کد خبر: ۱۳۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
مسئول کمپین بچه های شیرازی در گفتگو با شیرازه:

مطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیراز

حسین سامیان، هدف از تشکیل کمپین بچه های شیرازی را مطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری معرفی کرد.
 حسین سامیان مدیر کمپین بچه های شیراز در گفتگو با شیرازه، هدف از تشکیل کمپین بچه های شیرازی را مطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری معرفی کرد و گفت: به نظرم بحث را با جمله ای از امیر مومنان آغاز  کنیم که به حق سخن مولا راهگشاست ایشان می فرمایند: الحِكمَةُ ضَالّةُ المؤمنِ ، فاطْلُبوها و لَو عندَ المُشرِكِ تكونوا أحَقَّ بها و أهلَها . حكمت، گمشده مؤمن است  پس آن را بجوييد گر چه نزد مشرك باشد زيرا كه شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد، بنابراین یادگیری  حتی از مشرک نه تنها عیب نیست بلکه در مکتب ما  دستور داده شده، چرا؟ چون مومنین سزاوارترند.

مطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیراز

وی ادامه داد: خواسته ما تصویب طرح  capital gains tax  معروف به cgt است یا همون مالیات بر عایدی سرمایه. 

سامیان اظهار داشت: به نمایندگان محترم پیشنهاد میکنیم با مطالعه و  تصویب این طرح مبارزه با دلالی و سوداگری را در دستور کار جدی قرار بدهند و اقتصاد پر آسیب  ایران را نجات دهند.

به گفته وی، بی شک هدف دلال از دلالی جذب سود بیشتر است ، به زبان ساده در دلالی پول کار میکند و تولید تعطیل می شود؛ بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی نقدینگی به  مرز ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده و رقم ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده است.

مدیر کمپین بچه های شیرازی عدم کنترل نقدینگی مساوی با ویرانی اقتصاد دانست و تصریح کرد: در اسلام پول نباید به تنهایی کار کند؛ در حقیقت نقدینگی باید به سمت تولید در بازارهای مولد برود .

سامیان با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 35 کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی کشورهای عضو OECD به جهت پویایی در بخش تولید مالیات های کلانی را از ثروتمندان و متمکنین جامعه اخذ میکنند تشریح کرد: مثلاً بالاترین نرخ با 42 درصد مربوط به دانمارک  34.4 درصد مربوط به فرانسه  33 درصد  مربوط به فنلاند همچنین  16 درصد مجارستان  15 درصد یونان  و 10 درصد مکزیک؛ اما در ایران اینطور نیست ، ثروتمندان دائما ثروتمندتر و فقرا فقیر تر و در نهایت شکاف طبقاتی عمیق تر می شود.

وی با طرح این سوال که  چرا نمایندگانی که برجام را در مدت زمان کوتاهی تصویب کردند در تصویب قانونی که 105 سال از کشورهای دیگر عقب هستیم کوتاهی میکنند افزود: این نوع مالیات در همه جای جهان سابقه دارد و نرخ آن طبق مطالعات انجام شده از 20 تا 80 درصد ذکر شده است.

به گفته مدیر کمپین بچه های شیرازی، شوربختانه  آرایش جنگی که رهبری فرموده اند در اقتصاد ایران به هیچ وجه  جدی گرفته نمی شود و روزانه شاهد تعلل دولت و مجلس در تصویب و اجرای چنین طرح هایی  هستیم.

توضیحی مختصر درباره این طرح 
سامیان در تشریح این طرح اظهار داشت: مالیات بر سود سرمایه یا همان مالیات بر عایدی سرمایه با هدف کاهش میزان سود بر بازارهای غیر مولد مثل بازار مسکن و ارز و سکه و خودرو به طور همزمان وضع می شود؛ به بیانی دیگر، این طرح مقابله با بازارهای موازی در بخش تولید است.

مدیر این کمپین سرمایه گذاری در بخش غیر مولد را تنها برای صاحبان سرمایه دارای عایدی و سود کلان دانست و تأکید کرد: برای اقتصاد عمومی فقط  خسارت به ارمغان می آورد .

به گفته سامیان، به طور کلی یکی از راه های کاهش سود در بازارهای موازی تولید و بازارهای غیر مولد اخذ مالیات سنگین از صاحبان این نوع مشاغل است آن هم از ثروتمندانی که  یک شبه داریی شان ده ها برابر شده لذا با افزایش هزینه سرمایه گذاری در بازارهای غیر مولد، جذابیت سرمایه گذاری در این بازارها از بین خواهد رفت و بازارتولید رونق خواهد گرفت.

وی تشریح کرد: به طور مثال مالیات سنگین بر دلالی مسکن یکی از راهکارهای اصولی کنترل قیمت در حوزه مسکن است؛ این نوع مالیات به بخش تولید و ساخت مسکن تعلق نمیگیرد اما به کسانی که در سال ده ها خانه خرید و فروش میکنند تعلق میگیرد؛ یا بازارهایی چون  دلالی خودرو ،دلالی سکه دلالی ارز مثلا کسانی که چند هزار سکه درسال گذشته خریداری کردند و قیمت 2 میلیون تومان بابت هر سکه پرداخت کردند در حال حاضر اگر بر هر  سکه دو میلیون و پانصد هزار تومان سود تعلق بگیرد،  چه سود سرسام آوری نصیب صاحبان سکه میشود؛ لذا راهکار این است که افراد امنیت سرمایه گذاری در بازارهای سوداگرانه نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ادامه این مسیر  قطعاً خیانت به قشر ضعیف و خیانت به تولید است و راهکار برون رفت از این مشکل قرار دادن مالیات های سنگین بر این مشاغل است. نقدینگی بایست جهت خودش را از دلالی  به سمت تولید تغییر بدهد البته با راهکارهای قانونی.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه رهبری جمله ای دارند که آقایی دلار باید شکسته شود؛ ادامه داد:  بنابراین این مالیات نه تنها در حوزه مسکن بلکه باید به صورت جامع در تمامی بخش های غیر تولیدی به طور همزمان وضع بشود، به طور مثال کسی که ده هزار دلار خریداری میکند به امید سود بیشتر آیا اقتصاد را ویران نمی کند؟ به نظر شما نباید قوانین بازدارنده برای جلوگیری از این فعالیت ها  وضع بشود و به خرید و فروش دلار مالیات تعلق بگیرد؟
به گفته مدیر کمپین بچه های شیرازی، جامعیت در اجرا و شفافیت مالی در بخش های کلان و خرد از مقدمات اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: مثلاً در حوزه مسکن مالیات بر خانه های خالی باید در کنار مالیات بر دلالی با هم دیده بشود. دولت و مجلس باید کسانی را که به امید سود کلان احتکار مسکن میکنند را شناسایی و بر خرید و فروش هاشان مالیات وضع کند تا  خانه های خالی به  بازار عرضه بشود.  این نوع رفتار نیاز  به قانون جامع مالیاتی دارد یعنی دلالی مسکن ،خودرو و سکه و ارز همزمان شامل مالیات بشود.

سامیان تأکید کرد: قطعاً در ماه های اخیر قیمت ارز و سکه و خودرو و مسکن فاز جهشی داشته که مهم ترین  راهکار جلوگیری از جهش قیمت ها اجرای  مالیات بر عایدی سرمایه است.
مدیر کمپین بچه های شیرازی در پایان اظهار داشت:  از مردم تقاضا دارم هر کجا در هر مسئولیتی که هستید برای نجات اقتصاد ایران تلاش کنید و اگر قصد همراهی با این کمپین را دارید پوسترهای این کمپین را منتشر کنید.

مطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیراز
مطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیرازمطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیرازمطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیرازمطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیرازمطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیرازمطالبه جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی و مقابله با دلالی و سوداگری، هدف کمپین بچه های شیراز
نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان