کد خبر: ۱۳۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود؛

جشنواره زیر سایه خورشید وسیع ترین عملیات فرهنگی کشور/ دهه کرامت بهانه ای برای میزبانی از خادمین رضوی در سراسر فارس

دوازدهمین دوره از جشنواره زیرسایه خورشید با برنامه 40 گانه به عنوان وسیع ترین عملیات فرهنگی در فارس همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد.
شیرازه؛ بی تردید عشق و محبت به مولای صبر و رضا حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام و ارادت به بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و برادر گرامی شان احمدبن موسی  همچنان آتشفشانی بی طاقت از وجود عاشقان ایرانی سر بر آورده است و بنا به فرموده رهبر انقلاب که می فرمایند به برکت وجود قبر مطهر آن بزرگوار (حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام) در سرزمین ما، حضور معنوی ایشان در سرتاسر کشور و در دل آحاد مردم ما آشکار است و نشان از آن دارد که دلهای مالامال از ارادت مردم این مرز و بوم همواره بر گرد نورانی رضوی در چرخش است.

میلاد حضرت ثامن الحجج آوردگاهی است بی‌بدیل برای انتشار معارفی ناب به روشنی و پاکی حیات رضوی و رساندن این معارف به جویندگان و تشنگان در هر کجا که باشند.

با تکیه بر این فرصت موسسه جوانان آستان قدس رضوی در راستای چشم انداز آستان قدس به عنوان عالی‌ترین مرکز علمی فرهنگی و تبلیغی در اشاعه سنت و سیره حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در جهان با طراحی جشن های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید در دهه کرامت از (یکم تا یازدهم ذیقعده) و با ایجاد فضایی بر اساس قرابت معنوی به بهانه حضور کاروانی از خدام رضوی و برافراشته ساختن رایت الرضا علیه السلام و به یاری مجموعه های جوان مومن انقلابی شبکه جوانان رضوی گام موثری را در راستای تحقق این مهم برداشته است.

فرهنگ سازی امید و شادابی ملی و زمینه‌سازی گسترش و نشر ارادت و محبت به آستان ائمه اطهار و معارف ناب موجود در سنت و سیره رضوی با بهره‌مندی از ظرفیت های آستان قدس، مشارکت نهادهای ملی و ترغیب و حمایت از حرکت‌های مردمی جوانان مومن انقلابی اهداف کلی این برنامه ملی و بین المللی است.

گسترش پهنه حرم رضوی به سراسر کشور و جهان اسلام و ایجاد نشاط دینی و ولایی در سطح ملی و جهانی، فرهنگ‌سازی برقراری ارتباط و زیارت معنوی و از راه دور حضرت علی بن موسی الرضا، ترویج سنت و سیره امام رضا با رویکرد بیان مفاهیم کاربردی متناسب با قشر و نیاز به روز جامعه به روز مخاطب، تعظیم شعائر الهی و تبرک جستن، ابداع سنتی حسنه جهت ایجاد شور و شعور رضوی در سطح اجتماع، ترغیب حمایت و راهبری حرکت‌های مردمی و خودجوش جوانان در جشن های میلاد امام رضا، ایجاد تعادل و توازن در مراسمات مذهبی (جشن های اهل بیت به موازات عزاداری، مقابله با تبلیغات و تفکرات جبهه باطل و خنثی سازی آن و تشویق مردم به مشارکت در کارهای خیر و خدمت به یکدیگر، ایتام و مستمندان نیز اهداف جزیی جشنواره زیر سایه خورشید است.

جشن های مردمی رضوی تنوع قالب و برنامه های متعددی را در ذیل خود گنجانده؛ مسائلی چون هم افزایی گسترده، ملی و مردمی بودن، استمرار و تداوم برنامه، مستندسازی، تولید محتوا و هیئت اندیشه ورز از جمله جهت گیری ها و خط مشی های اجرایی جشن رضوی است.

تنها جشن همزمان به مدت ۱۰ روز در سراسر کشور و حوزه بین الملل و تنها عملیات مشترک فرهنگی همزمان بین سه هزار تشکل جوان در سطح کشور و بین‌الملل و اجرای حدود یازده هزار برنامه فرهنگی از جمله ویژگی های منحصر به فرد جشنواره زیر سایه خورشید هستند.

دوازدهمین دوره از جشنواره زیرسایه خورشید با برنامه 40 گانه به عنوان وسیع ترین عملیات فرهنگی همزمان در دو هزار و 100 نقطه جغرافیایی کشور با اعزام 90 کاروان برگزار می شود.

به گزارش شیرازه، در سال گذشته بر اساس آمار غیررسمی 700 هزار و بر اساس آمار رسمی 400 هزار نفر در این برنامه ها شرکت کرده اند و هزینه ریالی جاری بیش از 100 میلیون تومان است که تمامی این مبالغ بصورت مردمی تامین شده و از خود حرم هزینه ای برای این موضوع هزینه نمی شود.

برنامه زیرسایه خورشید سال گذشته در 25 شهرستان فارس برگزار شد و خدام رضوی به 305 نقطه استان فارس اعزام شدند.

108 برنامه در مناطق محروم و 45 برنامه در بقاع متبرکه برگزار و 12 مورد اجتماع دخترانه رضوی در سال گذشته تشکیل شد.

دیدار با صنعت گران و بازدید از شهرک صنعتی، حضور در مراکز ترک اعتیاد، بیمارستان ها، زندان ها و مناطق محروم و گره گشایی از کار آنها از جمله فعالیت های پیش رو در دهه کرامت است.
نیلوفر پرتو
نظرات بینندگان