کد خبر: ۱۳۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
آیت الله دژکام:

ما حق نداریم در باغ مجالس موسیقی پخش کنیم که دیگران را آزار بدهد/ شیراز مهد هنر و شعر غدیر باشد

امام جمعه شیراز در جشنواره استانی شعر غدیر بحمدالله جشنواره‌ای هست که جمع اهل ادب و فضل و هنر به امام علی (ع) عرض ارادت کنید و غدیر را گرامی بدارید؛ قاعدتاً در این جمع باید از مبتکران این جمع ادبی و هنری تقدیر کرد زیرا موضوع ارزشمندی را برای جلوه نمایی هنر انتخاب کردند.
به گزارش شیرازه به نقل از "روابط عمومی و امور بین الملل نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز” آیت الله لطف الله دژکام عصر یکشنبه در جشنواره استانی شعر غدیر که در تالار غدیر آموزش و پرورش ناحیه یک برگزار شد، ابتدا با این قدیریه مثنوی که «اگر دست علی دست خدا نیست / چرا دست دگر مشکل گشایش نیست» این یک بیت را از یک شاعر بزرگ و فیلسوف مشهور تاریخ فارس میرزا نصیرالدین محقق ثانی از مجموعه بهاریه با عنوان مثنوی پیر و جوان چاپ شده، قرائت کرد.

امام جمعه شیراز در ادامه عنوان کرد: برای شعر گفتن باید موضوع و انگیزه داشته باشیم زیرا ممکن است کلمات دور هم جمع شوند اما مزه‌ای نداشته باشند زیرا انگیزه در این عالم از عشق بالاتر نیست.

آیت الله دژکام با بیان اینکه در همه تاریخ شخصیت جامع‌تری از علی (ع) پیدا نمی‌شود که بعد از پیامبر اکرم (ص) درخشش این خورشید همه عالم را گرفته است، افزود: بحمدالله جشنواره‌ای هست که جمع اهل ادب و فضل و هنر به امام علی (ع) عرض ارادت کنید و غدیر را گرامی بدارید؛ قاعدتاً در این جمع باید از مبتکران این جمع ادبی و هنری تقدیر کرد زیرا موضوع ارزشمندی را برای جلوه نمایی هنر انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار اثر دانشجویی در این جشنواره حضور یافته جدای از اینکه دانش آموزان و فرهنگیان آنچه توانسته‌اند به میدان آورده شوند، تصریح کرد: لذت بخش این است که مولاعلی (ع) این تلاش شما را می‌پذیرد؛ تلاش کنیم هرسال جشنواره‌های بهتر و بالاتر از این برگبار کنیم زیرا توقف در این زمینه موجب تکرار است.

امام جمعه شیراز سپس به ذکر نمونه‌هایی از اشعار در رسای امام علی (ع) پرداخت و یادآور شد: از هنرهای دیگری هم در این زمینه کمک بگیرید فقه ما هم مجال استفاده از دیگر هنرها را باز گذاشته است اما باید درست بکار گرفته شود این یک مشکل است زیرا متأسفانه در این قسمت ضعیف هستیم.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه اعلام کرد: دیروز نامه‌ای دریافت کردم که از صوت‌های باغ مجالس گلایه کرده بودند، آیا ما حق داریم در باغ مجالس موسیقی پخش کنیم که دیگران را آزار بدهد؟ هنرمند آن است که هنرش دیگران را آزار نمی‌دهد این را باید مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه از هنگامی که بلندگو به این کشور آمد هنرمند در زمینه صدا تربیت نشده، تاکید کرد: اما هرچه هست دارد اذیت می‌کند جلو این آزار را بگیریم جشنواره غدیر برای این کار بوجود آمده است؛ آموزش و پرورش می‌تواند به این موضوع کمک کند تا دوره‌هایی برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه هنر مهارت بکار گیری علم است، افزود: اگر عالمانه کسی بنوازد صدای بلندگویش گوش خراش نخواهد بود زیرا گوش‌های مردم امانت است؛ اگر توانستیم شعر زیبا بگوییم و بخوانیم جشنواره عالمانه شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه به پیشنهاد تنظیم قراردادی فقهی پیرامون موسیقی را به مجمع عالی حکمت با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر داد و بیان کرد: گوش باید در شنیدن و تشخیص نواها مهارت پیدا کرده باشد، اینها را از شهر حافظ و سعدی نگیرید زیرا از عظمت آن کاسته می‌شود.


نظرات بینندگان