کد خبر: ۱۳۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۸

از شایعه تا واقعیت انتشار کلیپ تخلف پزشک و اجبار به پیوستن به سیستم پزشک خانواده

در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی با عنوان اجبار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پیوستن پزشکان عمومی به برنامه پزشک خانواده، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و رئیس اداره نظارت دانشگاه به این موضوع پاسخ گفت.
به گزارش شیرازه، در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی با عنوان اجبار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پیوستن پزشکان عمومی به برنامه پزشک خانواده، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و رئیس اداره نظارت دانشگاه به این موضوع پاسخ گفت.

دکتر حسینی با بیان اینکه برنامه نظارت بر مراکز ارائه خدمت به صورت منظم در حال انجام است، گفت: متاسفانه در این مورد، پزشک علی رغم تخلف خود مبنی بر انبار کردن و فروش دارو در مطب که تخلفی جدی بر علیه سلامت عمومی محسوب می شود، با انتشار مغرضانه این کلیپ و تغییر محتوا، تخلف خود را پنهان کرده است.

او ادامه داد: فیلم منتشر شده در شبکه های اجتماعی، در هنگام بازدید از مطب پزشک عمومی یکی از شهرستان های استان فارس ضبط شده است که کارشناس نظارت به دلیل بدرفتاری پزشک تصمیم می گیرد با رئیس شبکه بهداشت و درمان مشورت کند، در این گفتگو که تنها برشی از تمام واقعیت تخلف پزشک است، مخاطب به گونه ای فریب داده می شود که به نظر می رسد موضوع، معرفی پزشکان به تعزیرات و اجبار به پیوستن به پزشک خانواده است.

دکتر حسینی یکی دیگر از موضوعات اشتباه در این کلیپ را معرفی پزشکان به تعزیرات به صورت گروهی500تا 500تا عنوان کرد و افزود: این برداشت از صحبت ها شاید بیشتر نوعی طنز به نظر برسد، علاوه بر اینکه عدد مطرح شده از سوی کارشناس عدد 15 است و نه 500، هر ذهن آگاهی نسبت به غیرواقعی بودن این موضوع مطلع است، چرا که این سطح از ارجاع پرونده تخلف به هیچ نحو امکان پذیر نیست.

رئیس اداره نظارت دانشگاه با اشاره به خدمات شبانه روزی جامعه پزشکی به سلامت جامعه، گفت: نباید برخی تخلف ها، موجب مخدوش شدن چهره پزشکان و خدمات بی شايبه آنان در مسیر سلامت جامعه شود، اما در صورت بروز هرگونه تخلف نیز وظیفه سیستم های نظارتی ایجاب می کند که حامی حقوق آحاد جامعه و سلامت مردم باشند که در این مورد نیز پزشک علی رغم تذکرهای قبلی بازرسان، با انبار کردن و فروش دارو در مطب، سلامت مراجعان را به خطر انداخته است.

او یادآور شد: از سویی دیگر قوانین برنامه پزشک خانواده به نحوی تبیین شده که هیچ اجباری برای پیوستن پزشکان به این برنامه وجود ندارد و در این کلیپ با مخاطب فریبی، این امر به گونه ای خلاف واقع مطرح شده است.

به گفته این مقام مسوول، تخلفات پزشکان هیچ وقت مستقیم به تعزیرات حکومتی ارجاع داده نمی شود، بلکه پس از طرح در کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی دانشگاه، به نظام پزشکی، تعزیرات یا سایر مراجع ذیصلاح ارجاع می شود و تخلف پزشک مورد نظر در فیلم منتشر شده در شبکه های اجتماعی، فروش دارو به صورت غیرمجاز در مطب بوده که در حال پیگیری است.

دکتر حسینی گفت: طبق قوانین و دستورالعمل های موجود و رای دیوان عدالت در سال ۹۷، فعالیت پزشکان عمومی در بسیاری از حیطه های پوست و زیبایی ممنوع است، پزشک مورد نظر مقدار زیادی دارو در مطب نگهداری و تجویز کرد که ممکن است عوارض زیادی برای مردم ایجاد کند، در حالی که هر نوع فروش دارو در مطب ممنوع است و مطالب و فیلم منتشر شده، هیچ ارتباطی به فعالیت پزشکان عمومی به عنوان پزشک خانواده ندارد، چرا که حضور یا عدم حضور پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده کاملا اختیاری است.

او تاکید کرد: اداره نظارت طبق وظیفه قانونی و اخلاقی خود برای حفظ سلامت مردم با  متخلفان و تهدیدکنندگان سلامت جامعه در چهارچوب قوانین برخورد کرده و خواهد کرد، جامعه پزشکی نیز از طریق نظام پزشکی و انجمن های مربوطه در کنار دانشگاه علوم پزشکی، بر حسن انجام امورات نظارت و از جزئیات نحوه اجرای قوانین اطلاع کافی دارند.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان