کد خبر: ۱۳۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
رئیس کل دادگستری فارس:

آزادی 5 هزار زندانی در فارس طبق عفو رهبری/ در راستای حمایت از تولید رونق ملی، هیچ کارگاه تولیدی تعطیل نخواهد شد

رئیس کل دادگستری فارس گفت: حمایت از رونق تولید ملی موضوع دیگری است که در اولویت کاری دادگستری فارس قرار دارد که برنامه و بازدیدهای میدانی از کارگاه های تولیدی و وضعیت کارگران و غیره در دستورکار مجموعه قضایی استان قرار دارد.
به گزارش شیرازه، نشست خبری رئیس کل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان فارس ظهر امروز یکم تیرماه به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی با بیان اینکه سال گذشته حدود 800 هزار پرونده در دادگستری فارس بررسی شده است، گفت: 570 قاضی در سطح استان داریم که به بررسی این حجم از پرونده ها پرداخته اند.

وی ضمن ابراز امیدواری از کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضایی، اظهار داشت: پیشگیری از وقوع هر گونه جرم در اولویت ما قرار دارد و پس از پیشگیری سعی داریم که بخش زیادی از شکایت ها توسط شورای حل اختلاف حل و فصل شود.

رئیس کل دادگستری فارس با اعلام اینکه مدیریت جدید دادگستری فارس برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی را تعریف کرده که ما درصددِ انجام آن هستیم، اذعان داشت: عفو کسانی که بخاطر مهریه در زندان هستند و توان مالی برای پرداخت مهریه ندارند از جمله برنامه های کوتاه مدت است.

موسوی با بیان اینکه زندانی های مهریه ما در استان فارس در حال حاضر 27 نفر هستند و ما درصددیم کسانی که توانایی پرداخت مهریه ندارند را  به هیچ وجه در زندان نگه نداریم، اظهار داشت: این موضوع از برنامه های کوتاه مدت ما بود که قولش را از ابتدا داده بودیم و به سرعت آن را عملی کردیم.

مقام اول قضایی فارس با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف فارس قرار دارد، اظهار داشت: بیش از یک میلیون پرونده طی یک سال گذشته به دستگاه قضایی استان وارد و مختومه شده است.

وی افزود: کاهش جمعیت کیفری زندان ها در اولویت کاری مان قرار دارد، کسانی که استفاده از تاسیسات جدید قانونی حقشان است و می توانند از آن استفاده کنند نیز در اولویت کاری ما قرار دارد لذا تعداد زیادی از کسانی که مشمول آزادی مشروط و سایر تاسیسات جدید قانونی می شدند آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری فارس در ادامه بیان کرد: طبق عفو رهبری 5 هزار نفر زا زندان های فارس آزاد شدند.

موسوی با تاکید بر اینکه تمامی برنامه های ما بر اساس زمان بندی پیش می روند، اعلام کرد: برنامه های ما نوعا یک ساله هستند.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی هایی که داریم امنیت استان در یک سال آینده ارتقا پیدا خواهد کرد.

موسوی با اظهار اینکه اگر امنیت نباشد هیچی فردی در استان سرمایه گذاری نخواهد کرد، گفت: ما می خواهیم امنیت استان را در وضعیت اقتصادی کنونی و تحریم هایی که وجود دارد برقرار کنیم تا سرمایه گذاران بیشتری به فارس بیایند.

به گزارش شیرازه، حمایت از رونق تولید ملی موضوع دیگری است که در اولویت کاری دادگستری فارس قرار دارد که برنامه و بازدیدهای میدانی از کارگاه های تولیدی و وضعیت کارگران و غیره در دستورکار این مجموعه قرار دارد.

رئیس کل دادگستری فارس در این خصوص اذعان داشت: درصددیم که هیچ کارگاهی تعطیل نشود و تولید رونق بگیرد.

حفظ حقوق شهروندی مورد دیگری بود که مورد تاکید مقام اول قضایی استان قرار داشت و پیرو آن بیان کرد: بازرسی های در این زمینه تشدید شده است و به اندازه سر سوزنی از حقوق شهروندان کوتاه نخواهیم آمد.

موسوی با اظهار اینکه مبارزه بی وقفه با فساد در داخل و بیرون مجموعه در دستورکار ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: سالها مسئول نظارت و ارزشیابی قضات استان فارس بودم و با اطمینان می گویم که یکی از مجموعه های سالمِ قضایی کشور دادگستری استان فارس است؛ سیستم قضایی در فارس پیکره خیلی سالمی دارد منتها ما درصورت وجود شائبه فساد نیز برخورد می کنیم و کوتاه نخواهیم آمد.

کاهش اطاله دادرسی، موضوع مهم دیگری است که در این جلسه مطرح و اعلام شد که برنامه زمان بندی مشخص برای هر پرونده در نظر گرفته شده و درصدد آن هستیم که هر پرونده بین 6 ماه الی یک سال رسیدگی شود و بیش از این طول نکشد.

پرونده های مسنی در دادگستری استان وجود دارد که بازه زمانی 6 ماهه الی یک ساله مشخص شده تا از چرخه دادرسی خارج و تعیین تکلیف شوند.

حفظ حقوق بیت المال و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی برنامه بعدی این دستگاه قضایی است؛ رئیس کل دادگستری فارس در این خصوص گفت: زمین چیزی نیست که بگوییم مجددا تولید می شود و اگر زمین خواران، زمین را در تصرف خود درآوردند دیگر درآوردن اراضی از چنگ آنها کار سختی است.

موسوی با تاکید بر اینکه دادگستری فارس در دوران جدید مسئولیتی رئیس قوه قضائیه، در برخورد با مجرمان قاطع و بدون هیچ گونه تأثیرپذیری و توصیه دیگران عمل خواهد کرد، تصریح کرد: دستگاه قضا وابسته به هیچ جناح و حزبی نیست و تنها درصدد اجرای عدالت هستیم.

وی در انتهای سخنان خود درخصوص پرونده قتل امام جمعه کازرون بیان کرد: دوازدهم تیرماه زمان رسیدگی به پروند شهادت حجت الاسلام والمسلمین خرسند است و حکم قاتل در این ماه صادر خواهد شد.
نیلوفر پرتو
نظرات بینندگان