کد خبر: ۱۳۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

رد پای بیوه سیاه در مُهر

براساس برخی گزارش‌های مردمی، رد پای بیوه سیاه، در شهرستان مُهر از شهرستان‌های جنوبی استان فارس دیده شده و حتی یکی از اهالی این شهرستان براثر گزش این حشره کشنده، تا پای مرگ رفته است!
به گزارش شیرازه، چندی پیشیکی از اهالی روستای نورآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان مهر پس از استحمام، توسط حشره‌ای که گفته می‌شود در حوله‌ی این فرد بوده مورد گزش قرار گرفته و برای مداوا به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شده و از مرگ نجات یافته است.

پزشکان در این خصوص گفته بودند احتمالاً توسط نوعی "رُتیل سمی" عامل گزیش بوده، اما با توجه به مشاهدات عینی شهروندان مناطق جنوبی کشور، به نظر می‌رسد حشره‌ای که عامل مسمومیت آن مصدوم شده بود، "بیوه سیاه" بوده است .

بیوه سیاه، از رسته عنکبوتیان بوده و حشره شناسان سم او را از خطرناکترین سموم می‌دانند به طوریکه براساس تحقیقات علمی زهرش ۱۵ برابر مرگبارتر از زهر مار زنگی است و حالا نشانه‌هایی از حضور این حشره خطرناک، در یکی از گرمترین نقاط فارس زبان به زبان بین اهالی می‌گردد.

اگرچه وجود این حشره خطرناک، در نقاطی از هرمزگان و خوزستان هم پیش از این گزارش شده بود.

به گزارش ایسنا، عنکبوت بيوه سياه از معروف‌ترين عنکبوت‌هاي سمي است که گونه‌هاي مختلف آن در سراسر جهان، به ویژه آسياي ميانه و منطقه مديترانه زندگی می‌کند. از نکات مشهور در خصوص اين عنكبوت، کشتن جُفت توسط عنکبوت ماده و بعد از جفتگیری است.

بيوه سياه، حشره‌ای به رنگ مشكي براق است که روی شکم خود علامتی شبیه به ساعت شنی و به رنگ نارنجی متمایل به قرمز دارد و بیشتر در توده‌هاي چوب، كنده‌هاي درخت، توده‌هاي خاكروبه، نقاط تاریک و زوایای انبارها، میان شاخه و برگ درختان در باغ‌هاي ميوه و درون ديوارهاي سنگي و زير صخره‌ها زندگی می‌کند.

این حشره در محل زندگی انسان بیشتر نقاط تاریک و زوایای پنهان را برای زندگی انتخاب می‌کند که گرم و دور از دسترس و تاریک باشد و اگر احساس خطر کرده یا ناگهانی لمس شود، نیش می زند.

 با توجه به اینکه اینگونه عنکبوت سمی بومی ایران نیست، به نظر می‌رسد از طریق محموله‌های باری وارد جنوب کشور شده باشد.

وجود این حشره در مناطق جنوبی استان فارس و خصوصا شهرستان مُهر از سوی هیچ مرجع و دستگاه رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

ایسنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان