کد خبر: ۱۳۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
دکتر ابوذر یاسری در همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب:

شکستن محاصره تبلیغاتی، اولین جهاد در راه گام دوم انقلاب است

همایش کشوری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور اساتید کشوری این حوزه در شیراز برگزار شد.
 به گزارش شیرازه، در این همایش، دکتر ابوذر یاسری مدرس دانشگاه تهران با طرح این سوال که نسبت بین ما و بیانیه گام دوم چیست؟ اظهار داشت: نیروهای انقلاب زمانی که با منویات امام انقلاب مثل تابلو برخورد کنند، زمان را از دست می دهند؛ درحالیکه باید این بیانیه را یک گام عملیاتی ببینند. 

وی با تصریح بر این سوال که فلسفه خلق بیانیه توسط یک انسان حکیم مثل رهبر انقلاب چیست؟ گفت: خود رهبری فرمودند این بیانیه چهار قسمت دارد. اول عظمت ایجاد و استمرار انقلاب، دوم پیشرفت ها و ناکامی های گام اول، سوم چشم انداز گام دوم:توصیه ها، و چهارم،نقش اساسی جوانان متعهد. 

شکستن محاصره تبلیغاتی، اولین جهاد در راه گام دوم انقلاب است

 انقلاب اسلامی، نظم سلطه گر و سلطه پذیر را زیر و رو کرد
یاسری ضمن خاطرنشان کردن اینکه در بحث عظمت بی مانند گام اول انقلاب، عنصر مردمی بودن برای بزرگترین انقلاب معنادار می شود ادامه داد: انقلاب ایران تنها انقلابی بود که هیچ وابستگی نداشت و به همین ترتیب نظم موجود جهان را دچار بی نظمی کرد. 

به گفته این مدرس گام دوم، مشکل اصلی نظام سلطه با انقلاب ایران، این است که انقلاب اسلامی، نظم سلطه گر و سلطه پذیر را زیر و رو کرد و نظم جدید ایجاد شد و نظام دینی اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی ایران ایجاد شد. 

وی تصریح کرد: در همه نظریه های انقلاب است که رهبران انقلاب، انقلاب را می بلعند، اما در انقلاب اسلامی ایران، این خود رهبر است که مطالبه گری می کند و جلساتی تشکیل می دهد که مطالبه گری را رواج می دهد. ارائه نظریه نظام انقلابی در واقع همین است. 

یاسری با اظهار اینکه جریانهای سیاسی غیرمنصفانه انقلاب را ارزیابی می کنند و بیانیه پیشگام اصلاح این قضیه است تصریح کرد: نقش جوان، نقش کلیدی غیرقابل تغییر است. اولین کشور در جهان در عدم استفاده از ظرفیت هایش، ایران است. پس نقش جوانان و دفاع از آنان در این بیانیه کاملا مشهود است.


کلید اساسی برای برداشتن گام دوم، کلید اساسی امید است
این استاد دانشگاه ادامه داد: در زمانی که یک مدیر امکانات محدودی با بایدهای زیادی دارد، باید اولویت بندی کند. پس باید ببینیم که بیانیه کدام اولویت ها را بیان می کند. تحلیل درست از گام اول، از اولویت های بیانیه گام دوم انقلاب است. چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب، برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و تحلیل کرد. 

وی با بیان اینکه کلید اساسی برای برداشتن گام دوم، کلید اساسی امید است و القای یاس و ناامیدی از کارهای دشمن است، با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که می فرمایند فعال ترین برنامه دشمن مایوس کردن مردم است تصریح کرد:  حضرت آقا مهمترین کار دشمن را تصویرسازی غلط علیه جمهوری اسلامی می‌دانند. 

یاسری سیاست مایوس سازی را مهمترین برنامه دشمن در این مرحله از کار خود دانست و گفت: شکستن محاصره تبلیغاتی، اولین جهاد در راه گام دوم انقلاب است. 

به گفته این استاد بصیرتی، مقام معظم رهبری ضمن نفی این تحلیل سراپا غلط ، که دو راهکار برای اقتصاد وجود دارد یکی وابستگی به غرب یا توسعه وابسته، دیگری توسعه مستقل. اگر توسعه وابسته میخواست کسی را به سرمنزل برساند، محمدرضا پهلوی را می رساند با فروش نفتی سه برابر و جمعیتی یک سوم اکنون. 

توسعه وابسته به کاهش قدرت سیاسی می انجامد
به نظر یاسری، آنها که از روش مقاومت استفاده نمیکنند، علم سیاست را نمی دانند. دشمن تا مادامی که نفعشان باشد هستند و وقتی منافع رفع شود، از بین می برند. غربی ها یک رفتاری با خودشان دارند و مثلا رفتاری که با یمن دارند با انگلیس و فرانسه انجام نمی دهند. 

این استاد دانشگاه افزود: دو راهکار داریم که در علوم سیاست هم این تفکر را برای جهان سوم نشان می دهند و آن اینکه همیشه سواری دهیم، اما راهکار دوم این است که مقاومت کنیم و ما هم بشویم مثل خودشان. با این روش معادلات برهم می خورد. پس فرمولی که برای ما قدرت ایجاد می کند، مقاومت است.


پس اسلام بدون خودباوری به هیچ دردی نمی خورد
یاسری با این سوال که مقاومت زائیده چیست؟ خاطرنشان کرد: وقتی به رژیم های گذشته برمیگردیم و به قدرت و پیشرفت می رسیم، آنجاها بوده که مقاومت بوده و جاهایی که ضعیف بودیم، جاهایی بوده است که زمامدار قائل به این نبوده که خودش می تواند روی پای خود بایستد و متکی به دیگران بوده است. 

به گفته وی، بزرگترین کاری که امام راحل و انقلاب اسلامی انجام دادند، خودباوری و عزتمندی ملی است در مقابل ذلتی که به ملت تزریق می شد. پس اسلام بدون خودباوری به هیچ دردی نمی خورد. 

یاسری معتقد است که مقاومت کار ملتی است که به خودباوری رسیده است و «ما می توانیم» ریشه همه عزت هاست؛ و ناکامی ها به "ما نمی توانیم" برمی گردد. 

این استاد بصیرتی تأکید کرد: عده ای دارند در فقر و فلاکت نابود می شوند و حجم زیادی از سرمایه دنیا در دست 26نفر است مثلا با یک درصد بودجه یکی از این افراد، میتوان کل بودجه اتیوپی را تامین کرد تا مشکل نداشته باشد. این شکاف طبقاتی جهان است. 

وی ادامه داد: ایران بعد از دوران طاغوت، شکاف طبقاتی و فقر مطلق را کم کرده است؛ اما وضعیت عدالت هنوز نسبت به مطلوب انقلاب اسلامی فاصله دارد و این اصلی است که انقلاب اسلامی برای مبارزه با آن و ایجاد عدالت اتفاق افتاد. 

یاسری با بیان اینکه حرکت دولت نهم و دهم نشان داد که می شود در این راه حرکت کرد و فاصله ها را کم و کمتر کرد تصریح کرد: اینکه چرا انجام نمی دهند، این است که در علم اقتصاد تحت تاثیر نظریه های غرب هستند و اقتصاد اسلامی را پیاده که نمی کنند، هیچ، به آن می تازند. 

وی گفت: ما نظام سلطنتی دیکتاتوری را برداشتیم و مردم سالاری دینی را برسرکار آوردیم و مردم هرکسی را خواستند به قدرت رساندند. اما باید مردم آگاه شوند تا با آگاهی انتخاب کنند. 

یاسری با تصریح بر اینکه متاسفانه در دانشگاهها اقتصاد اسلامی را نقد نه، تمسخر می کنند، اظهار داشت: اما رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را بر مبنای همین اقتصاد اسلامی معرفی کردند.


نظرات بینندگان