کد خبر: ۱۳۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
مدیر کل سازمان بهزیستی فارس:

هشدار؛ زنانه شدن اعتیاد زنگ خطر بزرگی برای جامعه/ کاهش سن اعتیاد به 15 سال

مدیر کل سازمان بهزیستی فارس گفت: امروزه تمایل استفاده از مواد مخدر سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی بیشتر شده و سن اعتیاد نیز به 15 سال کاهش پیدا کرده است.
هشدار؛ زنانه شدن اعتیاد زنگ خطر بزرگی برای جامعه/ کاهش سن اعتیاد به 15 سالبه گزارش شیرازه، نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان فارس ظهر امروز سوم تیرماه برگزار شد.

سید مرتضی موسوی به بیان مطالبی درخصوص وضعیت اعتیاد در استان فارس پرداخت و با بیان اینکه آسیب های اجتماعی به مرور زمان یک پدیده را به بحران اجتماعی تبدیل می کنند، گفت: جامعه کنونی تشنه آگاهی ای مربوط با جامعه است که بایستی در این راستا آسیب شناسی صورت گیرد.

وی افزود: درمان و مداخله به وقت، علاوه بر آگاه سازی عمومی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین توانمندسازی جامعه، از مهمترین رویکردهای بهزیستی در مقوله مبارزه با مواد مخدر است.

مدیرکل سازمان بهزیستی فارس، شاه کلید اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را حساسیت مردم نسبت به مشکلات و عوارض مصرف مواد مخدر دانست و اظهار داشت: نیروی انتظامی و اداره اطلاعات در حوزه مبارزه با تولید و توزیع فعال هستند و ادارات مختلفی از جمله بهزیستی برای کاهش تقاضا و پیشگیری ورود پیدا کرده اند.

موسوی در ادامه با اعلام اینکه سازمان بهزیستی فعال ترین دستگاه در موضوع پیشگیری بوده، بیان کرد: در سال گذشته بیش از 630 برنامه در مکان های مختلف اعم از محلات، محیط های کاری، نظامی، مهدکودک ها و غیره برگزار شده که در این موضوع بیش از یک میلیون و 10 هزار نفر تحت آموزش قرار گرفته اند. 

وی افزود: امروزه تمایل استفاده از مواد مخدر سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی بیشتر شده و سن اعتیاد نیز به 15 سال کاهش پیدا کرده است.

موسوی با اشاره به اینکه در دهه 70 یک درصد، 80 کمتر از پنج درصد و دهه 90 شاهد گرایش پنج الی 10 درصدی زنان به مواد مخدر هستیم، بیان کرد: زنانه شدن اعتیاد از ابتدای دهه 70 تاکنون زنگ خطری است که بایستی در حوزه آسیب های اجتماعی مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی فارس با بیان اینکه ایران از لحاظ جغرافیایی، کنار بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا قرار گرفته و به اصطلاح ما محل ترانزیت هستیم، اظهار داشت: عوامل مختلفی چون جوان بودن جامعه و برنامه هایی که بیگانگان برای ما دارند، نبود نشاط اجتماعی، نبود شغل و عدم وجود امید به آینده و کویری بودن ایران از علل افزایش گرایش به اعتیاد است.

موسوی بر اهمیت ایجاد فضای بانشاط و ایجاد امید در جامعه تاکید داشت، از ایران به عنوان سپر بلای دنیا یاد کرد و گفت: لازم است زیرساخت ها آماده و امنیت کامل در مرزها فراهم شود.

وی آمار معتادان کشور را  5 درصد جمعیت کل ایران عنوان کرد و درخصوص تعداد معتادان متجاهر در شیراز اظهار داشت: هزار و 200 الی هزار و 800 معتاد متجاهر در شیراز شناسایی شده که آمار زنان کمتر از 100 نفر است.

موسوی به دیگر اقدامات بهزیستی فارس اظهار داشت: 21 مرکز خودمعرف و سرپایی در سطح فارس فعال است که مراجعه کنندگان به این مراکز در سال گذشته دو هزار و 931 نفر بوده اند.

مدیرکل سازمان بهزیستی فارس به درمان های غیردارویی در عطاری ها اشاره کرد و با اعلام اینکه سه عطاری غیرمجاز در سال های 95 و 96 تعظیل شده اند، گفت: شربت بنفشه و کپسول های دست ساز از این نوع درمان ها هستند که فروش آنها در عطاری ها را تائید نمی کنیم و در صورت مشاهده برخورد جدی در این خصوص صورت می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر صد مرکز اقامتی کمپ ترک اعتیاد در فارس فعال است و دوره سم زدایی هر فرد معتاد بین 21 الی 62 روز است.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه از سال 88 تاکنون برای 800 نفر از بهبودیافتگان اشتغالزایی در این کمپ ها صورت گرفته است، اظهار داشت: بطور متوسط بین پنج الی 10 نفر بهبودیافته در کمپ ها شاغل هستند و کمپ ها نیز به افرادی که خود بهبود یافته هستند واگذار شده است.

موسوی درخصوص کمپ های غیرمجاز در فارس گفت: در سال های 95 و 96 مجوز 46 کمپ غیرمجاز لغو شد و در سال 97 نیز هیچ کمپ غیرمجازی به ما معرفی نشد.

به گزارش شیرازه، تمامی کمپ های تحت پوشش بهزیستی فارس مجهز به دوربین مدار بسته است و نظارت ها بطور دقیق و کامل از سوی کارشناسان سازمان بهزیستی انجام می شود.
نیلوفر پرتو
نظرات بینندگان