کد خبر: ۱۳۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس:

هدف حیات و ممات شهید چمران اعتلای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بود

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس با اشاره به پیوند ناگسستنی شهید چمران با معنویت در ابعاد مختلف زندگی از جمله خلق آثار هنری گفت: هدف حیات و ممات شهید چمران چیزی جز اعتلای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نبود.
به گزارش شیرازه، محمد پورمنتصری ضمن گرامیداشت یاد هنرمند، فیزیکدان و سیاستمدار ایرانی، شهید مصطفی چمران گفت: 31 خردادماه، مصادف با شهادت دکتر مصطفی چمران بود. یکی از اسطوره‌های بزرگ ایران، که در زندگی شخصی خود در عرصه‌های مختلف از جمله هنرهای تجسمی فعالیتی جدی داشت.

نگاهی به زندگی شهید چمران 
وی با یادآوری بخش‌هایی از زندگی این شخصیت برجسته ایرانی افزود: شهید چمران در سال 1337 با استفاده از بورس تحصيلي شاگردان ممتاز به آمريكا اعزام شد و پس از تحقيقات‏ علمي در جمع معروف‏ترين دانشمندان جهان در دانشگاه كاليفرنيا و معتبرترين دانشگاه آمريكا – بركلي- با ممتازترين درجه علمي موفق به اخذ دكتراي الكترونيك و فيزيك پلاسما شد. در این مقطع نه از انقلاب اسلامی و نه انقلابی گری، خبری آنچنان به گوش نمی‌رسید. 
پورمنتصری ادامه داد: در آمريكا، با همكاري بعضي از دوستانش، براي اولين‏ بار انجمن اسلامي دانشجويان آمريكا را پايه ‏ريزي كرد و از مؤسسين انجمن دانشجويان ايراني در كاليفرنيا و از فعالين انجمن دانشجويان ايراني در آمريكا به شمار مي‏رفت كه به دليل اين فعاليت‏ها، بورس تحصيلي شاگرد ممتازي وي از سوي رژيم ستمشاهی قطع مي‏شود.

پیوند ناگسستی شهید چمران با معنویت در خلق آثار هنری 
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس با بیان اینکه شهید چمران علاوه بر آنکه در عرصه‌های علمی، نظامی، اجتماعی و ... بسیار فعال بود، به  هنر نیز علاقه زیادی داشت و آن‌ را به صورت جدی و حرفه‌ای دنبال می‌کرد، گفت: مفاهیم عمیق و معنوی در آثار هنری شهید چمران به خوبی دیده می‌شود و در آثارش می توان به نزدیکی او با خداوند پی برد. 
وی گفت: شهید چمران هیچ‌گاه خود را در یک سبک منحصر نکرد و در آثارش نشان داد که به سبک‌های مختلفی چون سورئال، اکسپرسیونیسم، رئال و ... به خوبی آشناست و می‌تواند آثار زیبایی را در این سبک‌ها خلق کند. 

قدمت فرهنگ ایرانی به گستره تاریخ جهان است 
پورمنتصری اظهار کرد: این شهید بزرگوار علی رغم تحصیل در کشوری با آداب و فرهنگ غیر ایرانی و اسلامی، در زمان انقلاب و ٨ سال دفاع مقدس فقط جهت اعتلای فرهنگ ایران و اسلام قدم بر می‌داشت،  فرهنگی که غنای آن به قدمت و گستره تاریخ جهان بوده و هست. 

هدف حیات و ممات شهید چمران چیزی جز اعتلای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نبود 
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس این نکته را یادآور شد که در تاریخ معاصر ایران اسطوره هایی چون شهید سیدمرتضی آوینی و شهید مصطفی چمران کم نیستند که هدف از حیات و مماتشان جز اعتلای فرهنگ غنی ایران و اسلام نبوده و در مبادلات و مجادلات با گسترش القا فرهنگ اجنبی، گردن به تیغ سپرده اند تا نکند روزی شود که فرهنگ عقب افتاده غرب که سرشار از بی بند و باری و بی عفتی ست گریبان گیر جامعه ی ایران شود. 
وی بیان کرد: اکنون که ۴٠ سالگی انقلاب اسلامی را با اقتدار و افتخار به گذشته و امید به آینده سپری می‌کنیم، شاهد بعضی رخدادهایی به اسم تبادلات فرهنگی و هنری با دُوَل غربی در کشورمان هستیم، که جز تخریب رساندن و ضدیت با فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی، هیچ سنخیتی در این زمینه ندارد. 
پورمنتصری افزود: در این میان، مدیران متولی فرهنگ و هنر کشور و به تبع زیر مجموعه های استانی با چشم پوشی از این قبیل رخدادها و وقایع فاجعه بار ضد فرهنگی، با اتخاذ تدابیر اشتباه، جوانان، این خمیر مایه ها و رکن های اساسی جامعه ایران اسلامی، سعی در گوش به فرمان کردن جوانان و سوق دادن به سمت فرهنگ غرب وحشی می کنند و بعضا منتقدان و دلسوزان به این وضعیت را متحجر و سرکش از قانون می نامند. 

انتقاد از برگزاری هفته فیلم اروپا در شیراز 
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس از بروز برخی ناهنجاری ها در عرصه ی فرهنگ و هنر شیراز و استان فارس انتقاد کرد و گفت: هفته فیلم اروپا در شیراز یکی از مصادیق روشنی بود که در آن، با اکران فیلم هایی با محتوای القای فرهنگ مذبوح و شکست خورده غرب، درصدد تاثیر بر روح جوانان این مرز و بوم و درگیر کردن آنان به مسائل جنسی و تفکرات از رده خارج ١٠ سال گذشته اروپاست. 

مدیران فرهنگی حرمت و شأن شیراز را نگه دارند 
وی اضافه کرد: این در حالی است که شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) و مهد فرهنگ و تمدن است که در آن مقبره بزرگانی چون امامزادگان عظیم الشان،شیخ عجل سعدی شیرین سخن و لسان الغیب حافظ شیرازی وجود دارد لذا مدیران متولی فرهنگ و هنر می‌بایست حرمت نگه دارند و متناسب با شأنیت شیراز برنامه های فرهنگی و هنری را به اجرا درآورند.
پورمنتصری همچنین گفت: با نگاهی گذرا و کوتاه به قانون اساسی (وظایف متولی اصلی فرهنگ و هنر کشور، در جلسة روز سه‌شنبه دوازدهم اسفندماه یکهزار و سیصد و شصت و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ١٣/٢/١٣٦٦ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ١٠٢٥/١ مورخ ٢٩/٢/١٣٦٦ ریاست جمهوری به نخست وزیر جهت اجرا) می‌توان به روشنی دریافت که دشمنان، برنامه ریزی های از پیش تعیین شده ای برای جوانان این مرز و بوم به اسم فرهنگ و هنر اقدام نموده اند که متاسفانه متولیان اصلی با چشم پوشی از وظایف قانونی سعی در گسترش نفوذ فرهنگی و مقابله با قانون اساسی می باشند. 
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس این سخن شهید چمران را یادآور شد که گفت: تقوا از تخصص لازم تر است، آن را می‌پسندم، اما میگویم، آنکس که که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد بی تقواست.
وی همچنین به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع جوانان و دانشجویان اشاره کرد که تایید کننده بر این التزام قانونی است و ادامه داد: معظم له در رابطه با نفوذ فرهنگی می‌فرمایند: تهاجم فرهنگي، مخصوص برخي از پديده هاي ظاهري و سطحي نيست؛ مسئله اين است که يک مجموعه فرهنگي در دنيا با تکيه به نفت، حقّ وتو، سلاح ميکروبي و شيميايي، بمب اتمي و قدرت سياسي مي خواهد همه باورها و چارچوبهاي مورد پسند خودش براي ملتها و کشورهاي ديگر را به آنها تحميل کند. اين است که يک کشور گاهي به تفکر و ذائقه ترجمه اي دچار مي شود. فکر هم که مي کند، ترجمه اي فکر مي کند و فرآورده هاي فکري ديگران را مي گيرد. البته نه فرآورده هاي دست اوّل؛ فرآورده هاي دست دوم، نسخ شده، دستمالي شده و از ميدان خارج شده اي را که آنها براي يک کشور و يک ملت لازم مي دانند و از راه تبليغاتي به آن ملت تزريق مي کنند و به عنوان فکر نو با آن ملت در ميان مي گذارند. اين براي يک ملت از هر مصيبتي بزرگتر و سخت تر است.

نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان