کد خبر: ۱۳۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
آیت الله رییسی:

۷۰۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی جذب قوه قضاییه می‌شوند/ ایجاد تحول در دادگستری مطابق با گام دوم انقلاب نیاز به تلاش بیشتر دارد

همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه با حضور رئیس دستگاه قضا، مسئولان عالی قضایی، روسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌های مراکز استان‌ها و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی آغاز شد.
 همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، مسئولان عالی قضایی، روسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌های مراکز استان‌ها و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی آغاز شد.

 
*وزیر دادگستری: کاهش متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها/ صدور ۴۰ میلیون ابلاغیه و شکوائیه الکترونیکی
 
در ابتدای این همایش علیرضا آوایی وزیر دادگستری به ارائه گزارش سالانه دستگاه قضا پرداخت و گفت: ورودی پرونده ها ۱۳میلیون و ۵۶۳ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل ۰/۰۷ افزایش داشته است.
 
وی افزود: خروجی پرونده ها سیزده میلیون و ۵۱۰ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل شش دهم درصد رشد در رسیدگی اتفاق افتاده است.
 
آوایی گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها از ۱۱۰ روز یه ۱۰۶ روز کاهش یافته است.
 
وزیر دادگستری در ارتباط یا عملکرد شوراهای حل اختلاف گفت: میزان ورودی پرونده در این شورا ۳ میلیون ۷۶ هزار پرونده بوده که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است که علت آن تغییر صلاحیت شوراهای حل اختلاف پس از تصویب قانون بوده است.
 
 وی اضافه کرد: میزان ورودی پرونده های سازمان قضایی نیروهای مسلح از ۷۳ هزار به ۷۲ هزار پرونده رسیده که شاهد افزایش مختومه شدن پرونده ها بودیم.
 
وی در تشریح عملکردهای ستادی گفت: محوری ترین فعالیت های معاونت اول همگرایی سایر فعالیت های قوه قضاییه است که طی ۹ سال تعداد ۲ هزار و ۸۰۱ جلسه در این خصوض انجام شده است.
 
وی در خصوض فعالیت های معاونت راهبردی قوه قضاییه گفت: تدوین سند تحول قوه قضاییه و برنامه عملیاتی سال ۹۷ و تهیه بودجه ۹۷ با رشد ۲۲ درصدی از اهم اقدامات این معاونت بوده همچنین معاونت حقوقی قوه قضاییه تهیه ۴۵ مورد لایحه و آیین نامه از اقدامات این حوزه است.
 
وی در خصوص تشریح مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: الکترونیک مدار کردن کلیه واحدهای قضایی و فعال کردن سامانه های الکترونیک و صدور ۴۰ میلیون ابلاغیه و شکواییه الکترونیکی از اهم اقدامات این معاونت بوده است.
 
آیت الله رییسی: ۷۰۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی جذب قوه قضاییه می‌شوند
 
در ادامه همایش آیت الله رییسی اظهار داشت: از تمام تلاشهایی که در این ۴۰ سال انجام شده تشکر می‌کنم، با همه تلاشهایی که تاکنون انجام شده به جاست در گام دوم تحولی در خور ایجاد شود و قوه قضاییه بتواند گام دوم را با دلسوزان این مجموعه طی کند. در این تحول همگان نقش دارند و هیچکس نباید غایب باشد .
 
وی ادامه داد: اگر فکر می کنیم یک دستور یا سخنرانی میتواند تحول ایجاد کند نگاه نادرستی است و باید در اتاق های اندیشه ورزی مسائل بحث شود. بین حوزه و دستگاه قضایی یک ارتباط معنادار و قوی باید شکل بگیرد. در حکومت فقه و قضا سوالات بسیاری پیش رو است مانند حوزه فرهنگی، حوزه قضا، حوزه دانش و ... و باید با اجتهاد پاسخ این سوال را بدهیم.
 
رییس دستگاه قضا گفت: انشاءالله در دولت آن چنان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شود که ما شاهد کاهش ورودی پرونده ها باشیم. موضوع کاهش ورودی پرونده به قوه قضاییه بسیار مهم است. مسئله دیگری که موجب گله‌مندی است اطاله دادرسی در بخش پرونده ها هست. طبق آماری که بنده گرفتم در قسمت دادگاههای تجدیدنظر خاص در سه استان با ما با مشکل مواجهیم. استان تهران، استان مازندران و استان اصفهان که بیشتر این مسئله در حوزه تجدیدنظر وجود دارد.
 
وی در خصوص جذب ۷۰۰۰ هزار نفری که آزمون استخدامی در سال ۹۶ پذیرفته شدند نیز گفت:کار جذب آغاز می شود اما یک مقدار زمان می برد و انشااله این تعداد به قوه قضاییه اضافه خواهند شد.
 
معاون اول قوه قضاییه: آیت‌الله رییسی شایسته ریاست قوه‌قضاییه بود
 
غلامحسین محسنی اژه ای در این مراسم با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهید بهشتی گفت: در شهریورماه سال گذشته بنده مطالبی را عرض کردم و گفتم دوره دوم ریاست قوه رو به اتمام است و باید تصمیم گیری شود که ریاست قوه از داخل قوه باشد یا از خارج قوه و نظر بنده این بود که از داخل قوه انتخاب شود و بنده به دفتر مقام معظم رهبری هم عرض کرده بودم که آیت الله رییسی شایسته این کار است و فرمودند ایشان به تازگی تولیت استان قدس را پذیرفته و امکان دارد میسر نباشد و خوشحالم که این اتفاق افتاد. 
 
وی افزود: در گام دوم انقلاب انتظارات و الزاماتی وجود دارد و یکی از انها که رهبری هم تاکید دارند روحیه انقلابی و جهادی است و اگر در تمام دستگاه ها باشد میتواند بسیار موثر باشد و امروز ما این روحیه را در سطح ریاست قوه و رده های مختلف میبینیم.
 
معاون اول قوه قضاییه گفت: ما دیدیم که مدیری با روحیه جهادی وارد میدان شده چه طور کار پیشرفته است و نقش مدیر بسیار مهم است و اگر رؤسای کل ما آن روحیه جهادی که ولی امر ما تاکید دارند را داشته باشند میتواند کارها را جلو ببرند.
 
محسنی اژه‌ای گفت: ما در گام دوم نیاز داریم که عدالت در تراز جمهوری اسلامی محقق شود علیرغم تلاش عای انجام شده در ۴۰ سال گذشته اما هنوز با ان نقطه مطلوب فاصله تاریم. باید قانون خوب وضع شود تا عدالت برقرار شود. 
 
وی گفت: مقام معظم رهبری هم فرمودند عدالت با تعارف نیست و عدالت با ساده زیستی، بی تعارف بودن، مبارزه جدی با فساد کردن است و مهمتر از همه اینها خودسازی است.
 
معاون اول قوه قضاییه افزود: نمیتوانیم عدالت را محقق کنیم. امروز در این دوره جدید قوه قضاییه و در گام دوم تمام مردم یک امید فراوان به قوه قضاییه پیدا کرده اند که این یک نعمت است اما بار مسئولیت ما به همان میزان بالا رفته است. 
 
وی اظهارداشت: ما در این مقطع گام دوم انقلاب با توقع مردم روبرو هستیم و باید شب و روز و پنجشنبه وجمعه و تعطیل و غیر تعطیل کار کنیم تا این انتظار را براورده کنیم تا امید مردم به یأس تبدیل نشود. 

نظرات بینندگان