کد خبر: ۱۳۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
به همت شورای حل اختلاف فارس؛

فارس پنج سال متوالی در رتبه اول مصالحه پرونده قتل قرار دارد

رئیس شورای حل اختلاف استان فارس با اعلام اینکه از سال 90 تاکنون 236 فقره قتل عمد منجر به مصالحه شده است، گفت: پنج سال است که رتبه برتر کشوری در مصالحه پرونده های مهم و خشن و قتل را کسب کرده ایم.
رئیس شورای حل اختلاف استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، به تبیین بخشی از عملکرد این شورا پرداخت و گفت: شورای حل اختلاف فارس بیش از 238 هزار پرونده ورودی داشته و همین تعداد نیز مختومه شده است.

سید عبدالمهدی موسوی با اعلام اینکه از سال 90 تاکنون 236 فقره قتل عمد منجر به مصالحه شده است، اظهار داشت: پنج سال است که رتبه برتر کشوری در مصالحه پرونده های مهم و خشن و قتل را کسب کرده ایم که اطلاع رسانی مناسبی درخصوص آن انجام نشده است.

وی افزود: مصالحه در پرونده ها، ماحصل تلاش همکاران ما در شورای حل اختلاف و بزرگواری مردم است؛ ما در جامعه ای زندگی می کنیم که ممکن است بخاطر عدم رعایت حق تقدم نتوانیم همدیگر را ببخشیم اما اولیای دم در فارس که 236 نفر از عزیزان خود را از دست داده اند مصالحه می کنند.

معاون قضایی دادگستری فارس در ادامه بیان کرد: این بزرگواری باید به نحو شایسته ای اطلاع رسانی شود که صبر و آستانه شکیبایی در جامعه را بالا ببریم؛ مردم وقتی بدانند عده ای از خون عزیزان خود می گذرند و می بخشند پس ما خطاهای کوچکتر را می توانیم ببخشیم.

موسوی با تاکید بر اینکه قتل های منافی عفت و فجیع شامل حیطه فعالیتی شورای حل اختلاف نمی شود، گفت: قتل های از قبل برنامه ریزی شده نیز شامل حال فعالیت های ما نمی شود.

وی درخصوص اینکه کدام یک از مصالحه ها در ذهن شما ماندگارتر بوده است، اظهار داشت: یک جوان مومن و متدینی در پارک آزادی شیراز بخاطر امر به معروف و نهی از منکر در زمان مشاهده رفتار زشت و غیراخلاقی به شهادت رسیده بود که پس از بررسی متوجه شدیم قاتل سابقه کیفری نداشته و در لحظه مرتکب قتل شده بوده لذا شخصا برای امر مصالحه ورود کردم.

رئیس شورای حل اختلاف استان فارس با بیان اینکه پس از صحبت با والدین و همسر این شهید امر به معروف و نهی از منکر، آنها به راحتی رضایت خودشان را اعلام کردند به گونه ای که برایم جای سوال و تعجب داشت، گفت: علت کریمانه بخشیدنشان را جویا شدم که گفتند ما سی سال است هر هفته بطور مستمر جلسه قرآن در منزلمان برگزار می شده و هر آنچه از کلام خدا را قرائت کرده ایم لقلقه زبانمان نیست و همه را قبول داریم.

موسوی افزود: پدر مقتول با اشاره به خواسته خداوند از بندگان خود مبنی بر اینکه من ارحم الراحمینم شما هم ببخشید، اعلام کرد: ما نیز بنا بر خواست خداوند بخشیدیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود به فعالیت های بدون مزد و مواجب اعضای شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: این افراد در مسیر ایجاد و توسعه فرهنگ مدارا در جامعه، همواره تلاش می کنند.
نیلوفر پرتو
نظرات بینندگان