کد خبر: ۱۳۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
آزمونی دیگر برای سازمان دانش‌آموزی فارس

تهیه لباس مدارس اینترنتی می‌شود

سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس پس از تجربه موفق سرویس مدارس، این بار مجری سامان‌دهی به وضعیت لباس دانش‌آموزان نیز شده است.
به گزارش شیرازه، سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس پس‌ازآنکه در سامان‌دهی به وضعیت سرویس دانش‌آموزی باوجود کارشکنی‌های پیدا و پنهان افراد سودجو موفق عمل کرد، این بار در آزمونی دیگر مجری سامان‌دهی به وضعیت پوشاک و لباس دانش‌آموزان استان فارس شده است.

هرساله با شروع مدارس، یکی از دغدغه‌های والدین، تهیه لباس دانش‌آموزی بوده که در سنوات گذشته از تهیه تا تحویل آن به خانواده‌ها تابع قانون و مقررات خاصی نبود و بعضاً شاهد نارضایتی‌ها و ناهماهنگی‌هایی در این عرصه بودیم اما امسال با ورود سازمان دانش‌آموزی استان فارس به این عرصه و بنا به گفته محسن کلاری رئیس این سازمان، شاهد تغییرات اساسی در نحوه تهیه و توزیع لباس دانش‌آموزی خواهیم بود.

سودجویانی که مخالف شفاف‌سازی هستند

سازمان دانش‌آموزی استان فارس پس از تجربه موفق ساماندهی اینترنتی سرویس مدارس که به‌عنوان یک طرح ابتکاری و خلاقانه برای نخستین بار در کشور انجام شد، این بار پا به عرصه‌ای دیگر که همانا «سامان‌دهی وضعیت پوشاک دانش‌آموزی» است گذاشته اما در این راه ظاهراً از مانع‌تراشی و کارشکنی‌های افراد سودجو نیز که منافع خود را در عدم شفافیت کارها و قوانین جست‌وجو می‌کنند، بی‌نصیب نمانده است!

تا پیش از سال 1394 و قبل از ساماندهی سرویس مدارس در فارس که تقریباً بیشتر والدین و رانندگان از وضعیت نابه سامان سرویس شکایت داشتند، سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس با عزمی جدی و برای نخستین بار در کشور به این عرصه ورود کرد و باوجود مقاومت شدید عده‌ای سودجو که «شفاف‌سازی پرداخت‌ها» و «سامان‌دهی رانندگان» سدی جدی مقابل خواسته‌های نامشروع آن‌ها بود، این کار مهم را به سامان رساند و امروز در بستری سالم و بدون تنش، فعالیت سرویس مدارس در فارس، دنبال می‌شود.

سامان‌دهی پوشاک دانش‌آموزی نیز همچون بحث سرویس مدارس، از آن دسته مسائل مهمی است که هرساله نارضایتی‌هایی را به همراه داشته؛ چه در بحث شیوه تهیه و تحویل آن و چه در بحث دوخت، کیفیت و جنس و اینکه در یک کلام دانش‌آموزان نیز بعضاً از رنگ و نوع لباس ابراز نارضایتی می‌کردند.

 اما در این عرصه نیز همچون بحث سرویس مدارس، از کارشکنی افراد سودجو که تا به امروز از بی‌نظمی‌های موجود نهایت سوءاستفاده را می‌کردند، نباید غافل بود؛ افرادی که به‌انحاءمختلف و قیافه‌هایی حق‌به‌جانب سعی دارند با ایجاد جوی نامناسب و فشار به مسؤولان عالی استان، این طرح خلاقانه و مبتکرانه را به مُحاق ببرند تا همچنان در فضای مبهم و غیر شفاف موجود، به کسب منافع نامشروع خود بپردازند.

ازآنجاکه امسال قرار است که سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس، مجری سامان‌دهی لباس دانش‌آموزی مدارس استان نیز باشد و در راستای رسالت اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به مردم، گفت‌وگویی را با محمود کلاری رئیس موفق این سازمان انجام دادیم تا جزئیات بیشتر این طرح را از زبان وی بشنویم؛ کسی که باوجود کارشکنی‌ها، آزمون ساماندهی سرویس مدارس را با موفقیت پشت سر گذاشت.

 

نیاز به حمایت همه جانبه در طرح‌های بزرگ

محسن کلاری در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه طرح‌های بزرگ برای به نتیجه رسیدن نیاز به حمایت جدی مدیران عالی دارد، اظهار داشت: طرح پوشاک مدارس نیز از همین گونه طرح‌ها محسوب می‌شود و برای عملیاتی کردن آن نیاز به اقدام جهادی است؛ ضمن اینکه باید در مقابل مانع‌تراشی‌ها نیز محکم و استوار ایستاد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان فارس با اشاره به کارشکنی‌ها در بحث ساماندهی سرویس مدارس نیز گفت: در آن طرح نیز به علت به خطر افتادن منافع یک عده، با مانع‌تراشی‌های بسیاری مواجه بودیم که حتی از تجمع اعتراضی نیز ابایی نداشتند اما ازآنجاکه طرح کارشناسی و علمی بود، با تلاش شبانه‌روزی و برطرف کردن ایرادات، به لطف خداوند به سرانجام رسید.

این مقام مسؤول افزود: نمونه کسانی که مخالف اینترنتی شدن سرویس مدارس و شفاف‌سازی بودند، امروز نیز در بحث اینترنتی شدن پوشاک مدارس، بیکار ننشسته و سعی دارند در همین ابتدا طرح را زمین‌گیر کنند که امیدواریم مدیران عالی استان با هوشمندی متوجه این اقدامات افراد سودجو باشند.

توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی

کلاری با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سامان‌دهی لباس دانش‌آموزی به سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس سپرده‌شده و این طرح در مدارس سراسر استان فارس اجرا می‌شود، اظهار داشت:  تهیه و توزیع لباس دانش‌آموزی با تکیه‌بر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی متناسب با روحیه دانش‌آموزان مقاطع مختلف، در دستور کار سازمان دانش‌آموزی استان فارس قرار گرفته است.

وی با اشاره به نارضایتی‌های موجود در سال‌های گذشته در بحث لباس دانش‌آموزی گفت: بعضاً مشاهده می‌شد که اولیا از نحوه تهیه و توزیع لباس‌ها شکایت داشتند به‌طوری‌که لباس تحویل‌شده به آنان به لحاظ کیفیت، دوخت و اندازه، با سفارشی که قبل از دوخت لباس داده‌شده، متفاوت بود و این مسئله حتی تا انتهای مهرماه نیز برخی از اولیا را درگیر خود می‌کرد.

کوتاه شدن دست واسطه‌ها

کلاری با بیان اینکه در راستای هدف مذکور، تولیدکنندگان خوشنام از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به کارگروه 11 نفره پوشاک مدارس فارس معرفی شده‌اند، از رونمایی سامانه اینترنتی ویژه پوشاک نیز خبر داد و گفت: این سامانه از اوایل هفته آینده معرفی خواهد شد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس همچنین از بازرسی و بازدید از تولیدی‌های پوشاک مدارس از سوی اعضای اتحادیه صنف پوشاک و نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خبر داد و گفت: تولیدی‌های مورد تائید و خوشنام، در این راستا تقسیم‌بندی شده و متناسب با توانمندی‌شان، به آن‌ها ظرفیت تولید داده شد.

کلاری از کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلال‌ها نیز گفت و توضیح داد: در سامان‌دهی جدید پوشاک ما تنها با تولیدی‌ها ارتباط داریم لذا در فرآیند تهیه و توزیع لباس مدارس عملاً دست دلال‌ها و واسطه‌ها کوتاه شده است.

 

توجه به بحث رونق تولید

وی با بیان اینکه طرح جدید ساماندهی پوشاک نیم‌نگاهی نیز به بحث رونق تولید داخلی نیز خواهد داشت، افزود: تولیدکنندگان نیز از این طرح استقبال کرده‌اند و در سال رونق تولید امیدواریم که گامی نیز در این راستا برداشته باشیم ضمن اینکه رضایت اولیای دانش‌آموزان را نیز جلب کنیم.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی پوشاک مدارس کشوری است، خاطرنشان کرد: هفته آینده از اولیا و تولیدکنندگان از طریق سامانه نظرسنجی خواهد شد و رسماً حرکت به سمت ساماندهی پوشاک را آغاز خواهیم کرد؛ موضوعی که سالها جایش در مدارس خالی بود.

کلاری در مورد نرخ پوشاک و نحوه انتخاب و واریز وجوه نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: در این طرح نرخ‌ها کاملاً مشخص است و توزیع پوشاک نیز در مدارس صورت خواهد گرفت.

تحویل پوشاک با ضمانت‌نامه

این مقام مسؤول با بیان اینکه وجوه پوشاک به حساب مدارس ریخته خواهد شد، از گرفتن ضمانت‌نامه کیفیت از تولیدی‌ها نیز خبر داد و گفت: در زمان تحویل پوشاک، پس از رضایت اولیا و اعلام به مدیر مدرسه، ضمانت‌نامه‌ها آزادشده و وجوه لباس به تولیدی‌ها پرداخت می‌شود که این کار در راستای بالا بردن کیفیت البسه است.

وی در همین رابطه به مشکلاتی که در سال‌های گذشته در توزیع پوشاک دانش‌آموزی وجود داشت نیز اشاره کرد و افزود: درگذشته برخی افراد در بحث توزیع لباس دانش‌آموزی ورود می‌کردند که در اصل تولیدی نبودند بلکه تنها یک سرمایه‌گذاری مقطعی در این عرصه انجام داده و با تحویل لباس کارشان به اتمام می‌رسید؛ حال اگر این لباس کیفیت لازم را نیز نداشت، قابل رصد و پیگیری نبود.

کلاری خاطرنشان کرد: با روند مذکور لباس‌ها در اصطلاح عامیانه به چند دست می‌گشت لذا قیمت‌ها نیز متفاوت می‌شد و همین مسائل موجب نارضایتی اولیا شده بود اما با راه‌اندازی سامانه جدید، طرف مورد معامله ما شخص تولیدکننده است و باید در تمام مراحل تهیه تا توزیع، پاسخگو باشد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان فارس همچنین گفت: در طرح جدید ساماندهی پوشاک مدارس، متناسب با توانمندی و قابلیت فنی تولیدی‌ها به آنان سهمیه پوشاک اختصاص خواهد یافت تا کارها را با کیفیت تحویل دهند.

وی در مورد قیمت پوشاک نیز بیان داشت: قیمت‌ها در کارگروه تخصصی پوشاک مدارس مشخص‌شده و در معرض دید اولیا قرار خواهد گرفت حتی در این راستا نوع پارچه و دوخت نیز معین است.

کلاری از برگزاری یک جشنواره جهت آشنایی بیشتر با طرح جدید ساماندهی پوشاک مدارس نیز خبر داد و گفت: در این راستا جشنواره‌ای برای تولیدکنندگانی که قصد همکاری دارند، برگزار خواهد شد تا لباس متناسب با فرهنگ بومی کشورمان تهیه شود.

توجه به نظر دانش‌آموزان در تهیه پوشاک

این مقام مسؤول افزود: ما برای تهیه پوشاک باکیفیت‌تر ضمن رعایت قوانین، حتی نظر دانش‌آموزان را نیز خواهیم گرفت زیرا اعتقاد داریم که این کار برای دانش‌آموزان است و آن‌ها نیز حق اظهارنظر دارند.

وی در پایان این گفت‌وگوی تفصیلی، گریزی به مجلس دانش‌آموزی و ظرفیت‌های بسیار آن در تصمیم سازی‌ها نیز زد و اظهار داشت: مجلس دانش‌آموزی عصاره 800 هزار دانش‌آموز است و در تمام عرصه‌ها قدرت اظهارنظر دارد و ما نیز معتقدیم که حتماً در تصمیم سازی‌ها باید نظر دانش‌آموز را جویا شد.

لازم به یادآوری است بنا به گفته محسن کلاری رئیس سازمان دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، سامانه اینترنتی ساماندهی پوشاک مدارس استان فارس هفته آینده راه اندازی می شود. بدین منظور از این پس تهیه لباس دانش آموزان و نحوه پرداخت وجوه نیز از طریق سامانه الکترونیکی انجام خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/
نظرات بینندگان