کد خبر: ۱۳۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
امام جمعه شیراز:

سرنگونی پهباد فوق پیشرفته آمریکایی نشان داد تمدن اسلامی در تکنولوژی می‌تواند پا به پای تمدن غرب و بلکه جلوتر از آن گام بردارد/ در زمینه توکل ضعیف شده ایم و برای نشاط به دنبال مسائل فرعی مانند موسیقی می رویم

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: 30 سال عقب ماندگی در برخی شاخص ها دیگر بس است و کمک کنیم تا از این وضع بیرون بیاییم.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار شورای عالی قضایی فارس پس از ابراز درود به روح شهید بهشتی و یارانش گفت: قاطعانه می گویم حرکت انقلاب اسلامی و مسیری که آنها شروع کردند یک حرکت عمیق در ابعاد فلسفی، جهان بینی، ایدئولوژی، اقتصادی، اجتماعی و... بود که ان‌شاالله به ثمر می نشیند و دنیا متحول و متغیر خواهد شد و این فرآیند تمدن سازی است که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند و قسمتی از آن مربوط به مسئله داوری، فصل دعاوی و رسیدگی به حقوق مردم است که ما باید با درک صحیح این مسئله به سمتی برویم تا کار خود را در دادگستری های کشور به عنوان الگو، مدل و نمونه کار ارزشمند قضایی به دنیا معرفی کنیم.

 وی افزود: تمدن اروپایی برعکس گذشته که ادعا می کردند همه دنیا را اداره می کنند امروزه نقاط ضعف این تمدن مشخص شده ست و اگر قرار بر این است که مدل آنها کنار رود جایگزین آن چیست؟ و یک خلا ایجاد شده است.

 آیت الله دژکام با اشاره به نظریه جنگ تمدن های هانگتینگتون اضافه کرد: هانگتینگتون  مدعی شد در پایان این جنگ نظام های لیبرال دموکراسی جهان را ادامه خواهند داد و اسلام از بین می رود اما امروز موشکی که فرزندان ما ساخته اند پهباد دشمن را نابود می کند و این نشان از شکوفایی تکنولوژی در کشوری است که به گفته آنها قرار بود دیگر در مناسبات جهانی جایی نداشته باشد و این، نقطه تعارض 2 تمدن است.

نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد:  هانگتینگتون چند سال بعد از مقاله اش در رابطه با جنگ تمدن ها دوباره بیان کرد که شاید تمدن اسلامی بتواند به حیات خود ادامه دهد.ولی رهبر معظم انقلاب می فرماید در گام دوم انقلاب اسلامی، جهان را آماده ظهور کنید یعنی اینکه مسلم است که اسلام می ماند و علاوه بر آن، ما همه نگاه های تمدنی را تحت الشعاع تمدن خود قرار خواهیم داد.

امام جمعه شیراز  با اشاره به اینکه امروز در ابتدای گام دوم هستیم و در بحث قوه قضاییه باید کار کنیم افزود: شروع این حرکت در گام اول بود و امروز گام دوم آغاز شده است و در بحث داوری، فصل دعاوی و وظایف دستگاه قضایی ما بهترین حرف ها را به برکت اسلام و فکر و مغز ایرانی برای دنیا خواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در فارس اذعان داشت: این مغز بر روی موضوعاتی که وحی الهی هست کار می کند و بهترین ها را تحویل جامعه بشری می دهد و این کاری است که شهدایی مانند شهید بهشتی شروع کردند و ان‌شاالله شما کار را به سرانجام برسانید و هر کس در حد حیطه و وظایف خود باید تلاش کند.

امام جمعه شیراز افزود: در هر برنامه ریزی مسلماً باید آرمان و هدف کار را مشخص کنیم تا به کارهای کوچک راضی نشویم و به اهداف و آرمان خود برسیم.

وی با اشاره به صحبت موسوی مدیرکل دادگستری استان،  که" در دوره جدید قوه قضاییه کشور قرار به تحول در حدود 10 سرفصل است و باید برای هر 10 مورد برنامه ای را تدوین کنیم" افزود: برنامه با تعیین آرمان متفاوت است و اولین قدم در برنامه ریزی استراتژیک این است که آرمان و هدف را مشخص کنیم و کارهای بعدی باید دقیق تر انجام گیرد.آرمان ها همیشه نقطه هایی هستند که دستیابی به آنها دشوار است ولی برنامه ریزی استراتژیک باید هدف مقطعی قابل دسترسی داشته باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان  اینکه " ما در ایران خیلی ایده آل می اندیشیم و حرف می زنیم اما بعضا ضعیف عمل می کنیم" افزود: باید ایده آل ها را تبیین کنیم ولی در مقام عمل باید ببینیم در 5 سال آینده کدام نقطه از نقاطی که در نظر گرفته ایم برای ما قابل دسترسی است یعنی با توجه به وضع موجود و امکاناتی که داریم یک هدف تعیین می کنیم و این اهداف در 10 سرفصلی که جناب موسوی فرمودند باید تبیین شود.

امام جمعه شیراز اضافه کرد:  در مسئله فضای مجازی،دولت الکترونیک و... خیلی خوب است اما دقیقاً در طول یک یا 5 سال در این زمینه چه می توانیم انجام دهیم؟باید امکانات، بودجه و نیازهای خود را مشخص کنیم و با توجه به آن ببینیم چقدر می توانیم جلو برویم. دژکام با  اعلام اینکه " اگر هدف مقطعی تعیین نکنیم هیچ گاه پیشرفت ما معلوم نمی شود هر چند که شبانه روز کار می کنیم" تصریحکرد:    در ابتدا باید زمینه کار را مشخص کنیم و در ادامه هدف گذاری کرده و ببینیم براساس شرایط چقدر جلو می رویم.
تعیین هدف و تبیین وضع موجود و نهایتا ابلاغ برنامه اجرایی و پایش کردن آن مراحل یک برنامه ریزی استراتژیک است.هر کدام از دوستان در حیطه کار خود باید اینگونه خط و نشانی برای کار خود داشته باشید.

امام جمعه شیراز افزود:  برای برنامه ریزی نباید زمان زیادی تلف کرد.باید یک چارچوب مشخص داشته باشیم و طبق آن جلو رویم.
نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه دیگر زمان گزارش دادن تمام شده است افزود: در فارس خصوصاً در بحث اقتصاد و توسعه استان هر کدام از مسئولین ادارات کل به گونه ای گزارش می دهند که انگار شیراز هیچ مشکلی ندارد ولی 30 سال است که شاخص های ملی نشان می دهد که استان از نظر توسعه به اهدافی که باید نرسیده و پسرفت دارد و این موید این نکته است که گزارش ها مشکل دارد و این موضوع به خاطر آن است که کار درست هدف گذاری نشده است و وضعیت ما متاسفانه در فارس اینگونه است اما جمع شما می تواند گیر گزارش ها را پیدا کند.

لطف‌الله دژکام افزود: خدا لطف فرموده است که نگاه مدیران ارشد استان به این سمت است که تغییر را با همین چارچوب داشته باشد و ان‌شاالله خدا کمک می دهد این حرکت شروع شود و به نتیجه مطلوب برسد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه "30 سال عقب ماندگی در برخی شاخص ها دیگر بس است و کمک دهیم تا از این وضع بیرون بیاییم" تصریح کرد: برای بیرون آمدن از وضع موجود اولین قدم برنامه ریزی است و مسئله دیگری که بنده توقع دارم بیشتر دقت داشته باشید این است که گاهی اوقات برنامه ریزی خودش فریب می شود.در کنار اندیشه و برنامه ریزی ما نیاز به توکل و اراده قوی داریم.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه "  اگر توکل ما ضعیف شود باز سر جای خود می مانیم و علاوه بر اندیشه نیاز به توکل هم داریم" بیان کرد:  متاسفانه در جامعه در زمینه توکل ضعیف شده ایم و بعد برای امید و نشاط به دنبال مسائل فرعی مانند موسیقی می رویم.کاری به حلال یا حرام بودن موسیقی ندارم بلکه بحث بنده بر سر این است که از جای دیگر ضربه خورده ایم و راه حل دیگری در مقابل ما می گذارند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: کمبود امید در برخی سطوح اجتماعی ما به خاطر ضعف توکل است.موسیقی یا مسائل فرعی و حاشیه ای گرچه خوب است و در جای خود لازم، اما دوای درد جامعه نیست و مشکل جای دیگری است یعنی جوان ما نقطه اتکایی که بتواند محکم به آن بچسبد پیدا نمی کند.
امام جمعه شیراز اضافه کرد:  حرکت نیاز به توکل دارد و همه پیر و جوان نیاز به توکل دارند و این جهت را در همه کارهای خود باید در نظر گیریم و مسیری که امام خمینی (ره) شروع کرد مسیر آدم های پر توکل بود. ادامه مسیر با کسی که اراده ضعیف دارد نمی شود.

دژکام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمود امروز جنگ اراده هاست.ترامپ در ابتدا برای کشور و ملت ما خیلی قیافه گرفت اما امروز خیلی آرام تر شده و مرتبا عقب نشینی می کند و فهمید که اگر پهباد بفرستد توسط جوانان این مرز و بوم نابود خواهد شد.اگر جرأت و اراده نداشته باشیم هیچ کدام از کارهای ما جلو نمی رود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه " ما انقلاب کردیم و نباید بترسیم و پای آن باید بایستیم." افزود: وقتی نقطه اتکا مردم دادستان یا مسئول دادگستری یا بازرسی می شود، مردم به آن اعتماد و اتکا می کنند. ملت به این موارد نیاز دارند و شما وقتی درست اقدام می کنید و متوکل بر خدا به مردم اعتماد به نفس می دهید.
نماینده ولی فقیه در فارس اذعان داشت: در قضیه پهباد مردم چه اعتماد به نفس و حس خوبی پیدا کردند.کارهایی که شما می کنید از این سنخ است و این حس را به جامعه می دهد که همه چیز حساب و کتاب و قانون دارد.
 امام جمعه شیراز تصریح کرد:  حرکت مناسبی هم شروع شده است در باب اینکه به نوعی از حضور علما در مجلس حکم استفاده می کنند؛ البته علما دخالت نمی کنند و فرضاً اگر حرفی دارند نظر خود را به قاضی می گویند.
آیت‌الله دژکام بیان کرد: حضور عالم در جلسه محکمه چند فایده دارد؛ اول اینکه مخاطبان می دانند مجلس مجلس مهمی است و این را فضای شعبه دادگستری و اتاق قاضی باید القا کند که مجلس مهمی است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود:  نکته دیگر اینکه ما در جامعه پردازی نیاز داریم علما بدانند شما درگیر چه مسائلی هستید.از این موضوع عالم بهره می گیرد و در فضای کار تبلیغی و ترویجی خود چون می داند مردم به چه مسائلی مبتلا هستند طوری برنامه ریزی می کند و آموزش ها و تبلیغاتش را تنظیم می کند که جامعه از نظر آگاهی  های عمومی نسبت به حقوق شهروندی، مسائل کیفری و... ارتقا پیدا می کند و ارتقا این موارد باعث کاهش جرم می شود و این امر بسیار موثر است و بنده به خاطر فعالیت هایی که در همین مدت کم مدیرکل و دادستان جدید انجام دادند بسیار متشکرم و امیدوار هستم که این حرکت ها رو به جلو باشد.
امام جمعه شیراز اضافه کرد: حس میکنم این مدتی که تغییر مدیریت ها شکل گرفته است در جلوه های ظاهری شهر مقداری تعدیل شده است.
آیت‌الله دژکام در پایان بیان کرد: باید فضا را تعدیل کنیم و  فضای اجتماعی یک فضای آرام شود نه فضای سخت گیرانه چون سخت گیری واکنش به همراه دارد و در حدی که قابل تحمل باشد و باید جایی برای حمل به صحت بگذاریم./121

نظرات بینندگان