما با این وجود شنیده می شود که تقاضا برای گرفتن مجوز دفتر مشاور املاک در شیراز همچنان وجود دارد و باز این تقاضا در حالی می باشد که مشاهدات خبرنگار شیرازه از چندین واحد مشاوره املاک در سطح شیراز نشان از ساعات بسیاریست که آن ها بیکار و تنها در مغازه خود مشغول فعالیتی جز کار خود می باشند.

افزایش 90 درصدی قیمت مسکن و حاشیه نشینی در شیراز/رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز: تنها رئیس جمهوری که کاری خوب و مطلوب در حوزه مسکن انجام داد، محمود احمدی نژاد بود

رشد 90 درصدی قیمت مسکن طی کمتر از یک سال
محمد قاسم تابنده ماه، رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه پیرامون رشد قیمت مسکن در شیراز گفت: از شهریور 97 که کلیه املاک در رکود شدید به سر می برد، به یکباره با نوسانات قیمت ارز که بیش از 18 هزار تومان هم رسید، املاک شیراز 70 درصد گران شد و این افزایش همچنان ادامه پیدا کرد و تا خرداد 98 این افزایش به 90 درصد نسبت به تابستان سال قبل رسید.

وی درخصوص وضعیت کنونی بازار مسکن عنوان کرد: هم اکنون بازار مسکن به ثبات نسبی رسیده اما شاهد هیچگونه کاهش قیمت در هیچ کدام از املاک نیستیم و معاملات بسیاری کمی در سطح شهر صورت می گیرد.

یک متر آپارتمان در قصردشت 25 میلیون تومان!
رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با بیان اینکه هر منطقه نسبت به خود افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده است، تصریح کرد: زمانی نرخ قیمت زمین در پایین شهر در گران قیمت ترین نقطه به متری 3 میلیون تومان می رسید، الان به متری 6 یا 7 میلیون تومان هم افزایش یافته است و مثلا آپارتمان در قصردشت را متری 25 میلیون تومان قیمت گذاری می کنند که نشان از افزایش بیش از حد قیمت در این حوزه بوده است.

وی درخصوص قیمت رهن و اجاره مسکن در شیراز بیان داشت: قیمت رهن و اجاره املاک در شیراز نیز در نتیجه افزایش قیمت خرید و فروش املاک، شاهد افزایش قیمت و سیر صعودی بوده است.

رشد حاشیه نشینی در شیراز
این مشاور املاک با هشدار نسبت به مهاجرت مردم به حاشیه شهر شیراز اظهار داشت: با افزایش قیمت رهن و اجاره بالتبع افزایش قیمت خرید و فروش املاک، مردم توانایی پرداخت اجاره را ندارند به حاشیه های شهر که به نسبت قیمت پایین تری داشته، پناه برده اند و در آن مناطق سکنی می گزینند.

افزایش 90 درصدی قیمت مسکن و حاشیه نشینی در شیراز/رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز: تنها رئیس جمهوری که کاری خوب و مطلوب در حوزه مسکن انجام داد، محمود احمدی نژاد بود

وی ادامه داد: برای مثال خانواده ای در مرکز شهر اجاره نشین بوده اما به یکباره صاحبخانه تقاضای دو برابر شدن اجاره را دارد که آن خانواده از پس آن برنخواهد آمد و در نتیجه برای کاهش هزینه اجاره و مسکن، به حاشیه شهر و منطقه دودمان می روند.

به گزارش شیرازه؛ یکی از معضلات شهرهای بزرگ حاشیه نشینی بوده که این اتفاق زمینه ساز رخداد بسیاری از بزهکاری های اجتماعی، جنایات و اتفاقات ناخوشایند می باشد و دولت ها و شهرداری ها همیشه سعی بر آن داشته اند تا زمینه حاشیه نشینی را کاهش داده و افراد ساکن در این مناطق را ساماندهی نمایند.

افزایش تقاضای دفاتر مشاوره املاک با وجود رکود مسکن
محمد قاسم تابنده ماه از افزایش تقاضا برای دفتر مشاوره املاک در سطح شهر شیراز خبر داد و اذعان داشت: در سطح شیراز حدود 5 هزار واحد صنفی می باشد و با توجه به مصوبه دولت که اعلام کرد سقفی برای مشاورین املاک و حریم و سقفی برای آن ها وجود ندارد، متقاضیان بسیاری حتی در رشته های دکترای حقوق و دکترای عمران برای دریافت مجوز مراجعه می کنند.

افزایش 90 درصدی قیمت مسکن و حاشیه نشینی در شیراز/رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز: تنها رئیس جمهوری که کاری خوب و مطلوب در حوزه مسکن انجام داد، محمود احمدی نژاد بود

این اتفاق در حالی رقم خورده است که مشاهدات عینی خبرنگار شیرازه نشان می دهد که بسیاری از واحدهای مشاوره املاک در شهر شیراز ساعات زیادی را در طول روز بیکار بوده و یا به فعالیتی جز حوزه مشاوره املاک مشغول می باشند.

تنها رئیس جمهوری که کاری خوب و مطلوب در حوزه مسکن انجام داد، محمود احمدی نژاد بود
وی درمورد طرح دولت برای انبوه سازی در بخش مسکن با عنوان طرح خانه ارزان بدین صورت که دولت زمین در اختیار بخش خصوصی و پیمانکار خواهد گذاشت و آن ها بعد از ساخت، این خانه ها را در اختیار مردم بگذارند، گفت: در کارهای صورت گرفته توسط دولت های مختلف طی این سالیان، تنها رئیس جمهوری که کاری خوب و مطلوب در حوزه مسکن انجام داد، محمود احمدی نژاد بود بدین صورت که در کل کشور در مسکن به انبوده سازی روی آورد اما نتوانست فضای به وجود آمده را مدیریت نماید.

وی با اشاره به این موضوع که طرح خانه ارزان 10 سال دیگر به ثمر خواهد نشست و حرف امروز و فردا نیست،  اضافه کرد: دولت احمدی نژاد زمین را با قیمت ارزان به پیمانکار برای ساخت و ساز واگذار کرد اما بعد پیمانکار قیمت را بالا برد که باید دولت تعدیل می کرد اما در دوره وزارت وزیر سابق مسکن که دو دوره هم سکاندار وزارتخانه بود، هیچ اتفاقی در حوزه مسکن و شهرسازی رخ نداد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز از مسئولیت قانونی دولت برای ساخت و ساز مسکن گفت و تشریح کرد: دولت طبق برنامه ششم توسعه موظف است که سالیانه حداقل تعداد یک میلیون مسکن ساخته و به مردم واگذار نماید اما در واقع چنین چیزی به عمل هم نزدیک نشده است و همین امر نیز یکی از دلایل مهم افزایش و بالا رفتن قیمت مسکن و املاک در کشور می باشد.

در پایان قابل ذکر است که این رکود و افزایش قیمت مسکن در شیراز در حالی رقم خورده است که از ســال 92 تــا 96 رکود در این بازارها حاکم بود و نوید خروج مســکن به گوش می رســید، اما در سال 97 و در ادامه آن سه ماهه نخست سال 98 این رکود عمیق‌تر شــه است./ 110

گزارش از محمد صادقی


نظرات بینندگان